OpenSuSE 10.3 oppdatering

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

OpenSuSE 10.3 oppdatering

Innleggav Draemora » fre 26.10.2007 21:19

Jeg har nå tatt en ny install av OpenSuSE med DVD, og nå virker det som om den er litt mer på nett.. Jeg lagde litt mye rot for meg selv med CD install, måtte lappe på enkelte steder og la inn mye greier jeg ikke trengte. Men uansett, det jeg lurte på er om noen hadde orket å ta fem minutter for å forklare meg litt hvordan oppdaterings tjeneste fungerer. I Ubuntu var den veldig grei i.o.m. at du fikk opp hva du installerte og hva disse gjorde, men jeg finner ikke dette i Opensuse. Når jeg trykker på details, kommer det opp noen pakker som installeres, men når dette er ferdig er fremdeles ikke oppdateringene den maste om i utgangspunktet installert. Så jeg lurte på om noen kunne vise meg hvordan jeg får se hva jeg installerer, og får velge av pakker jeg ikke vil oppdatere, liker å ha litt oversikt selv om jeg egentlig går med på de fleste oppdateringer uansett..
Og er det noen som har peil på når OpenSUSE får ett skikkelig brightness applet? Det jeg har nå fungerer ikke, er litt frustrerende med mørk skjerm hele tiden..
medlem i 202 måneder
 

Innleggav terjejh » lør 27.10.2007 0:37

Antar du kjøre Gnome, der er nemlig et nytt brukergrensesnitt for Online Update og Pakkehåndtereren vs KDE nå. Velges "details" startes YaST2 Online Update og man skal få opp en liste med de patchene som vil bli installert, hvorpå man kan velge bort noen haker, om de ikke er ønskelig. Det nye i openSUSE Update applet er at man også kan velge å få med oppatering av 3. parts programvare. Jeg tror uansett ikke den kan oppdatere (installere) andre pakker enn de man allerede har installert.

At ting går i bakgrunnen fungerer greitt nok, det er ikke det. Selv liker jeg ikke at de har tatt bort noe av tidligere funksjonalitet og oversikt i YaST2 Online Update. Derfor logger jeg nå inn i KDE, om spesielle ting skal gjøres. KDE har fortsatt den gamle, gode YaST2 pakkehåndtereren (Add/remove) og Online Update. Jeg synes jeg har best kontroll der.

Under KDE YaST2 Online Update (som før var lik i Gnome), velger jeg vanligvis menyen "Pakker>Alle pakker>Oppdater hvis nyere versjon er tilgjengelig". Da får man forslag til komplett oppdateringsliste som finnes til alle pakker man har installert. Forutsetningen er at man først har registret alle aktuelle programvarearkiver (repositorier). Det er sjelden noen grunn til ikke å godta å få oppdatert til det siste, hvis ikke avhengighetskontrollen/konflikter tilsier at noen enkeltpakker må utstå og velges bort.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Iznogood » lør 27.10.2007 13:58

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Regner med du fant utav det etter terjejh sin fine post, men legger ut disse bildene for ettertiden slik det blir lettere for andre

Settingsvinduet
Bilde

Rødt merke, bruk av denne burde være greitt.

Blått merke, alt etter hvilke repo en har, bruk med litt forsiktighet.
Dersom en har standard repo + packman, slå den på.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav terjejh » lør 27.10.2007 14:13

Iznogood skrev:Bilde

For å spørre om en annen detalj, hvilket verktøy (i Gimp) bruker du for "Rød-markering" på jpg bilder?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Iznogood » lør 27.10.2007 14:25

blyant? velge rød farge

Er langt fra noen gimp/photoshop fyr, var det første som var tilgjengelig :) Finns trolig et hav av langt bedre metoder.

Edit: bilde var png før jeg lasta det opp :) Ser ut som bildr.no gjør om til jpg.

Edit 2: Gimp 2.4 om det har noe int. http://jamesthevicar.com/index.cgi/2007 ... 47gimp_2_4

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav terjejh » lør 27.10.2007 14:58

Gimp:
Valgte å oppretter dette som eget tema for ikke å kuppe denne tråden
http://linux1.no/forum/viewtopic.php?p=60555#60555

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Draemora » lør 27.10.2007 15:03

Takk for svar, er egentlig ikke så viktig, men etter å ha brukt M$ i mange år har jeg blitt litt forsiktig med hva jeg oppdaterer. De pleier jo å hive inn mye DRM tull i sine OS, tror ikke det blir så aktuelt her. Bare liker en oversikt egentlig ;)
medlem i 202 måneder
 

Innleggav Iznogood » lør 27.10.2007 16:47

Hvis du vil vite hvilke updates som skal legges inn

Kode: Merk alt
zypper list-updates

eller
Kode: Merk alt
zypper list-updates -t package


Den siste tar med pakkeoppdateringer, ikke bare patcher som den første.

Videre kan en oppdatere med
Kode: Merk alt
zypper update

eller
Kode: Merk alt
zypper update -t package


----

kortformat
Kode: Merk alt
  zypper lu eller zypper up



:-)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]