Billig Pc med Linux Distro

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Ønsker vi å se Billig PCer med Linux i Dagligvaren

JA
77
92%
Nei. Dette er alt for tidlig
5
6%
Idiotisk Spørsmål
2
2%
 
Antall stemmer : 84

Innleggav trondd » søn 24.04.2005 19:31

Det er synd hvis det eneste argumentet for fri programvare er pris. WinXP home koster 786,- kroner hvis du kjøper det fra mamoz, og det er en ganske liten del av totalkostnaden. Gnu/linux vil tape på hvis man ikke klarer å forklarer folk at det er andre ting på spill en småpenger... Ingen er tjent med at folk oppfatter gnu/linux som et billigalternativ som selges på Rimi, men hvis man vil ha noe skikkelig må man punge ut for Windows.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Gimper » tor 12.05.2005 20:09

Vil bare anbefale dere å bruke Ubuntu Hoary på ferdig-PC'ene. Det er både brukervennlig, bruker GNOME, har inkludert alle programmer man trenger og likevel ikke for mange, det har super hardwaredeteksjon og er utrolig enkel å modifisere med OEM-endringer etc. Dessuten har de en de beste communitiesene som til og med har fått priser.
medlem i 232 måneder
 

Innleggav ak » tor 12.05.2005 20:21

Jeg aner ikke hva prisen på Windows er for sånne som Dell og HP, men det ville overraske meg om det var særlig mere enn NOK 50 - 100. Ihvertfall ikke i nærheten av hva du betaler for det i butikken.

Microsoft tjener på at folk kjøper Office pakken i samme slengen, selv om denne ikke lenger får så mye profilering som før hos de fleste PC-produsentene.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav akselc » ons 27.07.2005 21:35

Microsoft Office 2003 Pro Norsk CD Fullversjon koster 5.195,-
Microsoft Office 2003 Small Business Nor Oppgradering, Retail 2.995,- ref komplett.no

Vannvittig iforhold til OO.org som "leverer" like bra eller enda bedre pakke, HVIS du ikke er en hardcore bruker av excell eller noe sånt.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav gab » tor 28.07.2005 9:47

lessthanjake skrev:Så fordi en hver pc-pakke bør inneholde en instalasjonsCD bør man jo legge med en CD av distroen. Og i tillegg burde man legge ved en CD2 men et script som man bare kan dobbeltklikke på i filutforskeren og som instalerer allt ønsket ekstramatriell.

Her er du inne på noe viktig. Denne CD2 burde være sånn at den legger inn de endringene der har gjort på "orginal distroen" (programmer dere har lagt til, config-filer dere har endra osv). Jeg jobber som SysAdm og pusher linux servere og desktoppere ut i bedriften jeg jobber for. For å forenkle jobben installerer jeg en så rett fram installasjon av distroene jeg har valgt (debian på server og ubuntu på dektop), og kjører i etterhånd et script som gjør de modifiseringene jeg har gjort for å tilpasse det våre behov (installerer flere programmer, endring i config-filer og tillegging av flere apt-server).

lessthanjake skrev:Om spill: Her finnes det en hel haug enkle spill, som holder mye høyere nivå enn de som følger med Windows. Men det er stort sett 'slå i hjel tiden'-spill, ikke DOOM-alikes. Kan jo nevne.

Jeg vil bare nevne 3 spill til:
TuxKart (åpent og gratis)
Quake III (kan kjøpes i egen Linux variant)
Doom III (kjøp window varianten og gå på den offesielle web-siten og last ned en klient for Linux)

Når det gjeller valg av distro har mange sakt mye fint om Mandrake. Jeg vil (som en har nevnt her tidligere) annbefale Ubuntu. Det at den er gratis er kjekt, men ikke viktig (som trondd skrev), men den er enkel å bruk/innstaller, har en meget god hw-detector, og har alle fordelene som Debian har (debian er først og fremst for server og for "erfarene" brukere). En annen ting er at Ubunto kommer med en "PowerUser" som ikke er root. Dette løser litt av problemet trondd beskrev i forhold til rettigheter (ok det er ikke bare fordeler ved å kjøre som PowerUser, men ikke verre enn en standar WindowUser)
medlem i 235 måneder
 

Innleggav NoClue » ons 14.12.2005 0:06

Som mangeårig Windovsbruker med store problemer med å forstå noe som helst av linux..... vil jeg egentlig ønske en pc med linux innstalert velkommen..

Men jeg tror man må tilpasse en distro til denne maskinen..
sånn at man ender opp med 1 mail klient 1 webbrowser osv osv
mange av ditroene en får tak i nu har en hel haug av forskjellige programmer som gjør akkurat det samme.. *forvirrende*
regner med at maskina skal være tut og kjør... :)

enkle forklaringer på norsk er og et must i mine øyne..

men disse tingene koster vel og en del kr

og for at en slik maskin skal være attraktiv for meg... må den vel ned på rundt 3000,-nkr for å være aktuell..(uten skjerm)
*sammenligner med dell sitt billigste alternativ*


litt utenom:det jeg savner mest på linux i dag er et mer problemfritt sammarbeid mellom linux og winmaskiner... (samban kan være hard i blandt)

edit: la til og leif
Sist endret av NoClue den tor 15.12.2005 16:19, endret 2 ganger.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Turgon » ons 01.02.2006 1:59

Pc-er med linux ferdig installert er hjertlig velkommene. "Nybegynner" distroene begynner nå å bli mer brukervenlig enn windows, så det er ikke noe hinder. Et hinder er at en del ting gjøres anderledes i Linux enn på windows og en del brukere kan da få litt start vansker. En god, men kort brukerhåndbok er defor viktig.

Utover det er det viktig at man bruker en "betal linux" (linspire/mandriva/suse) slik at de fleste viktige multimedia codecer ligger inne.

Prisen skulle likevel komme godt under prisen med windows.
medlem i 218 måneder
 

prøv selv?

Innleggav Roberth » ons 01.02.2006 16:56

du kan jo prøve ubuntu/kubuntu/opensuse og se selv, disse regnes som de mest brukervennlige distroene og gratise distroene på markedet...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Sandefjord » tir 21.02.2006 16:45

tror ikke action sitt innlegg var noe særlig seriøst ment ;)

Men skal man selge linux bokser på en seriøs måte, må alt være preinnstallert med image, samt recovery cd'r/DVD. Dette for å unngå en haug med support telefoner og pc'r i retur.

Har selv testet ACER sin linux box, den kommer ferdig med preinstall image, startet pc'n og etter snaue 10min var den ferdig tanket med alt av drivere til pc'n HERLIG!! :-D

Snx
medlem i 224 måneder
 

Innleggav LuiGi » tir 21.02.2006 17:38

Sandefjord skrev:tror ikke action sitt innlegg var noe særlig seriøst ment ;)

Men skal man selge linux bokser på en seriøs måte, må alt være preinnstallert med image, samt recovery cd'r/DVD. Dette for å unngå en haug med support telefoner og pc'r i retur.

Har selv testet ACER sin linux box, den kommer ferdig med preinstall image, startet pc'n og etter snaue 10min var den ferdig tanket med alt av drivere til pc'n HERLIG!! :-D

Snx


Var dette en pc du selvkjøpte hoss Acer?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Sandefjord » tir 21.02.2006 22:29

LuiGi skrev: Var dette en pc du selvkjøpte hoss Acer?
Nei, jeg jobber hos en Acer forhandler. Distroen er foresten Linpus ;)



Sandefjord
medlem i 224 måneder
 

Innleggav zirener » ons 05.04.2006 0:04

IBM PCene har utrolig bra kompitabilitet med Linux. Min IBM Lenovo ThinkPad har jeg ikke hatt _noen_ problemer med. Og jeg kjører Gentoo på den, heh. :)
Tror det er lurt å satse på kjeder som Rimi, Prix o.l. Har allerede sett at Prix har solgt en del PCer før også..

Edit: Forøvrig enig i at Ubuntu ville være et godt valg...
medlem i 218 måneder
 

Forrige

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]