Ubuntu Studio er endeleg ute.

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Ubuntu Studio er endeleg ute.

Innleggav Velmont » fre 11.05.2007 9:34

Då vart Ubuntu Studio sleppen i dag. Yver ein månad for seint, men heller seint enn ein distro som ikkje er ferdig.

Distroen er ein underdel av Ubuntu (som Xubuntu), og pakkane finst sjølvsagt for vanleg Ubuntu – ein må altso ikkje bruka Ubuntu Studio (sjølv um han er meir polert for formålet (eigen kernel osb)).

Dei hev prøvd å laga ein distro for kreative menneskje, og hev teke med ei god pakke program for ljod, grafikk og video. Hovudprogrammi:

Ljod
Ardour 2

Grafikk
Blender
Gimp
Inkscape

Video
Cinepaint
Kino
PiTiVi

(altso ingen Cinelerra, men det finst Ubuntu-arkiv for Cinelerra på kiberpipa)

Sjå skjermbilete og last ned på
http://ubuntustudio.org/
medlem i 203 måneder
 

Innleggav trickykid » fre 11.05.2007 10:35

Denne har jeg vente på! Endelig! :D

Nå får vi bare håpe Jørgen gjør en god jobb med Energy XT!
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Nilsen » fre 11.05.2007 14:31

Bah. Veldig belastning det var på siden..jeg kommer ikke noen vei ihvertfall :-(

Det er ikke noe torrent ute?
medlem i 227 måneder
 

Innleggav tactus » fre 11.05.2007 16:15

Siden jeg ikke har greie på studioproduksjon får jeg vel stille spørsmålet: .. dette er noe man altså kan anbefale til ordentlige grafikk og lydentusiaster..?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav trickykid » fre 11.05.2007 16:31

Dette kan du nok trygt anbefale ja!

Inneholder blandt annet en optimalisert kernel for "low latency" recording og midi. Støtter Jack. http://jackaudio.org/

Eller kommer distro'en med Ardour for lydproduksjon. Den kommer også med apps for video og grafikkproduksjon. Blandt annen Blender ++

Det er en torrent på hjemmesiden, men den er nå nede. :/
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Velmont » fre 11.05.2007 17:22

Eg la ut torrenten, um nokon vil lasta ned ;-)

http://www.velmont.net/UbuntuStudio_7.04.torrent
medlem i 203 måneder
 

Re: Ubuntu Studio er endeleg ute.

Innleggav terjejh » fre 11.05.2007 18:46

Velmont skrev:(altso ingen Cinelerra, men det finst Ubuntu-arkiv for Cinelerra på kiberpipa)

Ubuntu Studio er for i386. Cinelerra blir anbefalt på og fungerer best i et 64bit Linux miljø, i hvertfall for krevende HDV (mpeg2) og mpeg4 HDTV editering. Heller ikke kjøring i 32bit modus (på 64bit maskinvare) anbefales. Selv har jeg imidlertid installert Cinelerra på både 32bit og 64bit plattformer
http://heroinewarrior.com/cinelerra7.php3

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Ubuntu Studio er endeleg ute.

Innleggav Velmont » fre 11.05.2007 19:20

terjejh skrev:
Velmont skrev:(altso ingen Cinelerra, men det finst Ubuntu-arkiv for Cinelerra på kiberpipa)

Ubuntu Studio er for i386. Cinelerra blir anbefalt på og fungerer best i et 64bit Linux miljø, i hvertfall for krevende HDV (mpeg2) og mpeg4 HDTV editering. Heller ikke kjøring i 32bit modus (på 64bit maskinvare) anbefales. Selv har jeg imidlertid installert Cinelerra på både 32bit og 64bit plattformer
http://heroinewarrior.com/cinelerra7.php3


Nah. Ikkje bruk HV sin versjon. Bruk Cinelerra-CV som eg lenka på toppen heller. Eg heng dagleg i Cinelerra-CV-kanalen, og dei fleste nyttar Cinelerra på 32 bit. Ingen problem. :-)

Ubuntu Studio brukar ikkje Cinelerra av di han ikkje er i Ubuntu, og grunna lisensproblem. Cinelerra distribuerer MS Corefonts nemleg...
medlem i 203 måneder
 

Innleggav HarryBelly » fre 11.05.2007 19:26

Velmont skrev:Eg la ut torrenten, um nokon vil lasta ned ;-)

http://www.velmont.net/UbuntuStudio_7.04.torrent


Takker for torrentlinken.... :-D Siden er nemlig nede for tiden....... :-[ :-[

Håper flere hjelper til å seede........... Det går litt tregt foreløpig.

Keep up the good work 8-)
medlem i 222 måneder
 

Re: Ubuntu Studio er endeleg ute.

Innleggav terjejh » fre 11.05.2007 19:38

Velmont skrev:Nah. Ikkje bruk HV sin versjon. Bruk Cinelerra-CV som eg lenka på toppen heller. Eg heng dagleg i Cinelerra-CV-kanalen, og dei fleste nyttar Cinelerra på 32 bit. Ingen problem. :-)

Det er Cinelerra-CV jeg har installert. De fleste brukere redigerer nok DV og ennå ikke HDV, såvidt jeg har sett. Linken til HV var for en utvetydig maskinvare-informasjon. Det er tross alt HV som er hovedutvikleren av Cinelerra "originalversjonen", som så frigis som underlag for OSS versjonen på cinelerra.org ;)
Sist endret av terjejh den fre 11.05.2007 21:22, endret 2 ganger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav sturla » fre 11.05.2007 19:42

Har kikka innom Ubuntustudio nesten daglig uten at jeg har sett noen forandring. Og så plutselig slippes den! Morro. Kommer garantert til å laste ned for så å legge den inn.

Akkurat nå er sidene der nede. Sikkert for vedlikehold regner jeg med.

Gleder meg til å prøve Ardour 2. Jeg regner med at det er den som følger med slik lovet?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Velmont » lør 12.05.2007 10:47

sturla skrev:Har kikka innom Ubuntustudio nesten daglig uten at jeg har sett noen forandring. Og så plutselig slippes den! Morro. Kommer garantert til å laste ned for så å legge den inn.

Akkurat nå er sidene der nede. Sikkert for vedlikehold regner jeg med.

Gleder meg til å prøve Ardour 2. Jeg regner med at det er den som følger med slik lovet?


Jepp. Dei prøver å få inn Jokosher frå Backports òg (Jokosher kom ut same dag som Ubuntu, -- dessutan treng dei nyare Gnonlin-versjon for å køyra Jokosher. Det vil òg retta eit par feil i PiTiVi.

Men um du vil hava DVD-isoet allereie, kann du nytta torrent. Elles kann du gå inn på IRC-kanalen, -- der seier dei deg korleis du legg til pakkebrønnene slik at du kann bruka Ubuntu, men henta ned det som er spesielt for Ubuntu Studio. :-)
medlem i 203 måneder
 

Mmm

Innleggav pinkbiff » lør 12.05.2007 20:17

Hei hei. Ny linux-bruker her. Kult om folk seeder så jeg og kan bli frelst :-D
medlem i 203 måneder
 

Re: Mmm

Innleggav Velmont » søn 13.05.2007 13:38

pinkbiff skrev:Hei hei. Ny linux-bruker her. Kult om folk seeder så jeg og kan bli frelst :-D


Eg seeder som berre det :-)
medlem i 203 måneder
 

Re: Mmm

Innleggav terjejh » søn 13.05.2007 14:10

pinkbiff skrev:Hei hei. Ny linux-bruker her. Kult om folk seeder så jeg og kan bli frelst :-D

1. bud (Mark Shuttleworth:
"Du skal ikke ha andre buntuer enn meg!" O:-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Neste

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]