HaugalandLUG sitt brev til Telenor

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

HaugalandLUG sitt brev til Telenor

Innleggav ak » man 11.10.2004 17:08

Jeg referer til følgende:

http://haugalandlug.nuug.no/brev/aapne- ... stOtte.txt

Jeg er ikke 100% sikker jeg er enig med HaugalandLUG. Selv hadde jeg lenge Telenor før jeg gikk over til Nextgentel hjemme. PPPoE var noe herk, selv på Windows i begynnelsen og det tok litt tid før butikkene klarte å sette på lapper med "Denne routeren fungerer med Telenor".

Men nå har jeg havnet i en annen klemme. Jeg har router levert av Nextgentel, som jo er vel og bra når den fungerer, noe den desverre ikke alltid gjør. Netopiaen har ikke støtte for særlig avansert NATing, støtter ikke NATing av PPTP og pleide å henge seg helt dersom man brukte Bittorrent. Det siste tok det 4mnd å få ordnet, vi havnet to ganger i feller hvor dokumetnasjonen Nextgentel sendte oss ikke stemte med virkeligheten, og vi dermed satt uten internett en stund.

Jeg hadde vært mye mere happy dersom jeg kunne fått linje fra Nextgentel med en protokoll som jeg kan selv velge router for.

Ville ikke alle vært bedre tjent dersom folk kunne velge sin egen router? Eventuelt kan den subsidieres av Telenor, men ekstra-kostnadene må jo uansett dekkes av sluttbrukeren når alt kommer til alt.

Ideelt sett skulle Telenor har supportert Linux. Men jeg sympatiserer faktisk litt med dem på dette området. Dersom noen laster ned Fedora Core 3 test 3 i dag og ringer imorgen så er det jo litt håpløst, og Linux brukere har en tendens til å være lite happy når svaret er "Ja, vi støtter Linux. RedHat 7.3 og Enterprise Linux 2.1".

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav minno » man 11.10.2004 17:18

Hva er fordelene med PPPoE egentlig? Er klar over at PPPoE er en type VPN, men gir det bedre sikkerhet?

Slipper heldigvis å installere RP-PPPoE siden jeg har en ruter som gjør biffen.
Er det virkelig så vanskelig å få til PPPoE som HaugalandLUG vil ha det til?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ak » man 11.10.2004 17:40

Point-to-Point-Protocol-over-Ethernet er en videreutvikling av PPP, som de fleste ISPene brukte for modem på 90-tallet. Fordelene er at det er en standard ( ftp://ftp.isi.edu/in-notes/rfc2516.txt )på sett og vis, ulempen er at det blir ganske mange lag.

RP-PPPoE fra scratch er egentlig ikke vanskelig, det er bare at folk vet så lite om PPP. Litt som å sette opp nettverkskort med ifconfig, sabla greit når du kan det, ikke så lett hvis du ikke vet hva netmask er.

GUIene til Mandrake, SUSE og Co. har jeg aldri prøvd, vet ikke om de fungerer, men jeg skulle jo anta det.

Desverre er det jo slik at GUIer er mye vanskeligere å dokumentere en .conf filer, dersom man skal skrive veiledninger etc.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]