Installere programmer - Ubuntu 7.10

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Installere programmer - Ubuntu 7.10

Innleggav NewBee-Petter » man 25.02.2008 12:38

Når man legger inn et program som kommer i f.eks .run format, holder det vanligvis med ./ eller sh forran filnavnet, så går resten glatt.
Men jeg mener det finnes en måte for å lage om filen om til en pakke (.deb), også installere, alt i en oprasjon.
Dette vil gjøre det mye enklere og avinstallere i etterkant.

Noen som har noe tips?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Installere programmer - Ubuntu 7.10

Innleggav TO » man 25.02.2008 13:24

checkinstall kanskje, se her: http://linux1.no/node/1991
medlem i 213 måneder
 

Re: Installere programmer - Ubuntu 7.10

Innleggav Nilsen » man 25.02.2008 13:25

.deb pakker installerer du med "dpkg -i pakke.deb"

Ofte finnes disse allerede i pakkesystemet.
Da kan du installere med "apt-get install pakke", uten at du trenger å laste ned .deb-pakken manuelt

Edit: oops. leste litt feil der :P
medlem i 227 måneder
 

Re: Installere programmer - Ubuntu 7.10

Innleggav omaha » man 25.02.2008 15:00

Dersom man ikke finner .deb pakker kan man ofte finne en .rpm pakke som man enkelt kan konvertere. Du kan se om du finner f.eks en .rpm pakke for din arkitektur (386, x64, ppc osv) og pakke denne om til .deb. Dette er betydelig enklere, men på den annen side er det nyttig å kunne installere fra source og pakke filene selv også.

En annen måte å installere på er ved bruk av subversjon (svn), som også er ganske greit. Men som sagt, det er veldig ok å kunne pakke selv. Man må imidlertid huske på å legge inn hvem som vedlikeholder pakken osv slik det står beskrevet i lenken som TO la ut :-)

Howtos for "alien" som du finner i repos.
http://www.ubuntugeek.com/install-rpm-f ... buntu.html
http://www.howtoforge.com/converting_rp ... with_alien
medlem i 205 måneder
 

Re: Installere programmer - Ubuntu 7.10

Innleggav NewBee-Petter » man 25.02.2008 17:49

Nei, det er ikke det jeg er ute etter.

Kan det men .deb, .rpm, og kompilere source, ikke noe problem.
Men når man har .sh eller .run filer, da vil jeg bygge en pakke av file før jeg installerer den.
Dette for enklere å kunne avinstallere i ettertid.

Det er f.eks mange spill/(program) hvor man laster ned 1 fil på f.eks 300MB.
F.eks Penumbra: PenumbraOverture-1.0.679.sh denne er på 281MB

Er jo enkelt å legge den inn via sh PenumbraOverture-1.0.679.sh, men jeg føler at jeg har bedre kontroll når jeg legge inn pakker. Da vises de i pakke behandlern også.

Ikke sikkert dette er mulig, men jeg mener å ha lest ett sted at det er mulig.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Installere programmer - Ubuntu 7.10

Innleggav omaha » man 25.02.2008 21:25

Tipper Gnu Stow løser problemet, men ikke helt som du ønsker:
http://www.linux.com/feature/127393
medlem i 205 måneder
 

Re: Installere programmer - Ubuntu 7.10

Innleggav TO » man 25.02.2008 23:58

>Men når man har .sh eller .run filer, da vil jeg bygge en pakke av file før jeg installerer den.
Utfra hva jeg ser så er det nesten hva checkinstall gjør, ref: http://www.asic-linux.com.mx/~izto/chec ... /index.php http://www.asic-linux.com.mx/~izto/chec ... ocs/README

Forsøk på å beskrive bruk av checkinstall:
Kode: Merk alt
0.1  $ cd ./src/program
0.2  $ ./configure             # forberede kompilering
0.3  $ make                        # kompilere
1.0  $  man checkinstall
   checkinstall [options]  [install command]
  -t,--type=<slackware|rpm|debian> Choose packaging system
  -S                               Build a Slackware package
  -R                               Build a RPM package
  -D                               Build a Debian package
   --pkgname=<name>               Set name

1.1  $  sudo checkinstall --pkgname=program  --type=debian      make  install   
           # installerer som vanlig med 'make install'
           # har oversikt over alt som har blitt gjort og lager deretter deb-pakke
           # installerer deb-pakken slik at alt som er gjort blir gjort en gang til,
           # men registrert i pakkesystemet denne gangen
     

Jeg vil forsøke denne på noe jeg holder på med og fortelle mer siden :-) .
EDIT: Testet på eget prosjekt, det gikk glitrende - fikk en deb-pakke som installerte seg vakkert og kom opp i Synaptic slik at den kunne fjernes helt derfra. I punkt 1.1 (når den laget deb-pakken) kom det opp en oversiktlig meny hvor bl.a. pakkenavn og versjon måtte sjekkes og eventuellt endres før den gjorde seg ferdig med å lage deb-pakken, deretter ble deb-pakken installert automatisk.
medlem i 213 måneder
 

Re: Installere programmer - Ubuntu 7.10

Innleggav omaha » tir 26.02.2008 9:50

Hei,

Til TO: Dette ble vel gjort med en sourcefil og ikke med en .sh eller .run?

Korriger/arrester meg gjerne om følgende ikke er korrekt:

Etter hva jeg kan forstå utgjør hovedforskjellen med checkinstall at det produseres en .deb eller .rpm pakke. Ellers bruker vel denne også source med ./configure, make og make install, og trenger derved source.

En .sh eller .run fil består av script og evt filer (filene behøver ikke å være i filen men kan hentes ned av scriptet).

F.eks et .sh .run installasjonsscript er vel ikke bundet av samme regler som source? Det vil vel si at de ikke nødvendigvis behøver å inneholde samme elementer / struktur som en sourcefil? Et installasjonsscript - f.eks install.sh kan vel inneholde sourcefilene eller hente ned disse men behøver ikke å ha en slik sammensetning. (det vil si ./configure, make og make install).

Et eksempel er filen som inneholder driveren til Nvida. Dette er jo propietært og installasjonsmekanismen ser helt anderledes ut enn i en (open)sourcefil.
medlem i 205 måneder
 

Re: Installere programmer - Ubuntu 7.10

Innleggav NewBee-Petter » tir 26.02.2008 13:30

Riktig omaha, nå er vi inne på det jeg mener, men er det mulig?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Installere programmer - Ubuntu 7.10

Innleggav omaha » tir 26.02.2008 15:35

Det er litt vanskelig å være absolutt fordi .run og .sh ikke er spesielt bundet av å følge en struktur. For noen filer er det nok mulig, men hvor enkelt det er vil variere. Jeg har ikke satt meg inn i de forskjellige verktøyene i nok detalj til å fortelle deg hvordan du skal gå frem.

Jeg har ikke sjekket den filen du brukte som eksempel fordi at jeg ved googling av filen fant en tilsynelatende piratversjon med codecrack, og jeg laster ikke ned piratversjoner.
medlem i 205 måneder
 

Re: Installere programmer - Ubuntu 7.10

Innleggav TO » tir 26.02.2008 15:48

Det er uavhengig av source og metoden for installasjon. checkinstall ser bare på hva som er endret etter installasjonen, på samme måte som du kan manuellt gå og se at det har kommet en ny fil der, et nytt direktorat der osv.

checkinstall lager deretter en pakke (deb, rpm, ...) som gjør de samme endringene. Til dette formålet samler den nok inn filene og direktoratene (kopier) som ble installert.

Siden du nevner source, den kikker nok ikke på den - jeg hadde allerede kompilert (ikke med standardregla). For å få testet checkinstall måtte jeg lage en "installasjonsmetode",. Siden det uansett var kun 3-4 linjer 'cp fil /usr/local/bin' så valgte jeg å gjøre det i en 'make install' istedet for et eget skript. Introduksjonen sier, http://www.asic-linux.com.mx/~izto/chec ... ocs/README:

It is important to note that checkinstall can keep track of files modified by any command line, not just a "make install". You can create your own installation script with lots of command in it and then have checkinstall track them for you.

Siden installwatch er kjernen i denne magien, her er noe fra http://www.asic-linux.com.mx/~izto/chec ... watch.html som forteller om begrensningene:
Installwatch is an extremely simple utility I wrote to keep track of created and modified files during the installation of a new program. It's fast and easy to use. It doesn't require a ``pre-install'' phase because it monitors processes while they run.
Installwatch works with every dynamically linked ELF program, overriding system calls that cause file system alterations. Some of such system calls are open(2) and unlink(2).
medlem i 213 måneder
 

Re: Installere programmer - Ubuntu 7.10

Innleggav omaha » tir 26.02.2008 16:20

To: Det var den avklaringen jeg søkte, og det skulle vel være svaret trådstarter søkte også uten at jeg skal svare for andre enn meg selv ;o)))

Det eneste jeg kan komme på som kommentar i farten er at man kanskje må være oppmerksomme på programmer som ikke installerer helt i tråd med systemet? Jeg tenker da på programmer som f.eks installereres til egen katalog i "home" eller hvor man nå enn har lagt filen.... Sier ikke at det er noe galt, bare at man må være oppmerksom ;)

Takker for nyttig informasjon :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Installere programmer - Ubuntu 7.10

Innleggav NewBee-Petter » tir 26.02.2008 19:45

Ok, da tror jeg vi avslutter. :-)

Takker for alle svarene.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]