Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

desse 2

Innleggav smyrman » man 21.05.2007 1:25

Kva med å kjempe for desse 2:
"Et lovforslag som sier at man MÅ selge PCer uten OS også, ikke bare windows
Presse butikkene til å selge maskiner uten OS uten et lovforslag."

No passerte vist 8. mai, men da har me eit heilt år på å planlegge=)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav JanJ » ons 19.12.2007 11:35

Nå får man kjøpt maskiner uten operativsystem. Også med Linux installert. :-!
medlem i 197 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav Totoro » ons 19.12.2007 12:00

Det har man kunnet gjøre lenge, men det er ikke bare bare å finne dem.

Teoretisk sett skal man kunne si nei takk til lisensavtalen til Windows, for så å sende CD pata til Microsoft og de skal da refundere den kostnaden til deg.

Om Ballmer-bønsjen derimot går med på det er noe annet. Hadde vært moro om noen med god råd gikk til sak mot MS pga dette.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re:

Innleggav olavxxx » fre 25.01.2008 11:50

TO skrev:Jeg velger å snu argumentet ditt litt rundt, fordi det er i prinsippet frihet det handler om, ikke syting :-) , som vanlig forbruker:

Jeg er overhodet ikke interessert i en maskin med Windows operativsystem, men - jeg er heller ikke så veldig interessert i å installere Linux selv, på maskinvare som kanskje ikke er 100% kompatibel.

Det jeg vil ha er et reellt valg, og vite at det fungerer topp når jeg kommer hjem og skrur på maskina, helst med ferdiginstallert Linux. Jeg ønsker heller ikke å gamble med x antall tusen for maskin som er tom og ubrukelig for allt annet enn Windows, som er utilstrekkelig for meg.

Jeg må bare riste på hodet her..

Mine tanker og påstander
  • PCer er billigere å levere med Windows, enn Linux
    • 90% +- vil ha XP / Vista, ferdig installert og ferdig satt opp. De vil gjerne også ha gjenoppretningscd, etc.
      • Administrasjonskostnader for å opprettholde support, oppdateringer, oppsett, drivere, etc. på Linux, for de VELDIG FÅ gjenværende prosent, vil gjøre at PCene nok blir dyrere enn med Windows.
  • Fjerner du OS i det hele og leverer PC uten OS, så kan den kanskje være billigere
    • Som å kjøpe mobil, blir også PC'en "sponset" direkte eller indirekte av Microsoft. Du betaler ikke fullpris for en "ny pc"-lisens, selv om denne på en eller annen måte selvsagt er bakt inn i prisen.

For all del, dere kan syte, grine, mase, etc. Dere skylder på Bill Gates, som alltid.
Bill Gates ja, slemme mannen! Putter XP ned i lommen på deg :-!

PS: Hvorfor skylder dere fremdeles på Bill Gates? Han er jo ute for lenge siden :rolls eyes:

Ellers, back on track:
Jeg er for opensource og jeg skulle ønske jeg kan bruke det i større grad enn jeg kan i dag, men det er ikke alle opensource produkter som er gode nok.

Jeg har testet, har har gitt det GODE sjanser og mye tid.
Dette kan jeg bruke av opensource, som er bedre enn Microsoft:
  • VLC mediaplayer
  • Media Player Classic
  • Mozilla Thunderbird
  • Opera
  • Mozilla FireFox

For all del, jeg bruker også *nix servere, men jeg har ingen av de selv.
Jeg har også YDL linux på min playstation 3, jeg har prøvd ubuntu, kubuntu, suse, mce linux+++, men de er rett og slett ikke mulig for meg å bruke som et fullverdig operativsystem.

Det er for tidlig å levere *nix som et fullverdig alternativ og derfor vil det bli for dyrt, selv om selve OS kan være gratis.

Ikke tro at et firma setter opp spesialløsninger gratis, det er å være naiv og dum.
For all del, det dere kan gjøre, dere idealister, det er å gjøre dette gratis for folk.
Opprette en organisasjon som setter opp OS for folk, gratis.

ELKjøp, lefdal, m.m., kan neppe være tjent med å drive å bale på med spesialløsninger, som garantert gir supporthenvendelser som vil gi problemer på supportavdelingen.

Nå blir dere sikkert provosert og tror jeg er en m$ elsker, men jeg er heller litt mer realist enn en idealist.

Ps. jeg bruker xp pro hjemme, ydl linux av og til på ps3 og jeg skal gi MCE linux enda en sjanse.. (men den var rett og slett dårlig, sist jeg sjekket, ca. halvt år siden).

Jeg skal være openminded til opensource og jeg bruker mye opensource. Jeg deler også en del koder med opensource miljøet innimellom, etc. Og jeg ser frem til den dagen *nix kan være et fullverdig alternativ til Windows, for majoriteten av kundene.
medlem i 203 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav unbob » fre 25.01.2008 13:37

olavxxx skrev:Dette kan jeg bruke av opensource, som er bedre enn Microsoft:

* VLC mediaplayer
* Media Player Classic
* Mozilla Thunderbird
* Opera
* Mozilla FireFox
Sist jeg sjekket var ikke Opera open-source... :rolls eyes:

Kan du tilfredsstille min nysgjerrighet ved å liste de Windows programmene du ikke har funnet Linux løsninger for? :-)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav oyoy » fre 25.01.2008 16:32

Hvor mye kan jeg få refundert om jeg ikke vil ha OS X på en MacBook?

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav Moldarin » fre 25.01.2008 17:07

oyoy skrev:Hvor mye kan jeg få refundert om jeg ikke vil ha OS X på en MacBook?

Godt poeng. Kan noen finne ut av dette? Eller har Apple formulert seg sånn at OS 10 regnes som firmware? (Da er det nemmlig ingen refusjon.)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav TO » fre 25.01.2008 18:00

Jeg skrev:
Det jeg vil ha er et reellt valg, og vite at det fungerer topp når jeg kommer hjem og skrur på maskina, helst med ferdiginstallert Linux. Jeg ønsker heller ikke å gamble med x antall tusen for maskin som er tom og ubrukelig for allt annet enn Windows, som er utilstrekkelig for meg.

olavxxx skrev:
Jeg må bare riste på hodet her..
Mine tanker og påstander
* PCer er billigere å levere med Windows, enn Linux
o 90% +- vil ha XP / Vista, ferdig installert og ferdig satt opp. De vil gjerne også ha gjenoppretningscd, etc.


Og hvor er sammenhengen mellom det jeg ønsker og det du rister av deg. Mitt valg av GNU Linux OS er rent praktisk, med utgangspunkt i at jeg har ting å gjøre som en maskin skal hjelpe meg med. Prisen er irrelevant, det som teller for meg er om verktøykassa er full og av høy kvalitet. Videre - for at jeg skal få brukt verktøyene må jeg ha støttet maskinvare, mer ønsker jeg ikke.

Du skriver "(*nix) .. er rett og slett ikke mulig for meg å bruke som et fullverdig operativsystem". Vel, *nix er ikke for alle.
medlem i 213 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav oyoy » fre 25.01.2008 20:07

Om refusjon av OS X ved kjøp av Mac:
Alle her snakker om "Micro$oft" og den dominans de har over HW-leverandører. Det er vel en kombinasjon av markedsandel og bra bearbeidelse av kanalene. Men er egentlig Apple noe bedre? Det er jo litt spesielt at de leverer både HW og SW, men for min del var liten formfaktor, bra batteri og det faktum at jeg også kunne kjøre Linux (og Windows) avgjørende da jeg kjøpte min første Mac (MacBook). Er det riktig at man skal betale for OS X om man bare er ute etter en hendig "gå-bort PC" for å kjøre Linux på?

Hvor mange har kjøpt Mac uten OS?

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav unbob » fre 25.01.2008 20:18

Jeg har ikke så mye peiling på dette men er det ikke EULA'en til Microsoft som åpner for refusjon?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Re:

Innleggav rocknrolf77 » lør 26.01.2008 1:50

olavxxx skrev:
TO skrev:Jeg velger å snu argumentet ditt litt rundt, fordi det er i prinsippet frihet det handler om, ikke syting :-) , som vanlig forbruker:

Jeg er overhodet ikke interessert i en maskin med Windows operativsystem, men - jeg er heller ikke så veldig interessert i å installere Linux selv, på maskinvare som kanskje ikke er 100% kompatibel.

Det jeg vil ha er et reellt valg, og vite at det fungerer topp når jeg kommer hjem og skrur på maskina, helst med ferdiginstallert Linux. Jeg ønsker heller ikke å gamble med x antall tusen for maskin som er tom og ubrukelig for allt annet enn Windows, som er utilstrekkelig for meg.

Jeg må bare riste på hodet her..

Mine tanker og påstander
  • PCer er billigere å levere med Windows, enn Linux
    • 90% +- vil ha XP / Vista, ferdig installert og ferdig satt opp. De vil gjerne også ha gjenoppretningscd, etc.
      • Administrasjonskostnader for å opprettholde support, oppdateringer, oppsett, drivere, etc. på Linux, for de VELDIG FÅ gjenværende prosent, vil gjøre at PCene nok blir dyrere enn med Windows.
  • Fjerner du OS i det hele og leverer PC uten OS, så kan den kanskje være billigere
    • Som å kjøpe mobil, blir også PC'en "sponset" direkte eller indirekte av Microsoft. Du betaler ikke fullpris for en "ny pc"-lisens, selv om denne på en eller annen måte selvsagt er bakt inn i prisen.

For all del, dere kan syte, grine, mase, etc. Dere skylder på Bill Gates, som alltid.
Bill Gates ja, slemme mannen! Putter XP ned i lommen på deg :-!

PS: Hvorfor skylder dere fremdeles på Bill Gates? Han er jo ute for lenge siden :rolls eyes:

Ellers, back on track:
Jeg er for opensource og jeg skulle ønske jeg kan bruke det i større grad enn jeg kan i dag, men det er ikke alle opensource produkter som er gode nok.

Jeg har testet, har har gitt det GODE sjanser og mye tid.
Dette kan jeg bruke av opensource, som er bedre enn Microsoft:
  • VLC mediaplayer
  • Media Player Classic
  • Mozilla Thunderbird
  • Opera
  • Mozilla FireFox

For all del, jeg bruker også *nix servere, men jeg har ingen av de selv.
Jeg har også YDL linux på min playstation 3, jeg har prøvd ubuntu, kubuntu, suse, mce linux+++, men de er rett og slett ikke mulig for meg å bruke som et fullverdig operativsystem.

Det er for tidlig å levere *nix som et fullverdig alternativ og derfor vil det bli for dyrt, selv om selve OS kan være gratis.

Ikke tro at et firma setter opp spesialløsninger gratis, det er å være naiv og dum.
For all del, det dere kan gjøre, dere idealister, det er å gjøre dette gratis for folk.
Opprette en organisasjon som setter opp OS for folk, gratis.

ELKjøp, lefdal, m.m., kan neppe være tjent med å drive å bale på med spesialløsninger, som garantert gir supporthenvendelser som vil gi problemer på supportavdelingen.

Nå blir dere sikkert provosert og tror jeg er en m$ elsker, men jeg er heller litt mer realist enn en idealist.

Ps. jeg bruker xp pro hjemme, ydl linux av og til på ps3 og jeg skal gi MCE linux enda en sjanse.. (men den var rett og slett dårlig, sist jeg sjekket, ca. halvt år siden).

Jeg skal være openminded til opensource og jeg bruker mye opensource. Jeg deler også en del koder med opensource miljøet innimellom, etc. Og jeg ser frem til den dagen *nix kan være et fullverdig alternativ til Windows, for majoriteten av kundene.


Når Gates "slutter" i MS i juni eller juli skal han forsette som styreleder. Du veit vel hvem som har siste ordet i et a/s vel. Jeg er ihvertfall gammel nok til å vite at ingenting varer evig og imperium tar alltid en slutt. MS er størst på spill når det kommer til pc'er nå, for ikke altfor mange år tilbake var det commodore med sin 64 og 128 maskin. Så var det commodore igjen med sin amiga. Mono kultur er ALDRI positivt. Så godt som ingen av oss gnu tilhengere som ønsker ms konkurs eller lignende. Vi ønsker en fornuftig konkurranse. Dette vil aldri skje hvis et selskap har nærmere 90% andel av brukere på desktop siden. "Mye vil ha mer" Sånn kommer det alltid til å være, for mennesker er ikke så smarte som de utgir seg for å være.

"Pc'er er billigere å levere med windows"

Unnskyld meg, men har du sett prisene på gnu/linux maskinene som selges om dagen... De trenger ikke kraftig prosessor og gpu som maskinene med vista behøver. Og over halvparten av maskinene som selges med vista har ikke engang nok kraft til å drive funksjonene til os'et.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Re:

Innleggav Roysen » lør 23.02.2008 11:02

olavxxx skrev:Jeg må bare riste på hodet her..

Mine tanker og påstander
  • PCer er billigere å levere med Windows, enn Linux
    • 90% +- vil ha XP / Vista, ferdig installert og ferdig satt opp. De vil gjerne også ha gjenoppretningscd, etc.
      • Administrasjonskostnader for å opprettholde support, oppdateringer, oppsett, drivere, etc. på Linux, for de VELDIG FÅ gjenværende prosent, vil gjøre at PCene nok blir dyrere enn med Windows.
  • Fjerner du OS i det hele og leverer PC uten OS, så kan den kanskje være billigere
    • Som å kjøpe mobil, blir også PC'en "sponset" direkte eller indirekte av Microsoft. Du betaler ikke fullpris for en "ny pc"-lisens, selv om denne på en eller annen måte selvsagt er bakt inn i prisen.

Ps. jeg bruker xp pro hjemme, ydl linux av og til på ps3 og jeg skal gi MCE linux enda en sjanse.. (men den var rett og slett dårlig, sist jeg sjekket, ca. halvt år siden).

Hvorfor riste på hodet fordi noen ikke har samme oppfatning som du, er du kanskje mye bedre enn alle andre her i forumet og vet noe som alle andre ikke vet.
Kan du i hele tatt dokumentere noen av påstandene dine?

MCE Linux har jeg ikke prøvd ennå, men kjører Mythtv med DVB-S oppsett. Har du prøvd det i Vista eller XP media center? Vista har da ikke spesielt godt DVB støtte (Vista er rett og sltt dårlig, sist sjekket for ei uke siden).

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Re:

Innleggav terjejh » lør 23.02.2008 22:18

olavxxx skrev:Jeg må bare riste på hodet her..

Mine tanker og påstander
  • Som å kjøpe mobil, blir også PC'en "sponset" direkte eller indirekte av Microsoft. Du betaler ikke fullpris for en "ny pc"-lisens, selv om denne på en eller annen måte selvsagt er bakt inn i prisen.

For all del, dere kan syte, grine, mase, etc. Dere skylder på Bill Gates, som alltid.
Bill Gates ja, slemme mannen! Putter XP ned i lommen på deg :-!

Problemet har vært at denne såkalte "sponsingen" eller Microsofts monopol-metoder også har gått ut på direkte eller indirekte å true PC leverandørene med boikott eller høyere priser, om de våget å installere eller tilby noe annet enn Windows. Derfor har så få mainstream leverandører den dag i dag våget å pilke Microsoft og dets markedsmakt på nesen, ved å tilby noe annet enn Windows preinstallert. Slik greidde også Microsoft med IE å knekke og presse ut Netscape, som hadde 90% markedsandel blant nettlesere på midten av 90-tallet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Netscape_Navigator

Dette sammen med markedsdominans og lukkede grensesnitt, har gjort at myndighetsorganer i USA og EU har tatt opp hansken og kjørt flere saker mot Microsoft.

Når andre aktører i næringslivet ved et feilskritt prøver seg på lignende metoder, blir de straks kattet av bevisste brukere og konkurransemyndigheter. Ferske eksempler, om enn i mindre skala, var da Tine her i landet prøvde å knekke Synøve Finden med visse, spesielle kjedeavtaler, og hva skjedde? Lignende monopol besitter fortsatt Televerket og Kraflagene mht egen styring av nettleien, selv om forbrukerne prøver å flytte til rimeligere leverandørene på telefon og strøm.......

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Få tilbakebetalt Microsoft-avgiften ved kjøp av datamaskin

Innleggav Blå-tann » man 07.04.2008 22:57

Let på Slashdot!

Dell har innrømmet refusjon for en som ikke ville godta betingelsene i M$ innstallasjonen.
I flg. Norsk lov har du lov å avslå disse, og da har du heller ikke tatt i bruk produktet fra M$.

Ang. Mac uten Os X...
Man bør kunne forvente å kunne kjøper Acer, HP osv. UTEN Microsoft.
Kan man forvente å få kjøpt Apple uten Apple?

Kunne heller tenke meg å få kjøpt Os X uten krav om å legge dette inn på en Mac...
medlem i 197 måneder
 

Re:

Innleggav Kildal » man 07.04.2008 23:16

Men hva skulle man kjempe for?

Et lovforslag som sier at man MÅ selge PCer uten OS også, ikke bare windows?
Presse butikkene til å selge maskiner uten OS uten et lovforslag?

Eller er kombinasjon av disse


Stiller meg positivt til dette, men hva med å selge maskiner med det OS som man ønsker?
Man finner maskinen som man ønsker, krysser av på ett skjema og får maskinen med OSet man ønsker.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron