OpenOffice.org 2.1 installasjon

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

OpenOffice.org 2.1 installasjon

Innleggav terjejh » tor 14.12.2006 2:09

Har nettopp installert nye OpenOffice 2.1 på openSUSE 10.2 Gnome 2.16.1, foruten på en Win2kTS server og på en Win2k PC.

OpenOffice 2.0.4 Novell edition følger med openSUSE 10.2, og jeg vil beholde 2.0.4 inntil en 2.1 oppgradering kommer fra Novell. Det går likevel fint an å samtidig installere og prøve 2.1 parallelt med at 2.0.4 installasjonen beholdes intakt.

Jeg brukte følgende prosedyrer på openSUSE 10.2, som også bør kunne fungere på Linux generelt:

1. Opprettet en installasjonsmappe under min hjemmekatalog $HOME som root i en terminal
Kode: Merk alt
mkdir OpenOffice
cd OpenOffice


2. Lastet ned følgende fil til denne mappa fra ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/openoffice ... _nb.tar.gz


3. Pakket ut tarfila:
Kode: Merk alt
tar zxvf OOo_2.1.0_LinuxIntel_install_nb.tar.gz


4. Installasjon av rpm pakkene (27 stk)
Kode: Merk alt
cd RPMS
rpm -Uvh *.rpm

rpm pakken under desktop-integration kommer i konflikt med tilsvarende fra 2.0.4 og utelates her


5. Gjennom installasjonen ble følgende programinstallasjonsmappe opprettet:
    /opt/openoffice.org2.1

6. For oppstart av eksempelvis OpenOffice 2.1 Writer kan følgende kommando brukes:
Kode: Merk alt
/opt/openoffice.org2.1/program/soffice -writer &

NB!
Om man nå starter OpenOffice fra Programmenyen eller direkte fra en applet lagt ned på panelet, starter OpenOffice 2.0.4 opp. Men både 2.1 og 2.0.4 kan faktisk åpnes samtidig om man ønsker det.

En hendig oppstarter for OOo 2.1 kan lages ved å legge ut en ekstra applet fra 2.0.4 writer på panelet, og så redigere Egenskapene for denne. Legg inn oppstartkommandoen for 2.1 som ovenfor inklusive "2.1" etter programnavnet, for å skille de to appletene og OOo versjonene fra hverandre.

Bilde

EDIT:
Rett etter igangkjøringen av OpenOffice 2.1 oppdaget jeg at der automatisk blir plassert en applet med en hurtigstartmeny for OpenOffice 2.1 applikasjonene til høyre på Gnome panelet. Dette er meget bra, akkurat som det vært på Windows hele tiden.

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Lomz » ons 21.03.2007 2:11

Har 2.1 kommet i pakkesystemene enda?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav terjejh » ons 21.03.2007 16:53

Den utvidede og forbedrede "OpenOffice 2.1 Novell Edition" kom 29. januar for rpm pakkesystemet til SUSE Linux. Jeg oppdaterte den greitt som YaST repository.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]