Nytt musikk program for Linux med støtte for VST plugins

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Nytt musikk program for Linux med støtte for VST plugins

Innleggav jorg1 » fre 22.12.2006 20:51

Hei, for de som er interessert i å komponere musikk på Linux med virtuelle instrumenter og effekter så jobber vi knallhardt med et program som heter energyXT2. Det finnes på http://www.energy-xt.com , og er tilgjengelig som binary nedlasting. Funker på de fleste distroene, bruker ALSA og koster 39euro...ny versjon hver fredag. Vi er alltid åpne for forslag til nye "updates" på forumet.

Hvis noen er interessert i å lage egne VST plugins har jeg nettopp startet en side som heter http://www.linux-vst.com . Her vil jeg fortløpende laste opp nye eksempler på koding av plugins. All koden kompilerer både på windows og linux (gcc), men man må laste ned VST SDK header filer selv fra http://www.steinberg.net .

Ingenting er så kult som å lage sine egne synther ;)

mvh
jorgen
http://www.energy-xt.com
medlem i 208 måneder
 

Innleggav sturla » lør 23.12.2006 1:48

Kan det være det samme programmet som jeg leste om i det norske Linux bladet Linux Magasinet for noen måneder siden? Positivt å se at noen lager slikt for plattformen vår.

Dette er ikke en DAW er det vel, men et sequenserprogram beregnet for MIDI, wav loops mm.? Noe àla Cakewalk sitt Project5 eller Propellerheads sitt Reason?

Jeg har noen spørsmål;

1. Kan du bruke VST instrumenter ment for Windowsplattformen via Wine?

2. Forstår at dere bruker ALSA. Hva med Jack?

3. Er litt opptatt av å få det meste ut av lydkortet. Hvordan er det med latency på en "off the shelves" Linux distro? Planer om å f.eks gjøre prosjektet tilpasset til f.eks. å kjøre under distroer som 64Studio (som jeg har meget positive erfaringer med)?

4. Kan den ta opp musikk (ala en DAW)? Spiller gitar selv, og hadde gjerne sett at den hadde støtte for å recorde lyd?

5. Å lage slike programmer er relativt ressurskrevende. Hvor mange utviklere jobber med prosjektet?

6. Prisen er jo nesten latterlig lav, hvis dette produktet er i nærheten av sine "konkurrenter" når det gjelder funksjonalitet og lydkvalitet. Hva med oppgraderinger? Hvordan prises produktet slik sett, for å spørre anderledes?

7. Hva slags bibliotek bruker dere for GUI. Mener å huske at GUI biblioteket var selvprodusert? Altså ikke GTK eller QT? Kjempetøft ser det ut iallefall.

Til slutt vil jeg bare si at dette er kjempegledelig lesning. Jeg kommer mest sannsynlig til å hive meg på å kjøpe om ikke lenge :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav jorg1 » lør 23.12.2006 2:35

Hi, sturla. Jeg er kjempe fan av linux, så det er på tide jeg gir ut en sequencer på denne platformern også ;)

energyXT2 er en midi og audio sequencer. Den har audio recording, disk streaming, time-stretching og pitch-shifting (bruker elastique API, samme algo som i Ableton Live...kosta flesk!). Det kommer også tromme-spor, innebygget synth/sampler og multi-effekt processor på ny året...

1) XT2 støtter kun VST plugins kompilert for Linux, foreløpig bare litt over 30 tilgjengelig. Flere kommer! Jeg kjenner mange VST programmerere world wide og kommer til å prøve overtale alle til å lage plugins for linux også.

2) XT2 støtter Jack ogå via separate download (på forumet). Sliter med å få binary til å funke på alle distroer (pga forskjellige lib versjoner) så kommer til å frigi kilde koden for Jack driver innen en uke eller to.

Jack bruker selv ALSA internt (default), men for kun lyd gjennom lydkortet holder det lenge med ALSA. For å kjøre flere applikasjoner samtidig, bruk Jack.

3) Jeg kjører med 256 buffer size på "vanilla" ubuntu med innebygget lydkort. Lavere latency enn på windows med ASIO.

4) Yep, tar opp direkte til disk. Problemet er bare at jeg kan ikke synge, så her hjelper det å legge på masse effekter :-P

5) Vi er to nerder som koder på energyXT nå (meg og Henning). Mulig jeg tar inn enda en koder til neste år...

6) Ja veldig billig, men jeg mener det bør være en DAW i den prisklassen. I tillegg kommer det en dyrere "boxed" versjon som kommer med flere samples/plugins o.l.

7) Bruker kun xlib til gui, så du trenger verken GNOME eller KDE installert. Kun X server. Jobber med en LGPL versjon av GUI'et som blir lagt ut på http://www.linux-vst.com etter hvert...

mvh
jorgen
medlem i 208 måneder
 

Innleggav sturla » lør 23.12.2006 3:09

Dette høres veldig bra ut. Har drevet med Cakewalk Sonar i flere år, samt en rekke softsynther. Dessverre var jeg ikke særlig ren i travet, og manien etter stadig å lete etter de riktige lydene og softsynthene drev meg over i pirat land. :-!

Dette var helt til jeg en dag begynte å se over hva jeg hadde liggende av programvare på maskinen min. Jeg tør ikke nevne summen i kroner og øre, hvorav det aller meste var pirat. Effekten av dette var at jeg sletta hele Windowspartisjonen min og forsøkte meg på GNU/Linux i stedet. Jeg ble imidlertid fort klar over at slik programvare var stor mangelvare i Linux. Men innen jeg forsto det var jeg hektet på dette nye operativsystemet.

Dessuten var det å gå tilbake til Windows for å fortsette med lyd ikke noe alternativ. Programvaren er bare rett og slett for dyr. Ikke noe problem å for eksempel dra på seg 100000,- kroner i programvare. Bare for det mest nødvendige. :-( Dette er forbeholdt proffene.

Jeg har ikke drevet særlig med sequensing eller lyd på datamaskinen siden jeg byttet over til GNU/Linux. Jeg har prøvd Ardour under 64Studio, og har fremdeles denne distroen installert. Jeg ble overrasket over svært lav latency på synter og effekter (ladspa) i Ardour, men programmet mangler fortsatt en god del skal det havne nær de "store gutta".

Jeg kommer garantert til å kjøpe programmet ditt ut på nyåret en gang. Gleder meg veldig til å fikle med musikk igjen. På data altså. Gitaren la jeg aldri på hylla :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav spacefly » lør 23.12.2006 12:25

Hvor "bra" er dette programmet for en trommis?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav sturla » lør 23.12.2006 17:58

Jeg skal ikke svare på noe jeg ikke vet helt sikkert. Trådstarter kan kanskje hjelpe deg. Men i utgangspunktet er det mest interressat for deg å ta opp trommene dine ved hjelp av en DAW som f.eks. Ardour. Selv om det kan virke som om også dette programmet fikser dette. EnergyXT kan vel deretter behandle sporet ditt slik at du kan lage tromme loops. Noe som er kjempetøft for oss som ikke spiller trommer. Det er om du deler av det du lager da... :-)

Alt dette krever at du mikker opp trommesettet ditt da. Noe som vel ikke er veldig billig. For editering av selve trommesporene som du da kan få, vet jeg ikke om et slikt program egentlig retter seg mot slikt. Tror en DAW slik som Ardour er mer egnet. Men dette kan sikkert trådstarter si noe om.

Hvis programmet også har kvaliteter som gjør at du ikke trenger en DAW i tillegg, er det i såfall virkelig flott.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav jorg1 » søn 24.12.2006 13:46

spacefly skrev:Hvor "bra" er dette programmet for en trommis?


Hei, det kommer litt an på hvordan du jobber. Et slikt program har mange bruksområder:

- du kan ta opp trommene i programmet, redigere og spille av. Legge på effekter som romklang, ekko og lagre til wav som enkel loop eller en hel sang.
- du kan time-stretche tromme loops for å få til å passe til bestemt tempo
- du kan lage et bass/melodi komp (med gratis VST plugins) i programmet og så spille trommer til dette
- du kan laste ned samples og loops fra net og sitte å lage nye much ups/beats som du senere tester ut på tromme settet. Fordel er at du kan bruke headset og kan legge op effekter.

Har du jobbet med sequencer program tidligere?

mvh
jørgen
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Glimor » ons 17.01.2007 11:10

Dette er en glimrende ide!! Kjøper straks jeg!

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav jorg1 » ons 17.01.2007 11:43

Cool 8-)

Minner om at vi har 2 forums for support. Ett på http://www.energy-xt.com og ett større på http://www.kvraudio.com/forum/viewforum.php?f=36

Minner også om at energyXT er community basert program, så feedback er alltid 100% velkommen...

mvh
jørgen
medlem i 208 måneder
 

Innleggav spacefly » tir 23.01.2007 18:15

>Har du jobbet med sequencer program tidligere?

DFH og ett open-source program som heter Hydrogen. Er det noe demo/trial på dette programmet?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav jorg1 » tir 23.01.2007 23:31

Hei, det er demo på http://www.energy-xt.com

Vi jobber hardt med å få ferdig tromme track i energyXT2 til fredag 2.feb (se bilde under). Hvert tromme track har innebygget egen sampler med masse params. I tillegg har du filter, pitch, random etc per step...

Det er bare å drag & drop samples inn på track panelet, så klikker du inn noter etterpå.

FL Studio killer 8-)

Bilde

mvh
jørgen
medlem i 208 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron