Lage egen installasjonspakke/script

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Lage egen installasjonspakke/script

Innleggav dropface » ons 05.08.2009 21:39

Til informasjon: Dette gjelder Ubuntu.

Jeg har søkt litt rundt på nettet om å lage egne debian-pakker, script og lignende, men finner ikke et skikkelig konkret svar på det jeg vil.

Er det mulig å lage en installasjonspakke, script eller lignende som installerer mine favorittapplikasjoner?

Finnes det en enkel måte å få gjort dette på? Hensikten er å bare kunne kjøre denne pakken om jeg må formatere og lignende, og få alle mine favorittapplikasjoner på plass med en gang. Om noen har kunne tatt seg tid til å forklare prosessen hadde det vært supert :-)
medlem i 175 måneder
 

Re: Lage egen installasjonspakke/script

Innleggav gab » tor 06.08.2009 8:27

Det jeg gjør (og har gjort i en årrekke) er å installere default/minimalt fra cd/dvd. Så kjører jeg et script som jeg har bygd på og bygd på (som jeg aldri tror kommer til å slutte å vokse :rolls eyes: ) som da tar seg av alle endringer jeg ønsker. Litt avhengig av hvor mye du er ute etter å gjøre automagisk (eller hvor morro du synes det er å skrive shell script) kan dette blir så avansert eller enkelt du bare vil. Men hvis du bare ønsker å installere de samme pakken fra pakkebrønnen som du hadde sist (i ny versjon hvis det er ny utgivelse) så er tipset som følger:

0. På den pc'n du skal klone kjører du:
Kode: Merk alt
dpkg --get-selections > fil.pack

1. Installere Ubuntu/Debian (eller en annen Debian derivat) på den nye pc'n

2. På den nye pc'n kjører du:
Kode: Merk alt
dpkg --set-selections < fil.pack
og
Kode: Merk alt
apt-get -u dselect-upgrade


Det er selvfølgelig viktig at du tar med deg fil.pack fra den ene maskinen til den andre.
medlem i 235 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]