Avslutte NAS automatisk

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

Avslutte NAS automatisk

Innleggav gmagnuss » fre 04.02.2011 13:16

Hei!

Helt ny på linux, men klarte å sette opp en eldre pc med debian som en privat NAS server hjemme. Takket være en som hadde noen artikler om dette som kaller seg marsboer.net.

Men nå ønsker jeg at den skal skru seg selv av etter ca 1 time om det ikke har vært noen aktivitet på den. Bruker den bare som felles lagring i heimen og da trenger den ikke stå på 24/7. Bedre at vi bare skrur den på når vi trenger den og at den slår seg selv av etter en tid uten at noen har vært inne på den fra stasjonære/bærbare pcer. Det ideielle hadde jo vært at den slo seg på med WOL signal, men det tror jeg ikke HW jeg har nå støtter. Så det får bli senere. Men å få skrudd den av burde vel gå. Noen som har noen gode tips/komandoer å komme med.
medlem i 157 måneder
 

Re: Avslutte NAS automatisk

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 04.02.2011 14:16

gmagnuss skrev:[...] nå ønsker jeg at den skal skru seg selv av etter ca 1 time om det ikke har vært noen aktivitet på den.

Med hdparm kan du sette en tidsfrist for når harddisker skal gå over i standby-modus, og det vil i alle fall bidra i rett retning, men i disse strømsparingstider forstår jeg jo at du ønsker noe mer. Jeg har ikke noe konkret å komme med når det gjelder full nedstenging, det kommer forhåpentligvis andre bidragsytere her. Om du må gjøre alt selv ender du vel opp med et shellskript som jevnlig sjekker logger for å se om det har vært aktivitet den siste timen.

Se for eksempel denne saken hos LinuxQuestions.org.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere