In memoriam

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

In memoriam

Innleggav omaha » tor 18.08.2011 23:09

medlem i 204 måneder
 

Re: In memoriam

Innleggav Kjetil Kilhavn » fre 19.08.2011 12:16

omaha skrev:http://www.engadget.com/2011/08/18/hp-will-discontinue-operations-for-webos-devices/

Trist, men leit :'(

Det kan se ut til at Leo Apotheker har fått en bonusordning med bare kortsiktige resultater i fokus. Her skal det kuttes kostnader, og da er loddene som skal sikre framtidens gevinster enkle å ta.

Ikke ofte jeg ser behov for å skryte av Microsoft, men de har i det minste evnen til å tenke at de må skaffe seg nye melkekyr/flere bein å stå på. Hadde de tenkt som HP gjør nå så hadde både Live-satsingen og spilldivisjonen vært kuttet for lenge siden.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: In memoriam

Innleggav omaha » fre 19.08.2011 14:10

Jeg har aldri vært noen stor fan av HP's produkter - bortsett fra printerne har det jeg har kjøpt (winmo og laptop) vært skrale greier. Men jeg mente det var synergier å hente med et WebOS økosystem med printeradm, homeserveradm osv og det ville vært attraktivt.

Det ser ut som om de bare har fortsatt å gjøre de samme feilene som Palm har gjort før dem, og det har jo vært tilnærmet umulig å få fatt i produktene. Da er det jo ingen som handler heller.

Videre må de i det markedet der hoste opp en jevn strøm av nye produkter, og HP har jo distribusjonsapparatet som burde være istand til å håndtere slikt, og treg adgang til kildekode og SDK for utviklere av apps minnet om selvmord.

Det er også mitt inntrykk at de har forsøkt å kutte kostnader ved å senke kvaliteten på materialer og konstruksjon ned på sedvanlig HP konsument-nivå, og der beveger helst ikke jeg meg. Hadde de gått andre veien og forsøkt å bruke WebOS-produktene til å forbedre resten av konsumentportefolioen kunne det jo blitt interessant....

Når det gjelder PC er det overflod av lavkvalitetsmaskiner (build/finish) og det ligger millioner av laptops lagret bare i europa. Det er nesten samme situasjon i det markedet som det er innen TV hvor alle går med tap. Microsoft hadde relativt nøytrale tall mht vekst innen PC (Windows 7), men de er nødt til å merke det de også. Det er få incentiver til å handle PC i markedet annet enn nødvendig erstatning av helt utdaterte maskiner. De fleste jeg kjenner som har planer om å bytte ut PC vurderer Mac om det er relevant og økonomien tilsier det.

Men de som har en halvgammel pc får mye større bruksverdi ut av å kjøpe en bra smartmo eller et bra nettbrett, og når man tar kollapsene i verdensøkonomien i betraktning tror jeg det tar noen år før salget av PC tar seg opp igjen. De som fortsatt har råd vil gjerne ha en Mac.

Vinnerne er smartmo/nettbrett med Android og iOS, så for Linux' del er dette gode nyheter slik sett. Jeg har fortsatt tilgode å se noen bruke en Windows Phone 7 selv om de er tilgjengelige i alle nettbutikker i langt større grad og med flere modeller enn Android var til å begynne med. (Market er jo ferskt i Norge). HTC HD2 4,3" med Winmo var jo det råeste man fikk fatt i før Android tok av, så de hadde et bra utgangspunkt.

Apple hadde også begrensninger mht produksjon samt at de hadde noen korkete avtaler med mobiltilbyderne (og vanvittige "prisplaner") som bremset salg. Så det var ikke åpne sluser for iPhone før etter lang tid.

Windows Phone har få begrensninger men selger ikke engang i USA etter massive kampanjer. Faktisk er salget godt og vel halvert etter de første 2-3 lanseringsmånedene. Ned fra 1 mill pr mnd til 500.000 pr mnd i løpet av 5-6 mnd. De greier faktisk ikke å få brukerne av Windows Mobile til å bytte til Windows Phone 7 og antall enheter i drift faller. Det betyr at de ikke venter på Mango men kjøper iPhone eller Android.

De som tester Windows 7 på nettbrett (bl.a Engadget) slakter dem, og personlig har jeg ikke sett noe ved Windows 8 (eller Windows phone 7 for den del) som bærer bud om at de har greid å løse Ux-koden slik f.eks Apple og Android har.

Linux er stendødt på desktop (unntatt for entusiaster) selv om det er knallbra, men innen alle andre segmenter er det nesten umulig å komme utenom med mindre man velger Apple.

Synd at HP og Palm ikke lyktes med å kapitalisere potensialet i WebOS, men slik er livett.

Stupid is what stupid do (Forrest Gump):
http://thenextweb.com/apple/2011/08/19/ ... dus_master
medlem i 204 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere