Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav Moldarin » lør 06.01.2007 23:47

Kjøp en datmaskin fra Mamoz å få, i følge deres egne kundeinformasjonsider og vilkår, tilbakebetalt Microsoft-avgiften som kommer med stort sett alle datamaskiner idag!

Dette vil si: Spar penger ved å kjøpe en operativsystemfri PC og bruk Linux i stedenfor!

Viser til vilkårene deres:
Kundeinformasjon skrev:Vi gjør oppmerksom på at alle PCer som leveres med operativsystem ikke vil få refundert verdien av software som er på maskinen og faller utenom lov om angrerett som beskrvet i §12 dersom programvaren er tatt i bruk, lisensavtalen godtatt eller programvaren er registrert/aktivert.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav tactus » søn 07.01.2007 0:22

Full tekst om angreretten her.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ak » søn 07.01.2007 0:48

Kan du forklare nærmere? Er det noen som har gjort dette?

Har ikke lest om noen leverandør som eksplisitt nekter for dette, men det er langt mellom historiene om folk som faktisk ser penger på konto.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Moldarin » søn 07.01.2007 1:31

Jeg har sendt dem en e-post og ber dem uttype hvor mye som vil bli tilbakebetalt for Win XP Home og Pro.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Lomz » søn 07.01.2007 1:45

burde det ikke egentlig være en selvfølge at man fikk pengene tilbake i slike situasjoner?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » søn 07.01.2007 2:10

Tror vel egentlig at microsoft vil si at en i såfall må returnere hele varen til selger som i dette tilfellet er mamoz.no
De regner vel en OEM windows som en komponent i datamaskinen.
Man kan neppe returnere ram til crucial, eller prosessor til intel og kreve tilbake penger for det heller?
-------------
Jeg synes selvsagt ikke det er en god løsning. Det å kunne velge å kjøpe uten os burde være like selvfølgelig som nummerportering ved bytte av mobiloperatør.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Prognatus » søn 07.01.2007 2:50

kaffetrakter skrev:Det å kunne velge å kjøpe uten os burde være like selvfølgelig som nummerportering ved bytte av mobiloperatør.

Enig. Dette er det eneste riktige. Hvorfor skal jeg måtte først betale for noe jeg ikke vil ha, og så kreve pengene tilbake etterpå? Tungvint og unødvendig! Heldigvis har jeg muligheten til å kjøpe PCer uten OS allerede, gjennom anskaffende forhandleravtaler. Men alle forbrukere burde også hatt denne muligheten! Vi må unisont kreve dette av myndighetene.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav olemartin » søn 07.01.2007 11:09

Er enig med dere i dette. Var på Lefdal og spurte om maskiner og Linux. Flere av de ansatte hadde ikke peiling og begynte å fortelle om hvor god Windows er. De er kjøpt av GaleBill. Så lenge ingen lager et massivt trykk på leverandørene så vil det nok bli slik at kapitalen (til overnevnte kar) styrer.
Men det er alltid en begynnelse på noe positivt. Så la oss sette igang. Kom med seriøse forslag !!

PS. de begynner å kjenne meg der etter hvert. Svigersønnen min jobber der, og han får en indoktrinering av meg hver gang vi treffes. Han er på gli.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Palken » søn 07.01.2007 18:01

Hmmm... Vi kunne jo lagd litt press på de ved en underskrifts kampanje eller noe...? Eller kanskje ett stort opprør med fakler, høygafler, vievann og Lasergevær med linuxkjerne i :devil:

Men tror nok en del press på slike bedrifter med spørsmål, mas om datamaskiner med Linux, og klaging over windows skatten. Hvem vet, kanskje vi senere får ett lite klistremerke med "Linux capable" istedenfor "windows vista capable"
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Moldarin » søn 07.01.2007 19:18

Underskriftskampanjer fører desverre ikke frem.

Vi kunne heller møtt opp på hovedkontoret til Elkjøp hele bølingen?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav hanscats » søn 07.01.2007 19:51

Det går ganske tydelig frem av OEM-avtalen at det er produsent og ikke selger som har ansvaret for returnering av Windowslisensen. Det nytter derfor ikke å kjefte og smelle på Lefdal, Elkjøp etc. for å få tilbake pengene.

Det man må gjøre er å ta kontakt med produsenten og høre med dem hvilke returneringsordning som gjelder for Windowsproduktet. Returneringsordningen kan derfor være helt forskjellig fra forskjellige produsenter, og så vidt jeg vet er det ingen i Norge som har tatt seg bryet med å sjekke opp de ulike returneringsordningene de største PC-produsentene har.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav olemartin » søn 07.01.2007 19:58

Det som må være opgaven er å få både Lefdal, elkjøp og alle de andre til å selge maskiner UTEN os og som er testet med f.eks. Ubuntu, som er det som er mest brukt. (:)
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Moldarin » søn 07.01.2007 20:20

olemartin skrev:(..) Ubuntu, som er det som er mest brukt.

At du sier det gjør det ikke til lov... Ububntu er et popfenomen, som iPoden, men om jeg husker rett så ligger den vel bare på andre plass ennå. Var det ikke Fedora som var best brukt? Uansett ikke viktig.

Det var egentlig det jeg mente. La oss møte opp på hovedkontoret til Elkjøp å melde vår interesse for en operativsystemfri datamaskin i salg direkte til de som tar avgjørelsene om slikt skal føres eller ikke.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » tir 09.01.2007 23:49

Om 10000 møtte opp på konotoret!! så ville det nok fungere.

Men om 20 geeks møter opp og kjefter og smeller hjelper det nok temmelig lite. Ettersom 95% uansett ønsker pc med windows vil det dessverre være fordyrende (og mer komplisert) å selge to alternativer eller uten os. Eneste som ville hjelpe er et lovpålegg dessverre.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav aNordal » ons 10.01.2007 0:21

Det var visst en gang for en del år siden at folk på slashdot.org avtalte en dag å kreve refundering av Windowsen som fulgte med PC-ene de hadde kjøpt. Det ble ganske mye oppstyr i USA og det ble nyheter av det. Ganske kult. Jeg så det i dokumentaren "Revolution OS" som ligger på video.google.com.

PS: Jeg kan anbefale den filmen til alle som vil bli frelst/overbevist.
medlem i 207 måneder
 

Neste

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron