Harddisker under linux

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Harddisker under linux

Innleggav 4x4 » lør 23.05.2009 10:51

Heisann.
I min plan for å konvertere helt til linux, lurte eg på hvordan det er beste å sette opp harddiskene
sata, 750gig, 350gig og 200gig

Prøvde fedora for 2 år si ca, den formaterte alt og oppførte seg som ein stor harddisk, hva den gjorde har eg null peiling på. Men funksjoinen va jo bra.

Finnes det noe lignende i ubuntu / mint? For itte som eg har forstått, så kan eg ikkje ha home partisjonen min på 2 disker.

Tips?
medlem i 233 måneder
 

Re: Harddisker under linux

Innleggav geirendre » lør 23.05.2009 16:00

Det kommer jo ann på hva du mener med beste.
Er det: Mest mulig lagringsplass, eller raskest mulig lesing/skriving til disk,
eller feiltoleranse om en disk skulle ryke, fleksibilitet mtp endringer, eller hva?
Hvordan du partisjoner og setter opp diskene vil være forskjellig alt etter hva du vil oppnå.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Harddisker under linux

Innleggav terjejh » lør 23.05.2009 16:52

Du bør si noe om hvordan du tenker å bruke lagringsplassen og hva slags data du skal lagre. Likeledes om du har eks. data du skal ta vare på, eller om dette er nye, tomme disker.

Diskoppsett i Linux er fleksibelt og det meste er mulig. Her er bare noen eksempler som ide til diskoppsett og fordeling:

- hele eller deler av disk1 som Linux systemdisk(er) omfattende minimum 3 partisjoner: swap, rotfilsystemet / og /home
- hele eller deler av disk2 for spesielle, store datamengder (hobbier), eks. musikkfiler, bildefiler, videofiler osv. Denne disken eller partisjonene kan monteres som mappe(r) til typisk hjemmemappa på disk1, slik at du enkelt når tak i innholdet
- hele eller deler av disk3 for online backup (kopi) av dine brukerdata
- osv.

Tips:
Med så stor diskplass tilgjengelig, kan du også installere minst tre Linux versjoner/distribusjoner i et multiboot oppsett. Da får du mulighet til å kjøre, lære og sammenligne hva du liker best i praksis. LiveCDer blir oftest mest til visuelle intrykk. Selv om du ikke installere flere versjoner med det samme, er det lurt å forberede og formattere partisjoner for flere, eksempelvis:
- xBuntu
- Fedora
- OpenSUSE
ev. flere

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Harddisker under linux

Innleggav 4x4 » søn 24.05.2009 13:06

terjejh skrev:Diskoppsett i Linux er fleksibelt og det meste er mulig. Her er bare noen eksempler som ide til diskoppsett og fordeling:

- hele eller deler av disk1 som Linux systemdisk(er) omfattende minimum 3 partisjoner: swap, rotfilsystemet / og /home
- hele eller deler av disk2 for spesielle, store datamengder (hobbier), eks. musikkfiler, bildefiler, videofiler osv. Denne disken eller partisjonene kan monteres som mappe(r) til typisk hjemmemappa på disk1, slik at du enkelt når tak i innholdet
- hele eller deler av disk3 for online backup (kopi) av dine brukerdata
- osv.
ev. flere


Tenkte noe mer som
4gig /swap
100gig /root
resten ca 900gig /home

Men ser ditt forslag var jo bedre
Eg trudde alle gig måtte inn i et system /home eller noe sånt Eller at eg måtte ha ntfs, fat32

Men
sda1 200gig = swap , root , home
sda3 750gig= Bilder , musikk , film ( bildene er det einaste eg er redd for)
sda2 320gig backup

Er det ext3 som brukes på film/musikk og backupdisken

Tusen takk for hjelpen, har bare holdt på med ein disk før,då brukte eg bare bruk hele disken i valget på formatering. 3disker blir eg forvirra :-)
medlem i 233 måneder
 

Re: Harddisker under linux

Innleggav terjejh » søn 24.05.2009 14:38

Som eksempel vedlegger jeg et skjermbilde fra hvordan jeg har slicet opp en mye mindre systemdisk i 10 partisjoner på min gamle K7 PC. Skjermbildet er fra YaST partitioner på openSUSE 11.1:

Bilde

På min arbeidsstasjon på kontoret og min bærbare, har jeg valgt partisjoner 'a ca. 20G som praktiske størrelser

Dine 3 fysiske disker vil vel benevnes sda, sdb og sdc med undernummerering for partisjoner

sda (systemdisken) på 200G foreslår jeg oppdelt som følger med plass for 3-4 Linux distroer i vilkårlig rekkefølge, eller til annen anvendelse senere etter behov:
    sda1 - 4G swap (felles, rikelig størrelse)
    sda2 - 24G (/ openSUSE)
    sda3 - 24G (/home openSUSE)
    sda4 - 24G (/ xbuntu)
    sda5 - 24G (/home xbuntu)
    sda6 - 24G (/ Fedora)
    sda7 - 24G (/home Fedora)
    sda8 - 24G (/ 4. distro/ny testversjon)
    sda9 - 24G (/home 4. distro/ny testversjon)
Du kan bruke ext3 filsystem på alle partisjoner og disker som utgangspunkt under partisjoneringen. Det kan reformatteres til annet filsystem som ext4 el. ntfs etter behov i etterkant, eller under installasjonen av den enkelte distroen.

Du trenger neppe større /home partisjoner i og med at du har dine store datamengder på en separat stor disk sdb(1). Hvis ikke 800G fungerer ok i en enkelt partisjon, kan også den spilttes litt opp.
sdb(1) 800G kan du montere opp som en mappe(r) opp mot /home på hver av de installerte distroene. Jeg bruker også å montere opp "/home" mellom de enkelte distroene, så jeg lett når tak i eventuelle data jeg har der. Eksempelvis vil jeg på openSUSE da ha en mappe kalt /home_fedora.

sdc(1) kan du tilsvarende montere opp som mappe for online backup mot /home eller mot / på hver Linux distro.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Harddisker under linux

Innleggav 4x4 » søn 24.05.2009 16:59

ahh, visste ikkje eg kunne mounte opp ein partisjon som mappe i home. Då blir alt straks bedre. Like det enkelt og greit ser du

Bare bukke meg i støvet og takk, blei litt glupere itte alt som dere har skrevet
medlem i 233 måneder
 

Re: Harddisker under linux

Innleggav terjejh » søn 24.05.2009 18:31

Alle Linux filsystemer (partisjoner) monteres for å få tilgang til dem. Og man kan fleksibelt montere dem hvor som helst, jfr. skjermbildet ovenfor:
    sda5 med ntfs montert til mappa /windows/D på rotfilsystemet
    sda8 med ext3 montert til /home på rotfilsystemet
    sda10 med ext3 montert til / (rotfilsystemet)
/home er her en egen partisjon, som er mest fleksibelt da filsystemet beholdes ved senere nyinstallasjon eller reinstallasjon. (Men /home behøver ikke nødvendigvis være egen partisjon, og blir da lagret rett i /home mappa på rotfilsystemet)

Du kan som alternativer montere sdb(1) disken din som eks.
    /home/dinbruker/video
    /home/video
    /video
I første tilfelle får du nødvendig aksessrettigheter direkte, i de to siste må du sette opp rettighetene. (Utover monteringen, kan man også lage seg symbolske linker eller pekere som snarveier).

Jeg bruker sette opp de fleste monteringer jeg har klare allerede under installasjonen av Suse eller med YaST partitioner etterpå. Alternativt kan fila /etc/fstab redigeres manuelt, og man må da sette opp nødvendige parametre der.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron