Beholde mailene ved ny installasjon

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Beholde mailene ved ny installasjon

Innleggav plumbum » tor 10.04.2008 13:51

Hei, jeg trenger et råd. Kjører Opensuse 10.2 og vil oppgradere til 10.3 bl.a. for å få hurtigere oppdatering av programvaren siden 10.2 er svært treig. Sist jeg oppgraderte gjorde jeg dette ved å velge "Oppgradering", men da ble det bare rot med avhengigheter. Jeg vil derfor oppgradere ved å kjøre det som ny install, men beholde /home fra nåværende som ligger på en egen partisjon. Men så er det problemer med å beholde mail, adresser osv, som vil bli overskrevet ved en install. Diskene er partisjonert i tre partisjoner: /boot, /, /home, + swap.
Det finnes vel en enkel måte å gjøre dette på, men jeg er ikke så dreven med denslags og trenger et tips. Kommandolinje er heller ikke min sterke side, men det funker med litt detaljert anvisning.
Hilsen plumbum
medlem i 232 måneder
 

Re: Beholde mailene ved ny installasjon

Innleggav femris » tor 10.04.2008 20:42

Hvis du bruker Thunderbird til epost, kan du laste ned utvidelsen: ImportExportTools. Da får du ihvertfall lagret det du har i innboks og utboks.
medlem i 214 måneder
 

Re: Beholde mailene ved ny installasjon

Innleggav gust » tor 10.04.2008 21:13

Hvis du bruker Evolution kan du gjøre som følger (du må gjøre det i terminal)

1. Åpne et terminalvindu
2. Avslutt alle komponenter i Evolution som kjører med:
Kode: Merk alt
evolution --force-shutdown

3. Lag en tar-ball av alle dine evolutionfoldere slik:
Kode: Merk alt
tar cvzf mailtransfer.tar.gz .evolution .evolution2 .gconf/apps/evolution .gnome2_private/evolution

4.Kopier filen over på en USB-stick eller et annet sted
-----------------
1.Etter at du har installert Suse på nytt åpner du et terminalvindu
2. Avslutt alle komponenter i Evolution som kjører med:
Kode: Merk alt
evolution --force-shutdown

3.Avslutt gconftool-2 med
Kode: Merk alt
gconftool-2 --shutdown

4.Pakk ut tar-ballen i HOME-directory
Kode: Merk alt
tar xvzf mailtransfer.tar.gz

5.Start Evolution på din nye distribusjon og alt er på plass :-)
medlem i 214 måneder
 

Re: Beholde mailene ved ny installasjon

Innleggav plumbum » fre 11.04.2008 9:55

Takk for råd! Skulle ha opplyst at jeg bruker Thunderbird, så jeg vil sjekker Import/export tools. Jeg har Import muligheter på Thunderbird slik den er satt opp, men finner ikke Export funksjoner. Har sett på Thunderbird tillegg, men har ikke sett noen som gir export funksjoner. Har du et råd, eller en lenke?

Vennlig hilsen plumbum
medlem i 232 måneder
 

Re: Beholde mailene ved ny installasjon

Innleggav unbob » fre 11.04.2008 11:12

Dette vet jeg ikke med sikkerhet, men kan du ikke bare kopiere Thunderbird profilen din til ett sikkert sted? (og legge den på plass igjen når du har re-installert)

Vil tro den ligger en eller annen plass i din home. (må sikkert slå på "Vis skjulte filer")

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Beholde mailene ved ny installasjon

Innleggav femris » lør 12.04.2008 2:54

Hei
Beklager at jeg svarer så sent. Nederst på denne siden kan du laste ned programmet.
http://nic-nac-project.de/~kaosmos/mboximport-en.html
Mvh femris
medlem i 214 måneder
 

Re: Beholde mailene ved ny installasjon

Innleggav exi » lør 12.04.2008 17:02

hei,
for tunderbird trenger du å tavare på .thunderbird, samt eventuell katalog du kopierer medingene til.. (finner denne under konto instillinger hvis du bruker speil kopi)
backup av tunderbird tar du når tb ikke kjører via terminal
tar -czvf dotthunderbird.tgz .thunderbird/
(fra $HOME) så får du en fil kalt dottunderbird.tgz kopier så denne til et trygt sted...
gjør så tilsvarende med "speilkopien" hvis du har den og kal den mailthunderbird.tgz)

for å restore skriv tar -xzvf .thunderbird under $HOME også evnetuelt det samme med speil kopi... og akt er tilbake til normalen,... ingen rekonfigurering .. bare å starte tunderbird, og du er tilbake der du startet,,, ;)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]