Linux mint og sr-bank

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Linux mint og sr-bank

Innleggav 4x4 » fre 02.07.2010 19:13

Noen som vet hvorfor eg klare logge meg inn med mint 8 (nyinstalert), men 9 streike?

Konvertert windows bruker, med windows på si
medlem i 233 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav hanspb » fre 02.07.2010 21:57

Vet ikke sikkert, men jeg hadde nettopp et lignende problem. Dersom det er BankID-appleten som ikke vil, sjekk at alle mapper i ~/.java-mappen har riktige rettigheter. Jeg tok en full backup av hjemmeområdet mitt med Mint sitt backupverktøy før jeg byttet harddisk, og da alt var kopiert tilbake hadde mange skjulte mapper byttet eier til root, blant annet noen undermapper til .java-mappen. Jeg satte rettighetene riktig og BankID fungerte som bare det.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav Brakkvatn » fre 02.07.2010 23:04

Vet du hvilken utgave av Java du har på maskinen? Jeg har ofte hatt problemer med SR-Bank sin dustete innloggingsapplet når jeg ikke bruker Sun sin egen java. Men jeg trodde Mint kjørte Sun Java 6 eller 7?

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav 4x4 » lør 03.07.2010 0:33

java 6 på begge. Prøvde å sette java mappa til full tilgang. Fortsatt samme feil. Not found
medlem i 233 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav moma » lør 03.07.2010 8:53

Linux Mint 9... er basert på Ubuntu 10.04 (Lynx Lucid).
Prøv denne.

Aktiver først Ubuntus/Canonicals partner repo.
sudo apt-add-repository "deb http://archive.canonical.com/ubuntu lucid partner"
Oppdater pakke lista
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade -y


Fjern OpenJDK, GNU's GCJ Java og Icedtea nettleser plugin.
sudo apt-get remove -y icedtea6-plugin openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib gcj

Installer Suns (Oracles) Java-løsning
sudo apt-get install --reinstall sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts

Hav sier denne Java-testen? http://java.com/en/download/help/testvm.xml
----

Jeg kjører Chromium nettleser og BankID med dette oppsett fungerer riktig så bra.
Opera 10.6O er også veldig grei.
sudo add-apt-repository ppa:chromium-daily/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install chromium-browser

EDIT: Nordeas nettbank + Chromium klarer ikke vise medlinger under Dagligbank, Nettpost. Disse er altså brev/meldinger fra banken og skal vises som PDF-filer. Jeg har testet dette med og uten Acroread, men uten suksess. Meldingene/PDF-filene bare forsvinner. Opera 1O.60 og ekte Google Chrome (ikke Chromium) nettlesere takler dette helt fint.
----
ps. Finnes det erfaringer om BankID fungerer med OpenJDK?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav Tertitten » lør 03.07.2010 23:29

moma skrev:ps. Finnes det erfaringer om BankID fungerer med OpenJDK?


Jeg har prøvd dette flere ganger for moro skyld å har aldri fått det til å fundere...
Diskuterte også dette på #mandriva-cooker (utvikler kanal på IRC for mandriva) inntrykket var at veldig få (om noen) har fått dette til ...

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav Brakkvatn » søn 04.07.2010 12:46

Apropos, om en ikke har en BankID-vennlig java-versjon så går det heller ikke an å betale med VISA-kortet sitt på nettet. BankID er lort, som denne gruppen på facebook mener:
http://www.facebook.com/group.php?gid=2 ... ref=search

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav oyoy » søn 04.07.2010 13:25

Vel, ikke har jeg SR-bank, og ikke sier dere så mye om hva problemet er, men:

Jeg hadde problemer tidligere med at java ikke lastet noen applets fra nett. Det viste seg at "noe" (gadd aldri finne ut hva) har forandret seg slik at Java nå bruker IPv6 (og BARE det) dersom det er (delvis) satt opp på maskinen. -og det er ikke så mange som har IPv6 enda, er det?

Her er hva jeg gjorde. Dette forandrer ingen varige instillinger på maskinen, så i verste fall er det bare å restarte maskinen så er dere tilbake. I motsatt fall (dersom det virker) kan vi se på hvordan man setter det fast etterpå.

`sudo sysctl net.ipv6.bindv6only=0`

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav moma » man 05.07.2010 12:46

Hei,
Jeg vet ikke helt hva "sysctl net.ipv6.bindv6only" variabelen gjør, men jeg har testet følgende.

1) Hvis IPV6 er installert/aktivert og net.ipv6.bindv6only = 1, da vil alle Java-appleter slutte å kommunisere, BankID inkludert. Også denne... vanlige Java-testen rapporterer feil.

Forresten, IPV6 verdiene kan sees med
$ ls -l /proc/sys/net/ipv6

2) Jeg har også testet med å slå av hele IPV6 stakken ved å sette "ipv6.disable=1" i slutten av "kernel..." eller "linux..." linjen i /boot/grub/grub.cfg. I dette tilfellet vil Java benytte IPV4 uten problemer og alt fungerer riktig.

Når IPV6 er slått av, finnes hverken katalogen "/proc/sys/net/ipv6" eller sysctl net.ipv6.bindv6only variabelen.

Så hva er "net.ipv6.bindv6only" god for?
Spesielt Debian-leiren antyder odd funksjonalitet i Java... med denne variabelen.
EDIT: Denne posten... gir en grei forklaring på variabelen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav geirergoy » man 05.07.2010 13:15

Denne tråden må jeg følge med på.
SR-Bank er grunnen til at fatter'n er i ferd med å kjøpe Windows 7.

Jeg bruker Postbanken, og har null problemer med å gjøre mine ærender fra Linux.
SR-Bank er visst et par hakk verre.

Fatter'n rapporterer at noen ganger er SR-Bank grusomt tregt, eller den laster ikke i det hele tatt. Jeg har fått ham over på Ubuntu, men Ubuntu greier ikke å overbevise ham hvis det skal være sånn... :-(

For noen dager siden la jeg inn Java på min egen laptop (fedora), for å sjekke om det var bedre enn på hans maskin.
Men selv om jeg hadde fulgt instruksjonene, ble visst ikke Java skikkelig installert.
Så det virket ikke.

Dette er i ferd med å overbevise fatter'n om at Microsoft er best.
Og nå sender han snart enda en tusenlapp mot Redmond.

Håper på en løsning.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav moma » man 05.07.2010 16:48

Re-hei
Går det an å teste Sparebank1's login-bildet uten å være kunde der? Jeg mener at hvis man bare taster inn riktig persunnummer (f.eks tilfeldig men formelt riktig 01011001013 og 12345678911) så skal den vel gå til neste bilde hvor feltene for BankID presenteres.
Jeg testet nå denne siden
https://www2.sparebank1.no/portal/3229/ ... bank_login
men hele websiden frøs (skjer med alle nettlesere) .

BankID-test... fungerer likevel helt greit med disse nettlesere. Også den "Test din datamaskin" lenken rapporterer at alt er OK. Så hvorfor gjør noen banker dette så vanskelig?

Dere bør sende klager til Sparebank1 !
Husk å referere til den offisielle testsiden for BankID i klagen din (se ovan). Krev svar og rettelser!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav josi » man 05.07.2010 19:11

I tillegg kan det nevnes (til SR-Bank) at bank-id fungerer utmerket i linux hos DnB og Skandiabanken. (Kun med sun-java).

Skandiabanken fungerer i Firefox og Chromium, mens DnB ikke fungerer i Chromium.

Kan forøvrig si meg enig med Brakkvatn om at bank-id-sikkerheten er tvilsom. Men at de har laget en java-applet synes jeg er rimelig greit. Det er jo noe som støttes av "alle" plattformer.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav geirendre » man 05.07.2010 22:50

FYI: Så prøvde jeg å logge inn i SR bank med BankID fra min Ubuntu 64,
og det gikk som bare det. :-)
Fikk bare beskjed til slutt om at de ikke fant meg som kunde, noe som jo også stemmer.
Jeg bruker:
Linux lynx 2.6.32-23-generic #37-Ubuntu SMP Fri Jun 11 08:03:28 UTC 2010 x86_64 GNU/Linux
Java installed (Version 6 Update 20).
Og Firefox 3.6.6

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav geirergoy » tir 06.07.2010 0:51

Fattern sier at det funker av-og-til, men når det funker, er det meget tregt.

Og jeg tror det er for sent å redde ham fra helvetet. Han var nemlig på vekkelsesmøte i Mac-menigheten, og har bestemt seg for å kjøpe iMac.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Linux mint og sr-bank

Innleggav bjolsene » tir 06.07.2010 1:49

jeg hadde noen problemer med bankid, da jeg oppgraderte til ubuntu 10.04, og la merke til at icetea la seg inn og at jeg hadde java fra før. jeg antok dette ikke var særlig bra, så jeg avinstallerte icetea. og prøvde på nytt. med hell. og jeg bruker bare firefox som nettleser med bankid. man kan bare glemme å bruke opera eller chrome. begge nettlesere synes jeg virker for ustabile. men det funker sånn noenlunde.

jeg er også en av de, som ikke liker bankid.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Neste

Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere