Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav HolyCow » tir 08.04.2008 16:56

Den eneste grunnen til at man ikke kan kjøpe en hvilken som helst pc uten windows (evt. få refundert kostnaden) er at Microsoft har balletak på pc-produsentene.

Dette med ferdiginstallert linux på nye maskiner er en helt annen diskusjon, og det er her brukerbase vs. kostnad argumentet hører hjemme. Ikke i den forrige diskusjonen.

Når det gjelder Apple er de ikke noe bedre enn Microsoft (snarere tvert imot). Forskjellen er at Apple ikke er domfelt for (og/eller fortsatt driver) monopolvirksomhet. Apple tvinger med andre ord ingen andre leverandører til å utelukkende selge MacOS (Snarere motsatt, de forbyr det).

Forøvrig har jeg selv kjøpt en Latitude D630 uten OS (sparte 500,- på å trekke fra XP) fra Dell sin bedriftsserie (som privatperson). Jeg forsto det slik at dette kan gjøres med alle fra bedriftsserien. Det måtte dog gjøres over telefon.
medlem i 207 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav terjejh » tir 08.04.2008 18:20

Noen store leverandører tilbyr visse valgmuligheter mht operativsystem, men da må man gjerne opp i "arbeidsstasjonsklassen" mht prisnivå. Dette har nok ikke minst med størrere krav til support/sertifisering og kompetanse/kapasitet hos leverandørene, for å kunne greie å støtte flere operativsystemer. Eksempler på slike store leverandører er Dell, HP, IBM, Lenovo og Sun, som også tildels kan levere alternative OS forhåndsinstallert. Noen (få) modeller kan også leveres med FreeDOS, slik at brukerne selv kan anskaffe OS, uten å måtte betale for noe de ikke skal ha på maskinvaren.

Ettersom jeg tidligere har vist til eksempler fra de andre nevnte leverandørene, vises her et eksempel på Sun Ultra arbeidsstasjoner som kan leveres med Solaris preinstallert. Alternativt tilbys også enterprise Linux (SLE og RHEL, Ubuntu er visstnok også under sertifisering hos Sun ). I tillegg er maskinvaren sertifisert for Windows.

Bilde
http://www.sun.com/desktop/index.jsp

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav torvald » ons 09.04.2008 18:08

Sign me up!

Tanken om ett frittvalg.org (kaanskje ett bedre og mer beskrivende domene. ) er en kjempeide! Vi må gjøre folk bevisste på at det finns ett(/flere) alternativ. Windows er ikke en nødvendig komponent (på likhet med CPUen) for at en PC skal virke. En PC er en PC. Windows er kun det som er ovenpå.
Her trenger vi en god metafor. Mange vet ikke hvilket operativsystem dem har en gang. Eller jo; dem har "PC". ^^


Keyoke sier
Et PR-stunt hos NRK's FBI eller TV2's TV2 Hjelper Deg, hadde vert genialt, da hadde muligens en og annen politisk idealist fått øynene opp for monopolet og muligens hjulpet til med å fjerne det? Dette vil , om det oppnåes globalt eller i amerika, i tilfelle tvinge spillindustrien til å skrive for Linux, som er svært ønskelig!


Fjerne og fjerne. Det ville i allefall være ett stort steg i en riktig rettning!


olavxxx sier
Ellers, back on track:
Jeg er for opensource og jeg skulle ønske jeg kan bruke det i større grad enn jeg kan i dag, men det er ikke alle opensource produkter som er gode nok.

For all del, jeg bruker også *nix servere, men jeg har ingen av de selv.
Jeg har også YDL linux på min playstation 3, jeg har prøvd ubuntu, kubuntu, suse, mce linux+++, men de er rett og slett ikke mulig for meg å bruke som et fullverdig operativsystem.


Jeg er helt enig. Jeg må bruke, til tross for min tillit og troskap til opensource, dualboot for å få hverdagen til å gå opp.
Før jeg går videre, så vil jeg si at denne tilliten og troskapen ble etablert i ett "kjærlighet med første øyekast"-moment, når jeg først oppdaget linux ved en tilfeldighet. Dette er jeg sikker på at de fleste av dere også gjorde. I ett tilfeldig øyeblikk sank Windows ned med Titanic og en ny "gate(s)" (!) åpnet seg med store bokstaver i omfang; "GENIALT!".
Linux (og alt som følger) er ikke så digert i dag at det dekker alle behovene til en overivrig dataentusiast . Derimot dekker linux behovene til en hver hverdagsbruker, internettslave, (wannebe)bokforfatter osv. Men disse er ikke overivrige dataentusiaster nok til å se potensialet, formålet, iden, og drivkraften bak linux og open soruce. Viss halvparten av den norske befolkningen hadde på ett eller annet vis blitt bevisste på at de hadde ett alternativt opperativsystem, som er gratis, mer stabilt, uten* virus, og strengt tatt enklere, så er jeg sikker på at halvparten av dem igjen hadde henvent seg til domene for mer info (frittvalg.org?). Pr dags dato finnes ingen slik portal, som jeg vet om, uten å ha gjordt den store researchen.

TO skriver
Det jeg vil ha er et reellt valg, og vite at det fungerer topp når jeg kommer hjem og skrur på maskina, helst med ferdiginstallert Linux. Jeg ønsker heller ikke å gamble med x antall tusen for maskin som er tom og ubrukelig for allt annet enn Windows, som er utilstrekkelig for meg.


Viss folk blir bevisste (og denne bevegelsen tar fart), så er den en brøkdel som blir så overraska og bevisste over potensialet, at det kun vil bli snakk om tid før vi har noe som kan tilfredstille ditt behov også. Og ha noe som bare virker. :)

rocknrolf77sier
"Pc'er er billigere å levere med windows"

Unnskyld meg, men har du sett prisene på gnu/linux maskinene som selges om dagen... De trenger ikke kraftig prosessor og gpu som maskinene med vista behøver. Og over halvparten av maskinene som selges med vista har ikke engang nok kraft til å drive funksjonene til os'et.


Dette er ett godt poeng! Tror dere Kari og Ola Nordmann vet alt dette? Noé av det, for den del?
(Ikke glem at de fleste kjører også Antivirusløsninger til både to og tre og fire PCer i huset fra Norman.)

Flere aktører i dag selger PCer både uten OS og med Linux. Disse aktørene er kun kjent for akkurat dette for dataentusiastene, og for dem som er på jakt etter nettopp dette oppsiktsvekkende "gratis-greiene".

Vi tror vi står ovenfor ett stort potensial. Jeg er sikker på at det er flere aktører som allerde selger Linux-pcer, eller aktører som har fått øya opp, vil vært med å starte en sånn bevegelse. Kjempe trekkplaster!

Bevissthet til folket! Frihet til folket!

Noe som er med på tanken?! :-)

(Meg, overivrig: Jeg ser for meg åpningen på FBI på NRK i beste sendingstid; "Viste dú at du kanskje betaler mer enn du har behov for til din PC? Mer får du hører senerer i programmet.")
medlem i 206 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav TO » ons 09.04.2008 21:05

Jeg vet ikke akkurat status i dag, men ... antar at hjemmePC-ordningen fremdeles finns.

Fakta:
a .Staten subsidierer i dag PCer for privatpersoner ved hjemmePC-ordningen
b. Subsidieringen gjelder i dag både maskinvare og programvare
c. Den dominerende programvareleverandøren skatter forferdelig lite til Norge, pga. spesielle forhold ved måten bedriften/produktet er organisert på.
Konklusjon: Den dominerende programvareleverandøren subsidieres vha skatteseddelen av oss alle.

Forslag, endre hjemmePC ordningen slik at følgende må være oppfyllt for at hjemmePCer skal subsidieres gjennom statsbudsjettet:
1. Kun maskinvare kan subsidieres
2. Både fri-programvare-løsning og kommersiell programvare skal reellt tilbys samt prissettes separat,
prisinformasjonen skal også dekke installasjon av programvare.
3. Krev følgende programvare preinstallert uansett OS: Firefox og OpenOffice.org
EDIT: selvfølgelig preinstallert kun hvis OS er installert, levert på CD el.l. hvis ikke.

Alt dette under paraplyen: staten ønsker åpne standarder og fri kommunikasjon.
Sist endret av TO den ons 09.04.2008 23:22, endret 1 gang
medlem i 212 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav oyoy » ons 09.04.2008 22:05

Litt spesiellt å kreve valgfrihet for OS men sette føringer for nettleser og annen programvare som skal være installert?

Hvem sier at alle vil ha et OS preinstallert i det hele tatt?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav terjejh » ons 09.04.2008 22:28

oyoy skrev:Hvem sier at alle vil ha et OS preinstallert i det hele tatt?

Derfor er sertifisering minst like viktig etter min mening.

(Tror Microsoft fikk igjennom et krav om at alle maskiner måtte leveres med et OS i USA for å begrense tyvkopiering av Windows, selvfølgelig. Som svar på dette kom FreeDOS inn i bildet på noen modeller fra enkelte leverandører. Kjøpte selv nylig en klassifisert server maskinvare fra Dell uten OS i det hele tatt).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav oyoy » tor 10.04.2008 11:08

Jeg skjønnte ikke den...
Hva skal sertifiseres for å levere en maskin uten preinstallert OS?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav terjejh » tor 10.04.2008 11:33

Sertifisering av maskinvaren for/med et gitt OS, Linux som Windows, gir brukeren en viss garanti for at det OSet han skal bruke vil fungere på maskinvaren. OS'et vil også være supportert mht feilretting, når det kjøpes og når tegnes vedlikeholdsavtale. Sertifisering skjer vanligvis bare for enterprise versjonene, og da ofte(st) ved at OS leverandøren selv er involvert både på OS testingen og vedlikeholdet. Men når enterprise versjonen er sertifisert, vil gjerne den tilsvarende frie versjonen også fungere like bra på maskinvaren.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav oyoy » tor 10.04.2008 12:24

Å sånn..
Jeg snakket mer om hjemmeløsninger her. Jeg kjører primært Debian GNU/Linux på mine maskiner (xUbuntu er basert på Debian). Jeg har ingen tro på at noen noengang vil supportere mine selvinstallerte løsninger. Jeg har heller ingen ønsker om å få dem preinstallert.
Jeg har stort sett komponert mine maskiner selv (i motsetning til å kjøpe en ferdig pakke). Da må man selv velge om man vil ha med OS eller ikke.

-på den andre siden, har du prøvd å få support fra Microsoft på en hjemmemaskin? ...

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Forrige

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron