USB minnebrikke i linux

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

USB minnebrikke i linux

Innleggav breenlol » ons 03.03.2010 18:57

Hei!
Jeg lurer på om noen av dere vet hvordan jeg kan få usb-minnepinnen til å virke under linux?
Fedora distro btw
medlem i 169 måneder
 

Re: USB minnebrikke i linux

Innleggav Tertitten » ons 03.03.2010 19:19

Denne skal normalt Fedora klare å finne selv når du plugger den i.
Du har sjekket i Nautilus eller /media/ ?

Uansett, plugg den inn, ta opp en terminal og skriv lsusb (som root) og se om du finner den i listen der, om det står noe om usp pen drive, eller merke på sticken har ihvertfall systemet funnet den.

Om systemet har funnet den kan du prøve blkid eller fdisk -l og se om den listes, om den listes kan du prøve og mounte den.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: USB minnebrikke i linux

Innleggav omaha » ons 03.03.2010 20:27

...ikke alle distroer gir brukerne tillatelse til å montere partisjoner/disker/USBlagring som default,

Sjekk om brukeren din har tillatelse til dette.
medlem i 204 måneder
 

Re: USB minnebrikke i linux

Innleggav Tertitten » tor 04.03.2010 18:07

Fedora tillater dette, men uansett, det er jo aldri godt å vite så sjekk det, men først sjekk om systemet faktisk finner pinnen i det hele tatt .. :)

Edit: ja altså selvfølgelig om man bruker gjeste-bruker eller eller en eller annen bruker med en annen ID en den man skapte under installasjonen er det mulig att systemet ikke tillater å montere enheter (jeg forutsetter tydeligvis at alle bruker default). Om det er slik for Fedora vet jeg ikke da jeg alltid har brukt brukeren med default ID, så om du bruker en annen bruker er det helt klart verdt å sjekke ut.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere