Bruker ditt firma open source-løsninger?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Brukere din bedrift open source løsninger?

Ja, både server og desktop.
27
60%
Ja, kun server.
7
16%
Ja, kun desktop.
4
9%
Nei, men vi kommer til å gjøre det i løpet av året.
2
4%
Nei, men vi vurdere det.
3
7%
Nei, og vi har heller ingen planer om å gjøre det.
2
4%
 
Antall stemmer : 45

Bruker ditt firma open source-løsninger?

Innleggav Fivel » ons 04.08.2004 11:58

Flere og flere bedrifter velger "open source"-løsninger, spesiellt på server-siden. Hvordan er det på din arbeidsplass?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav ak » ons 04.08.2004 15:31

Litt både og, men definitivt mest på server siden. Forslag til de som sitter på gjerdet og ikke tørr konvertere arbeidsstasjonene:

http://forums.gentoo.org/viewtopic.php? ... nal+server

beskriver (for Gentoo, men bør fungere for andre distribusjoner også) hvordan man setter opp en Linux terminal server som er litt enklere enn LTSP. Tok meg 15 minutter å sette opp + noe knoting med X.org sine fonter.

Nå kan alle kjøre Linux og home-directoryene deres ligger allerede på samme maskin (Samba). Slår du av JPEG komprimering og kjører fullscreen får klientene en opplevelse som er langt bedre enn Citrix.

Kommer tilbake til dette, med artikkel senere, på forsiden til Linux1.no :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Bruker ditt firma open source-løsninger?

Innleggav kattemann » man 06.09.2004 21:03

Fivel skrev:Flere og flere bedrifter velger "open source"-løsninger, spesiellt på server-siden. Hvordan er det på din arbeidsplass?


Firmaet jeg er ansatt i er et av verdens største mhp outsourcing og drift at datasentere. Min sjef i gruppa for systemer mellom Wintel og stormaskiner sier at vi trenger å utvide Linux-kompetansen. Vi ruller for tiden ut et større system for overvåking, rapportering og vedlikehold/installasjon av programvare, og tjenerne på alle nivåer er Linux. Gruppa er pådriver for å få Linux inn i katalogen over standardprodukter.

Mange som tror de ikke bruker FOSS-løsniger gjør det likevel - se bare på installasjonsprogrammene til Oracle :-)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav TopDog » man 06.09.2004 22:23

Vi kjører Gateway'er i alle land vi har kontorer i (de fleste "vestlige" land) på FreeBSD.

Samt at webserveren for alle de europeiske kontorene går på Red Hat.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav drange » tir 05.10.2004 13:53

En av min bedrifts største fordel er at alt av programvare er Open Source. Det fører til betydelig reduserte kostnader, noe som igjen kundene tjener på.

PHP, MySQL, Apache på en Linux-server er utrolig mye billigere enn å kjøre eksempelvist ASP, MsSQL og Ms ISS på en MS Windows server 2003.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav KloA » søn 23.10.2005 19:18

på jobb (okei, jeg jobber bare på en ungdomsklubb, ikke en multinasjonal bedrift) har vi tre pc'er som kjører gentoo til msn og websurfing (my doing) og to maskiner som kjører winxp , jobber med å overtale om å få alt over på linux, mener jeg hørte noe om at hele kommunen skulle over på det...
medlem i 222 måneder
 

Innleggav corpus » søn 23.10.2005 20:58

Litt både og her. I kommunen jeg jobber i har vi kun MS for tiden. Skolen kommer trolig over på Linux på serversiden i løpet av våren. Skal i hvertfall gjøre alt jeg kan for å få det til :wizard:

Mitt eget (foreløpig) lille firma, Nordal Binær Data, kjører Linux på alt 8-)

EDIT: Lempet inn litt egenreklame (firmanavn) ;) Webshop kommer snart...
--
Corpus

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Trynemjoel » tor 03.11.2005 20:55

Jobber i GE Moneybank og de jobber ikke med Linux på noen som helst måte, som er en skam :S

Men men, det er et internasjonalt selskap og har vel satt sin standard fra toppen av :(

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav LuiGi » tor 03.11.2005 21:07

På elkjø molde bruker vi ett eget Bestillings-system som er satt opp som webserver. (samt info om "selgere", timelister og skrive mld til andre "selgere") Har ikke låv av systemet å ha den, men den har stått der i noen år no, og det skal den forsatt få gjøre. :P

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav cybercoin » fre 04.11.2005 12:18

Eg går nok berre på ungdommskula men eg jobbar med å få systemansvarlig til å gå over på linux, på tynnklientane...

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Nieh » fre 04.11.2005 20:53

går på VK1 IKT...

lærerene mine er über M$ fans :-P

de har sagt de kanskje skal vurdere Linux (RPM basert) til våren..

håper på det ja

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav LuiGi » fre 04.11.2005 21:41

vi har/hadde linux som kjørte i bakgrunnen av windows på skolen da jeg gikk der (gk elektro i molde) det var veldig artig, for at lærerne måtte logge seg inn, gi internett tilgang til rommene vi skulle sitte på for å surfe på nettet.
men der lærte vi av en "guru" lærer hvordan vi kunne gå bakveien via linux og åpne portene :P (var litt artig at vi fikk vite dette)

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Masse linux hos oss

Innleggav MrKane » ons 04.01.2006 22:09

Jeg jobber i et middels stort konsulent selskap i telecom bransjen og der er det blitt linux over alt etter hvert. Mange av de STORE utstyrsleverandørene benytter Linux i kjerne elementene. En storebror i øst er blandt dem.

Selv benytter vi SuSE på desktoppper og servere og våre egne produkter kjører på linux.

Problemet hos oss er administrasjonen som kjører 100% på Windows og dermed setter en del forventninger. MS Exchange og Outlook......

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron