"Dra ut støpselet" og skader på disker/filsystem.

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

"Dra ut støpselet" og skader på disker/filsystem.

Innleggav borth » ons 02.01.2008 22:43

Holder på med et system som jeg gjerne vil slippe å skru av via software, kun dra ut støpselet.
Selve OS'en skal ligge på flash og skal ha read only filsystem, så det er ikke noe problem. Men jeg skal også ha en harddisk hvor det vil konstant bli lagret data på (ca 600MB per time). Det er ikke viktig om den siste usynka megabyten ikke blir lagret (data vil bli tapt uansett). Det som er viktig er at filsystemet ikke blir korrupt og at sektorene ikke blir skadet.

Jeg er enig hvis noen mener dette høres litt "søkt" ut. Men tenk på harddisk recordere som "alle" har. Det må jo være tusenvis at slike som mister strømmen hver eneste dag uten å ta videre skade. Hvordan har produsentene løst det?

Jeg kan ikke bruke UPS pga. at det vil ta for stor plass. PC'en bruker 12V så jeg har tenkt litt på en løsning hvor jeg feks. bruker en ekstern batteripakke på noen få VAh som gir nok strøm til å skru av PC'en, eventuelt remounte disken til read only (som vil være raskest).

Har funnet en del info om dette temaet, men mye av det er enten motstridig eller uten "to streker under svaret".

Noen som har noen erfaringer?
medlem i 231 måneder
 

Re: "Dra ut støpselet" og skader på disker/filsystem.

Innleggav Åsmund » ons 02.01.2008 23:06

Er det ett mikrokontrollersystem du skal bygge? Skal du lage systemprogramvaren selv?

Hvis du vet hvor mye strøm maskinen typisk vil trekke i Watt, og det ikke er for mye, så burde det være ganske enkelt å lage ett like kompakt "UPS" enten med ett lite batteri, eller en stor kondensator som kan gi systemet nok strøm i noen sekunder, slik at det rekker å lukke. Det krever imidlertid litt kunnskap da.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: "Dra ut støpselet" og skader på disker/filsystem.

Innleggav LOOM » tor 03.01.2008 14:03

Tipper han skal lage seg en stuepc med videoopptak fra TV?
Høres nesten slik ut med 600MB i timen hvertfall.

Men hadde du tenkt at dette skulle være en stor fil? Hvis det er mindre filer ville jo sansynligheten for at de fleste filene skulle fungere være stor, untatt det den skrev til. Selv om du også da kan få problemer med filsystemet. En merkelig løsning ville jo vært å bygd inn en kontroller i kabinettet som står og sjekker om det er strøm på nettet. Med en gang denne faller ut vil den koble seg til boksen (serialporten er vel enklest her?) og umounte harddisken. Da trenger du jo ett lite batteri slik at den rekker dette før boksen faller ut...
Uansett, så er det bare å prøve å se hva som skjer.
-
Dette har jeg også tenkte på selv, men jeg har ikke så stort behov for å lagre så store mengder data til disk.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: "Dra ut støpselet" og skader på disker/filsystem.

Innleggav ak » tor 03.01.2008 16:37

Ext3 og andre journaling filsystemer skal ikke ha noe problem med dette. Filsystemet vil ihvertfall være konsistent, om innholdet i filene er det er noe annet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: "Dra ut støpselet" og skader på disker/filsystem.

Innleggav LOOM » tor 03.01.2008 16:44

Var det jeg var på feil til å skrive, helt til at jeg kom på at erfaring tilsier noe annet.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: "Dra ut støpselet" og skader på disker/filsystem.

Innleggav borth » tor 03.01.2008 18:21

Journaling filsystemer vil i noen tilfeller ordne opp hvis noe skulle skje. Men man må vel fortsatt gjøre manuelle inngrep for å fikse det.

Har også hørt at når en disk mister spenning vil lese/skrive-hode automatisk parkere. Hvis disken holdt på å skrive til disken i det samme øyeblikk, kan man risikere at lese/skrive-hode skriver til disken på veg til parkert tilstand. Høres for meg litt ut som en myte...

Det er ikke snakk om én stor fil. Det vil være én fil per time.

For noen hundrelapper får man "eksternt batteri" til diverse bærbart utstyr. Disse har ikke mange VAh men absolutt nok til å holde liv i en PC. PC'en har printerport, så med et par motstander og noen linjer med C-kode så er man i mål. Men om jeg feks kan kjøpe en spesiell type disk, en spesiell type disk-kontroller, et spesielt filsystem eller noe spesiell tuning av filsystem, gjør jeg heller det.
medlem i 231 måneder
 

Re: "Dra ut støpselet" og skader på disker/filsystem.

Innleggav ak » tor 03.01.2008 18:24

borth skrev:Journaling filsystemer vil i noen tilfeller ordne opp hvis noe skulle skje. Men man må vel fortsatt gjøre manuelle inngrep for å fikse det.


Nei, ikke hvis du har et fungerende system: http://en.wikipedia.org/wiki/Journaling_file_system

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: "Dra ut støpselet" og skader på disker/filsystem.

Innleggav exi » tor 03.01.2008 19:22

mulig en flash disk hadde vært løsningen... eventuelt lage datane i eg filsystem, der du har tildelt sectorer fra til... men uansett å ta strømen på en disk som spinner uansett type er ikke anbefalt... (selv om noen eldre disker (blant annet quantum) hadde et disk parkering system der skrive hode skulle returnere til fast plass...og låses (vhjelp av kondensator spenningen på "disken" (dvs på kontrollerkortet som er fysisk på disken..., men dessverre så hentet det at disse også gikk føyken.. og hode ikke parkerte som planlagt...,
ulemepene med f.ex flash disk er at med mye skriving til og fra så "dør" sektorer over tid... husker ikke forhånds tallet... men dog så er det en faktor som må regnes med..

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: "Dra ut støpselet" og skader på disker/filsystem.

Innleggav borth » tor 03.01.2008 19:47

exi skrev:mulig en flash disk hadde vært løsningen...

Vi snakker 500 til 750GB så flash er IKKE løsningen ;-)
medlem i 231 måneder
 

Re: "Dra ut støpselet" og skader på disker/filsystem.

Innleggav ak » tor 03.01.2008 19:51

Hvor har dere det fra at disker blir skadet av å dra ut stikket, eller at de må eksplisitt parkere hodet?

Jeg har jobbet en god del med mikrokontrollere, disse merker som regel spenningsfallet leeeeeeenge før strømmen virkelig forsvinner, og har plenty med tid til å rydde opp etter seg.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]