Fdisk -l finner ikke mount point

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Fdisk -l finner ikke mount point

Innleggav dag44 » tir 23.01.2007 15:29

Redhat El4
Etter å ha formatert en usb - disk, mister fdisk -l mount pointet når jeg forsøker å formatere en til. Finnes det noen metode å revitalisere fdisk slik at den finner usb - disken på feks; /dev/sda uten å måtte reboote maskinen?
medlem i 209 måneder
 

Innleggav aNordal » tir 23.01.2007 23:29

Jeg tror ikke det er monteringspunktet du leter etter. Det finner du i /etc/fstab og ikke med fdisk. Er ikke helt sikker nå, men jeg tror ikke fdisk eller noe annet program kan finne /dev/sda hvis ikke linux finner det først. Du må prøve å få Linux til å oppdage usb-disken din. Prøvd å sette den i på nytt?
medlem i 206 måneder
 

Innleggav dag44 » ons 24.01.2007 9:02

Det er jo det som er poenget. Etter at jeg har formatert en usb disk vil linux ikke finne den neste. Det skjer ikke i Fedora, men kun i RedHat 4El.
Det er massse pes å reboote maskinen for hver gang jeg skal formatere eller mounte en usb-disk.
medlem i 209 måneder
 

Innleggav nc » ons 24.01.2007 9:10

Siden du kjører Red Hat Enterprice Linux 4 så har du vel supportavtale med Red Hat. Ta en telefon eller send en epost og spør :-)


Jeg kjenner dessverre lite til Red Hat og Fedora. Har ikke Brukt Red Hat siden v9... :-P Men jeg tipper det sikkert er et eller annet hotplug-script eller noe i en av init-katalogene du kan kjøre for å søke etter USB-enheter..

Ellers hvis du bruker kjerne v2.6 så skal vel dette høre til å skje automatisk, skal det ikke det?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Hippokrates » tor 01.02.2007 12:17

For å sjekke at Linux har funnet disken kjører du dmesg. Helt på slutten vil det da gå fram om disken er funnet eller ikke. Hvis ikke må det være noe rart; du kan da forsøke med en annen USB-device for å se om det er noe galt med Linux eller USB-disken.
I dmesg går det da fram om disken heter sda eller sdb; deretter kjører du
fdisk /dev/sda.
Se ellers en liten diskusjon her:
http://groups.google.com/group/no.it.os ... 911eb76499
medlem i 206 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron