OpenOffice.org - bugs?

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

OpenOffice.org - bugs?

Innleggav knutsen » tor 11.10.2007 9:56

Jeg har ikke råd til å kjøpe Microsoft Office pakken, og har derfor lastet ned OpenOffice.org (på en windowsbasert PC). Den slo meg først som genial, den fungerte tilsynelatende helt fint, og hadde flere funksjoner enn Word 2003 som jeg har vært mye borti tidligere.

Etterhvert som jeg brukte OpenOffice.org opplevde jeg noen grenseløst irriterende "bugs". Om det virkelig er bugs eller om det er jeg som ikke kan programmet vet jeg ikke, jeg trenger i alle fall litt hjelp til å få tingene i orden.

Ett eksempel på utrolig plagsomme ting jeg opplever er:
Går inn på "tools"-> "options", velger "View" under "OpenOffice.org" i vinduet som kommer opp og huker av boksen "Smooth scroll". Jeg trykker "ok" og kommer tilbake til OpenOffice.org. Hvis jeg nå går inn på samme måte en gang til er boksen "Smooth scroll" IKKE huket av, til tross for at jeg huket den av 10 sekunder før.

Lignende problemer har jeg også opplevd mange av. Jeg lagrer noen innstillinger, alt fungerer tilsynelatende fint. Hvis jeg går ut av programmet og inn igjen er plutselig alle innstillingene jeg har gjort forduftet.

La f.eks. til en ny førstesidebakgrunn ("Format"->"Styles and formatting F11"-> "Page styles". Legger til en ny "style" og redigerer den slik jeg vil ha den (i dette tilfellet en logo jeg ville ha i bakgrunnen på forsiden)). Den fungerte tilsynelatende fint, jeg brukte den på dokumentet og lagret det. Så gikk jeg ut av programmet, og ved en senere anledning gikk jeg inn igjen i dokumentet. Da var bakgrunnen forsvunnet fra dokumentet jeg hadde brukt "stylen" på og da jeg gikk inn på "Styles and formatting F11" for å finne stilen tilbake var den borte. Uansett hva jeg gjorde så ble ikke "stylen" lagret i programmet.

Som sagt, det kan godt være min inkompetanse som spiller meg ett puss. Uansett ville jeg være takknemlig hvis noen kunne hjelpe meg litt her.

OpenOffice.org er i utgangspunktet et strålende program, men med slike problemer ville jeg følt behov for å kjøpe Microsoft Office pakken hvis jeg hadde penger til det. Den virker på meg som mer stabil og "trygg". Det er virkelig synd fordi OpenOffice.org er et meget godt konsept og egentlig et bra produkt.
medlem i 207 måneder
 

Innleggav TO » tor 11.10.2007 10:54

>Går inn på "tools"-> "options", velger "View" under "OpenOffice.org"
>i vinduet som kommer opp og huker av boksen "Smooth scroll".
Hos meg, Ubuntu 7.04 OOo versjon 2.2.0 ligger denne i OpenOffice.writer. Rullehjulet virker akkurat som forventet her uten denne satt, ser ingen forskjell verken med eller uten. Her er det verken "bug", plagsomt eller grenseløst irriterende.

Du bør vurdere å legge inn spørsmålet ditt på: http://www.openofficeorg.no/Forumsider/
OOo versjonsnummer samt OS type bør oppgi. Du kan også sjekke stikkordet: sti - når det gjelder stilproblemet.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav terjejh » tor 11.10.2007 12:12

Virker som om du kan har en buggy versjon, eller feil med installasjonen på ditt system. Her prøvde jeg på openSUSE 10.2 64bit med Novell Edition av OpenOffice 2.2.1 norsk versjon, og her ble avhuking av Jevn Rulling bevart ved neste oppstart
Verktøy > Instillinger > OpenOffice.org Writer > Vis
Tilsvarende for Writer/Web

Her etter ny oppstart av OOo

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav knutsen » tor 11.10.2007 13:19

Takk for svaret. Vet du hvor jeg kan få tak i en "ubugget" versjon av OOo? Jeg bruker programmet mye og det er veldig praktisk å ha et slikt program i jobben min.

Jeg kjører på Windows XP. Det er vel kjekt å vite for å finne en versjon som passer på min PC ;)

Jeg installerte OOo 2.2 fra http://www.openoffice.org så vidt jeg husker. Jeg kjørte en oppdatering for en stund siden slik at jeg nå har v2.3. Tanken har streifet meg at v2.2 faktisk var bedre en v2.3. Hva tror dere om det?
medlem i 207 måneder
 

Innleggav terjejh » tor 11.10.2007 13:45

Testet d.s med OOo 2.2 på windows, og det fungerer. Om OOo 2.2 er/var bedre enn 2.3 vet jeg ingenting om. I det minste er siste versjon best best mht funksjonalitet. OOo 2.3 følger med siste SUSE 10.3, uten jeg har rukket å teste den.

Jeg vil foreslå at du laster ned og prøver Novell Edition av OOo 2.3 for Windows (som jeg tror nå tilsvarer Go Oo prosjektet), da den inneholder utvidet kompatibilitet med Windows Office VBA mm.
http://go-oo.org/discover/

Nedlasting
ftp://ftp.suse.com/pub/projects/go-oo/2.3.0-4

Installasjon Windows
Simply download the en_us file, and your native lang-pack, and install them one by one.

Edit:
Her er ellers NE OOo 2.1 med OpenXML translator for nedlasting
http://i1.no/04ww/

Sist endret av terjejh den fre 12.10.2007 0:38, endret 1 gang

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

avinstaller

Innleggav dajomu » tor 11.10.2007 14:16

Jeg tror at du skal avinstallere og installere en ren versjon av 2.3 i første omgang.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav knutsen » tor 11.10.2007 14:59

Jeg prøver å installere v2.2.1 på nytt og å bruke den. Jeg er ikke avhengig av de nyeste funksjonene på v2.3. Den "gamle" versjonen er vel jobbet så mye med at de fleste buggene er fjernet... Så får jeg heller komme tilbake til v2.3 litt senere, eller hvis v2.2.1 ikke fungerer tilfredsstillende...

Tusen takk for hjelpen!
medlem i 207 måneder
 

Innleggav terjejh » tor 11.10.2007 17:01

Vel, uansett. Jeg benyttet anledningen til å oppgradere til OOo 2.3 på vår Win2k Terminalserver i flerbrukermodus for 7 brukere.
Installerte Go Oo's US pakke pluss norsk språkpakke. Oppgraderingen husket Jevn Rulling fra 2.2. Norsk språk måtte aktiveres etter installasjonen.

Slik ser det det hele ut på Win2k TS gjennom et RDP vindu på openSUSE 10.2 64bit:

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Iznogood » tor 11.10.2007 17:38

http://go-oo.org/

Disse pakkene er ikke helt standard oo. :)

The go-oo version of OpenOffice.org is designed to give a foretaste of new features in development and includes functionality not yet accepted up-stream.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav terjejh » tor 11.10.2007 18:47

Ja, hva gjør vel det? Såvidt jeg vet inneholder Go Oo alt som er "standard" OOo 2.3 pluss tillegg og forbedringer, spesielt mht VBA, Calc og import av flere format og grafikk, som vist i min tidligere link ovenfor. Også Suns StarOffice inneholder tillegg som ikke finnes i OpenOffice.

Følgende artikkel beskriver hvorfor en del eksterne utviklere ikke vil signere Suns copyright avtale på OOo og uten videre la Sun innlemme ekstern skrevet kode som sin egen, men heller publiserer det på Go Oo.org. Det går på enkle ting som å "beære" utviklerne på vanlig måte og Suns dominans og eierskap i OOo projektorganisasjonen. Tidligere har også IBM kritisert Sun for lignende. Jeg tolker dette som press på Sun for å løsne på tøylene. Samtidig med denne konkurransen, samarbeider som kjent Novell og Sun om OOo VBA, og all bugfix til kjernekoden i OOo går upstreams til OOo.
http://www.linux.com/feature/119689
http://www.idg.se/2.1085/1.123916

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Iznogood » tor 11.10.2007 23:34

Misforstå meg rett :) Ville bare påpekte det i tilfelle andre installerte "standard" o.o og ikke fikk ting til å funke på samme måte.

<--- Har heller lite mot Novell O.o pakker :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav terjejh » fre 12.10.2007 0:13

Nei, jeg forstod deg vel rett :) Jeg ville bare generelt benytte anledningen til å komme med litt bakgrunn for forskjellene. Mener jeg leste at også andre Linux-distroer som Debian, Ubuntu m.fl. har benyttet deler fra tidligere build-ooo.

Selv har jeg hittil stort sett installert "standard" OOo på vår Win2k TS og OOo NE på Suse, Sistnevnte er vel bedre integrert med Linux desktoppen. Ellers merker man neppe forskjell til vanlig bruk, utenom kompatibiliteten med MSO, som kan bli avgjørende for om OOo kan brukes og blir brukt i bedriftssammenheng (dessverre). Håper jeg klarer å få mer gjennomslag og aksept for OOo med den nye versjonen .......

Ellers synes OOo 2.3 som er inkludert i openSUSE 10.3 å kunne tilsvare Go Oo for Windows:

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]