Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Innleggav tactus » man 09.04.2007 17:43

I ett fritt marked må vel PC leverandørene selv kunne velge hvilke OS som de shipper med systemet? Hadde vært bra med en returrettordning på programvare riktignok. :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Lomz » man 09.04.2007 18:08

Returrett ville ikke være så dumt, da ville det ikke gå så alt for mye ut over butikkene heller.
Måtte inkorporeres i forbrukerkjøpsloven da eller?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav TO » man 09.04.2007 18:47

Lomz skrev:
Men hva skulle man kjempe for?
Et lovforslag som sier at man MÅ selge PCer med linux, ikke bare windows?
Et lovforslag som sier at man MÅ selge PCer uten OS også, ikke bare windows?
Presse butikkene til å selge maskiner uten OS uten et lovforslag?
Presse butikkene til å selge maskiner med linux uten et lovforslag?


En ting som umiddelbart burde rettes på er hjemme-PC ordningen hvor staten i dag subsidierer både PC og programvare. MFFROTA*, at staten subsidierer en monopolists programvare og markedsmakt kan overhodet ikke forsvares med det primære objektive hensynet som påstås - kunnskap!

Det bør her være fullstendig opplagt at slik statlig subsidieringen kun skal knyttes til maskinvaren. Videre bør det være like selvsagt at kjøperen skal ha et reellt valg knyttet til programvaren for at skattefradraget skal være mulig, spesiellt i og med at alle vanlige ting er fullt ut mulig med bruk av utelukkende fri programvare.

MFFROTA : med fullstendig fraværende respekt og total avsky
medlem i 213 måneder
 

Valgfrihet

Innleggav Keyoke » fre 27.04.2007 18:41

Selvfølgelig burde vi kjempe for at butikkene skal selge maskiner UTEN OS, eller med linux om de selv vil (dell gjør dette med noen servere har jeg lest en plass). Subsidierer staten microsoft? da burde de støtte Linux og! Enten ved at de direkte støtter en linux distribusjon slik at de kan utvikle bedre programmer, eller ved at maskiner uten OS gjøres svært mye billigere. Helst begge deler. Statstøtte til Ubuntu!


Opprop.no?
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Moldarin » fre 27.04.2007 18:51

Maskiner uten OS og stockpiling av Ubuntu/openSUSE CDer ved kassene til 10 NOK stk. (for distribusjon og produksjonskostnader).

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Eller andre.....

Innleggav Keyoke » fre 27.04.2007 18:57

Eller andre distribusjoner, egentlig fritt valg.

Som plaster på såret for tapt fortjeneste på salg av operativsys, kan jo butikkene selge Linux for dummies :P

Selv om det er Bill som er problemet, lurer jeg på apple har å si til et slikt forslag:P

Et PR-stunt hos NRK's FBI eller TV2's TV2 Hjelper Deg, hadde vert genialt, da hadde muligens en og annen politisk idealist fått øynene opp for monopolet og muligens hjulpet til med å fjerne det? Dette vil , om det oppnåes globalt eller i amerika, i tilfelle tvinge spillindustrien til å skrive for Linux, som er svært ønskelig!
Burde det kanskje settes opp et eget forum for Linux/ mot microsoft?
medlem i 203 måneder
 

Innleggav stianiquniesz » lør 28.04.2007 2:44

Er fullstendig enig med mye av det som er sagt her uten og ha lest alt. Hvorfor skal vi betale masse ektra penger for pc en vår slik at et annet selskap kan tjene på det ? Er jo nesten blitt en selvfølge at pc er skal ha windows.. Nå er jeg ikke sikker, men vil ikke elkjøp også spare på dette om de selger pc er uten os fordi at dem slipper og legge inn os fra begynnelsen av ? eller gjøres dette automatisk fra fabrikk ? uansett burde man få valget, vil du ha pc en levert med et operativsystem eller ikke ? Og det sier seg jo selv at PC prisene vil gå ned om du velger uten OS.

Ikke at jeg har noen tro på at dette blir og skje i den nermeste framtiden, men det er jo lov og håpe. Dell har ialefall gjort framskrit og leverer nå pc er med linux for de som ønsker det.. Eller er dette bare for servere... ?
medlem i 204 måneder
 

Innleggav Lomz » lør 28.04.2007 3:17

stianiquniesz skrev:Og det sier seg jo selv at PC prisene vil gå ned om du velger uten OS.

Er du helt sikker på at du har rett?
Hvis du leser denne og lignende forum om det samme så kommer det ganske ofte frem at Dell får veldig gode avtaler med Lille-Bill + det at de selger plass til all mulig små reklameikoner og lignende programvare som følger med på datamaskinen din, noe som gjør ut-prisen lavere.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav corpus » lør 28.04.2007 9:35

Moldarin skrev:Vi kunne heller møtt opp på hovedkontoret til Elkjøp hele bølingen?


Blir med hvis du sponser flybillett tur/retur Kirkenes-Oslo... :-D

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav olear » lør 28.04.2007 12:01

Synes dere syter mye uten grunn. Hvis dere ikke vil ha med OS når dere kjøper maskin, velg en forhandler som gir deg denne mulighet.

Hvorfor tror dere det følger med OS? Fordi folk forventer det. En vanlig forbruker vil bare ta seg en tur inn på elkjøp, velge seg en maskin og ta den med hjem. Når han slå den på skal den bare fungere, han betalte ikke x antall tusen for en tom og ubrukelig maskin.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav TO » lør 28.04.2007 13:02

Jeg velger å snu argumentet ditt litt rundt, fordi det er i prinsippet frihet det handler om, ikke syting :-) , som vanlig forbruker:

Jeg er overhodet ikke interessert i en maskin med Windows operativsystem, men - jeg er heller ikke så veldig interessert i å installere Linux selv, på maskinvare som kanskje ikke er 100% kompatibel.

Det jeg vil ha er et reellt valg, og vite at det fungerer topp når jeg kommer hjem og skrur på maskina, helst med ferdiginstallert Linux. Jeg ønsker heller ikke å gamble med x antall tusen for maskin som er tom og ubrukelig for allt annet enn Windows, som er utilstrekkelig for meg.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav stianiquniesz » lør 28.04.2007 16:27

Lomz skrev:
stianiquniesz skrev:Og det sier seg jo selv at PC prisene vil gå ned om du velger uten OS.

Er du helt sikker på at du har rett?
Hvis du leser denne og lignende forum om det samme så kommer det ganske ofte frem at Dell får veldig gode avtaler med Lille-Bill + det at de selger plass til all mulig små reklameikoner og lignende programvare som følger med på datamaskinen din, noe som gjør ut-prisen lavere.


Godt mulig, men tanken bak var om du var i en butikk, en pc kostet 10k og du sier, jeg vil ikke ha OS på denne pc en, jeg vil ha den uten OS for jeg bruker linux.. OM dette hadde vært mulig må jo pc prisen gå ned ?
Men det er godt mulig de avtalene du snakker om gjør at prisene går opp, og man eventuelt får et prishopp oppover om man velger uten OS..
medlem i 204 måneder
 

Innleggav corpus » lør 28.04.2007 18:34

stianiquniesz skrev:Godt mulig, men tanken bak var om du var i en butikk, en pc kostet 10k og du sier, jeg vil ikke ha OS på denne pc en, jeg vil ha den uten OS for jeg bruker linux.. OM dette hadde vært mulig må jo pc prisen gå ned ?


Dette er mulig. Jeg selger en del PCer uten OS. Men det er dessverre kun mulig med de maskinene som leverandøren min setter sammen selv... Har dessverre ikke fått opp en skikkelig webshop ennå... :-(

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Lomz » lør 28.04.2007 21:27

har du noen side man kan titte på da?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav corpus » søn 29.04.2007 8:26

Ikke ennå dessverre :-[ Har en annen "hovedjobb" der jeg reiser mye så jeg må fikse det i fritiden. Men den er på vei...

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron