Bytte filsystemtype på oppstartspartisjonen

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Bytte filsystemtype på oppstartspartisjonen

Innleggav kattemann » tor 15.02.2007 21:52

Reiserfs-partisjonen på laptopen min begynte å skrante, og jeg fikk strenge advarsler om backup ved forsøk på fsck. Javel, sikkerhetskopi ble tatt, men siden dette var andre gangen jeg hadde fått feil på reiserfs valgte jeg å opprette et ext3 filsystem i stedet. La tilbake sikkerhetskopien og bootet.
Grub stopper med Error 17 - ukjent partisjonstype. LILO må jo alltid oppdateres ved endringer, men Grub må altså initieres på nytt når filsystemet endres:
root-partisjon er hd0,2 sett fra Grub. Booter i Knoppix, starter Grub:
Kode: Merk alt
root (hd0,2)
setup (hd0)
quit


Grub booter, men kjernen klarer av en eller annen grunn ikke å montere ext3-partisjonen som root. Det er mulig at ext3-støtten bare er en modul for denne kjernen ... så da gjør jeg om filsystemet til ext2: Nok en gang Knoppix,
Kode: Merk alt
tune2fs -O ^has_journal /dev/hda3


Vellykket oppstart og lettelsens sukk :-P

Jeg burde antakelig bygge om partisjonene slik at det er en liten oppstartspartisjon med ext2 og en stor data/program-partisjon med ext3. Det kjennes litt tryggere å ha et journalerende filsystem :-)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Hippokrates » man 19.02.2007 10:01

Jeg kan ikke skjønne at en partisjon skal "skrante". Jeg tror jeg snarest mulig ville ha kjørt smartctl-test (smartmontools) og sjekket at det ikke er disken som begynner å skrante. Da hjelper det ikke med journalerende filsystemer........

Helge
medlem i 206 måneder
 

Innleggav kattemann » man 19.02.2007 16:42

Det skal jeg gjøre. Maskinen er tre år gammel, så det kan nok være lurt.
Men hvis en laptop slås av "med makt" uten at systemet avsluttes på fornuftig måte, så kan jo saker og ting skje på filsystemet. Jeg tror det er det som har skjedd her. Talkk for tips!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron