Hvordan skrive lang bindestrek?

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Re: Hvordan skrive lang bindestrek?

Innleggav terjejh » tir 08.10.2013 16:42

Moldarin skrev:Hei,

På min iBook må jeg kunne trykke Alt + - for å få en lang bindestrek.
:) Hvordan får jeg dette tegnet på tastaturet under Linux/openSUSE 10.2 (KDE)?

Generelt:
http://no.wikipedia.org/wiki/Tankestrek ... tamaskiner

I LibreOffice Writer kan man bruke
    Sett inn > Spesialtegn
Bilde

Finner man ikke tegnet i det aktuelle skriveprogrammet, kan man også prøve å kopiere og lime tegnet inn, f.eks. i Thunderbird epost composer eller gEdit teksteditor.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Kart over norsk tastatur

Innleggav aNordal » tor 10.10.2013 22:15

misund skrev:I Gnome og XFCE gjelder i alle fall følgende:

n-dash (–): Alt Gr + -
m-dash (—): Alt Gr + Shift + -

Det gjelder faktisk alle programmer som bruker tastaturoppsettet til X. Oppsettsfila for norsk tastatur ligger i "/usr/share/X11/xkb/symbols/no".

I forbindelse med å lage mitt eget tastaturoppsett, kartla jeg det norske tastaturoppsettet — jeg klæsjer tegninga inn her. Dessverre ble det ikke så lesbart i firefox, men det skulle gå an å lime inn i en editor:
Kode: Merk alt
           Standard norsk tastatur
┌─────┐
│ 2 4 │    2 = skift     4 = nivå3 + skift
│ 1 3 │    1 = normal    3 = nivå3
└─────┘
┌─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┬─────┲━━━━━━━━━┓
│ § ¶ │ ! ¹ │ " ² │ # ³ │ ¤ ¼ │ % ‰ │ & ⅝ │ / ÷ │ ( « │ ) » │ = ° │ ? ¿ │ ` ¬ ┃ ⌫ Back- ┃
│ | ¦ │ 1 ¡ │ 2 @ │ 3 £ │ 4 $ │ 5 ½ │ 6 ¥ │ 7 { │ 8 [ │ 9 ] │ 0 } │ + ± │ \ ´ ┃   space ┃
┢━━━━━┷━┱───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┴─┬───┺━┳━━━━━━━┫
┃       ┃ Q Ω │ W Ł │ E ¢ │ R ™ │ T Þ │ Y ¥ │ U ↑ │ I ı │ O Œ │ P Π │ Å ° │ ^ ˇ ┃ Enter ┃
┃Tab ↹  ┃ q @ │ w ł │ e € │ r ® │ t þ │ y ← │ u ↓ │ i → │ o œ │ p π │ å ¨ │ ¨ ~ ┃   ⏎   ┃
┣━━━━━━━┻┱────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┴┬────┺┓      ┃
┃Caps    ┃ A º │ S § │ D Ð │ F ª │ G Ŋ │ H Ħ │ J   │ K & │ L Ł │ Ø ˝ │ Æ ˇ │ * × ┃      ┃
┃Lock  ⇬ ┃ a ª │ s ß │ d ð │ f đ │ g ŋ │ h ħ │ j   │ k ĸ │ l ł │ ø ´ │ æ ^ │ ' ˝ ┃      ┃
┣━━━━━━━┳┹────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┬┴────┲┷━━━━━┻━━━━━━┫
┃       ┃ > ¾ │ Z < │ X > │ C © │ V ‘ │ B ’ │ N   │ M º │ ; ˛ │ : · │ _ — ┃             ┃
┃Shift ⇧┃ < ½ │ z « │ x » │ c © │ v “ │ b ” │ n   │ m µ │ , ¸ │ . … │ - – ┃Shift ⇧      ┃
┣━━━━━━━╋━━━━━┷━┳━━━┷━━━┱─┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────┴─────┴─┲━━━┷━┳━━━┻━┳━━━━━┳━━━━━┫
┃       ┃       ┃       ┃ mellomrom                             ┃Alt- ┃     ┃     ┃     ┃
┃Ctrl   ┃Meta   ┃Alt    ┃ mellomrom                        nbsp ┃Gr ⇮⇮┃Meta ┃Meny ┃Ctrl ┃
┗━━━━━━━┻━━━━━━━┻━━━━━━━┹───────────────────────────────────────┺━━━━━┻━━━━━┻━━━━━┻━━━━━┛

medlem i 206 måneder
 

Re: Hvordan skrive lang bindestrek?

Innleggav terjejh » fre 11.10.2013 12:59

Mens 'kort tankestrek (unicode 2013) gjengis riktig som 'kort' i Gnome gedit, terminal og LibreOffice, blir lang tankestrek (unicode 2014) gjengitt som kort i gedit og terminal, og som lang i LibreOffice.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Hvordan skrive lang bindestrek?

Innleggav aNordal » tor 17.10.2013 21:47

Det kan nok være vanskelig å se forskjell på kort og lang bindestrek i monospace ja…
medlem i 206 måneder
 

Re:

Innleggav Kjetil Kilhavn » man 28.10.2013 11:17

Velmont skrev:[...]
keycode 48 = minus underscore endash hyphen

«hyphen» vert ein sers liten strek, er vel kann henda dette som er det ekte bindestreken? Nokon som veit? ­Odin-mann. Huuum. Det vert faktisk eit teikn som ein ikkje kann sjå i Firefox. Hyphen var eit rart teikn...

Odinmann. <- utan noko.
Odin­mann. <- med hyphen.
Odin-mann. <- med bindestrek.
Odin–mann. <- med tankestrek (sjølvsagt feil).

Vet ikke om jeg forklarer eller forvirrer her, men...
Hyphenation er som du kanskje allerede vet det engelske ordet for orddeling. Hyphen er en bindestrek. LibreOffice skiller mellom ulike typer bindestreker, fra myke til harde.

Hvis jeg i LibreOffice trykker AltGr + minus-/understrektasten så får jeg en myk bindestrek, men hvis jeg holder inne Shift-tasten i tillegg får jeg en hard bindestrek. Den myke bindestreken vises normalt ikke, men hvis ordet er på slutten av linja og hele ordet ikke får plass vil ordet bli delt ved den myke bindestreken, og bindestreken blir synlig. Den harde bindestreken er alltid synlig, og ordet kan ikke deles ved den, så om et ord kun inneholder en hard bindestrek vil hele ordet så på samme linje. Praktisk f.eks. hvis du skal angi at et beløp er mellom 100 og 200 kroner.
Hvis jeg derimot bare trykker minus-/understrektasten blir det satt inn en «mellomhard» bindestrek som alltid er synlig, og som ordet også kan bli delt ved.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Forrige

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]