IRC kanal

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

IRC kanal

Innleggav Chris » tir 05.10.2004 4:27

Hei og gratulere med bra side. Det jeg lurer på er om dere har planer om å starte en egen IRC kanal :?:

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

artikkel om IRC kanaler

Innleggav ak » tir 05.10.2004 4:47

Takk.

Nei, har ingen planer om å starte egen IRC kanal. Synes at man har ganske mange alternativer på IRC allerede og at open source-miljøet mere trenger en oppdatert nyhetskilde. Desverre ikke så mange som bidrar med nyheter enda, så antall oppdateringer avhenger veldig av hvor mye tid jeg har :(

Håper derimot på å få satt sammen en større artikkel om mange av de eksisterende kanalene. Som du sikkert vet har de alle sine særpreg, noen er mere rettet mot nybegynnere og problem-løsing enn andre. Kommer vel om en uke eller to eller tre...

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav ak » ons 05.01.2005 1:41

Ny futt i debatten:

http://itpro.no/supportforum.php?showtopic=22298

Jeg skrev følgende, som ble enda mere difust enn jeg hadde tenkt... men det passer kanskje holdningen på denne tiden av døgnet.

Min innstilling akkurat nå, subject to change:

#linuxhelp.no på EFNet (eller hva den het) er jo grei, men hvor mye hjelp man får avhenger jo veldig av hvem som henger der og hvordan det står til med dagsformen. Hvis #ITPro har kompetente folk så høres det ut som en grei løsning, så lenge man ikke hele tiden får Windows vs Linux debatten.

Det er mulig de nevnte alternativene ikke gjør susen, men det er dermed ikke sagt at noe nytt er bedre enn å fikse det gamle. For min del er også en egen IRC kanal i Linux1 sitt navn greit, men jeg kommer ikke til å ha tid til å henge der særlig ofte og jeg vet ikke om minno, (m) eller Abbath (de tre største bidragsyterne i forumet på Linux1.no) har anledning heller.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav nc » ons 05.01.2005 3:31

Det finnes mange nok irc-kanaler relatert til linux fra før, så tror ikke det vil være noe poeng i å starte en ny. De som er er gode nok.
I tillegg ser jeg det som veldig sannsynlig at det ikke vil bli den største folkemassen på kanalen uansett.

På nåværende tidspunkt (02:23, natt til onsdag) er det "Total of 230 nicks" på #linuxhelp.no på EFnet, og det er ikke så verst. Skal litt til for å toppe det.

Ellers er det over 100 personer på #Slackware, nærmere 300 på #Gentoo, over 150 på #Debian, osv,osv.

Så lurer du på noe, så er det nok av folk å spørre på kanalene.
Men husk, på IRC er det ingen som er "pliktige" til å svare deg! Får du hjelp av noen, så være ytters takknemlig for at noen bruker fritiden sin på å hjelpe deg!
Vennligst også les How to ask questions the smart way før du spør om noe. :D

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav pettern » lør 05.03.2005 2:19

Det virker som folk flest her i norge bruker efnet, men jeg vil bare nevne at det kan være lurt å ta en titt på irc.freenode.net dersom ingen kan svare på efnet. Det er dårlig med norske kanaler der men de fleste distroer har store kanaler der. Eller så finner du kanaler for utviklere av forskjellige open source prosjekter.

Eksempler på hvordan det ligger ann på noen kanaler der kl 01:00 på en fredag:

Personer Kanal
--------------------------
771 #debian
289 #debian-devel
987 #gentoo
47 #linux.no
396 #c
57 #blender

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav EvenHolthe » tor 12.01.2006 15:43

Synes det hadde vært ålreit med en egen IRC-kanal til Linux1 jeg da, noe lignende Mac1..
medlem i 229 måneder
 

Innleggav nc » tor 12.01.2006 15:50

blir bare tull å starte egne IRC kanaler for hver minste ting.. #linuxhelp.no duger på efnet.

Hvis man skulle hatt èn kanal for linux1, en for mac1, osv, så ville det bare blitt haugevis av kanaler med 2-3 brukere i hver kanal, istede for en samlet med alle.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]