Billig Pc med Linux Distro

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Ønsker vi å se Billig PCer med Linux i Dagligvaren

JA
77
92%
Nei. Dette er alt for tidlig
5
6%
Idiotisk Spørsmål
2
2%
 
Antall stemmer : 84

Billig Pc med Linux Distro

Innleggav action » tor 25.11.2004 14:14

Hei Jeg representer et norsk import selskap som selger til de store kjedene i norge.

I den forbindelse har vi et ønske om å tilby en pc med linux distribusjon til menigmann.

Hvor langt har linux kommet i forhold til brukervennlighet?
Finnes det i dag distribusjoner som er brukvennlige nok ifht den vanlige manns behov, kontor, internett og litt spill.

Vi er også på jakt etter en eller flere personer som kan hjelpe oss med selve linux distribusjon og skreddsøm av supportapparatet.

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger.

Jeg kan evt. kontaktes på mob. 93 40 94 29 eller mail njaal@action-scandinavia.no


Mvh


Njaal
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Chris » tor 25.11.2004 15:04

Hei Njaal her har du min mening:

Hvor langt har linux kommet i forhold til brukervennlighet?

Med brukervennlighet mener du da at menigmann kan installere linux, for så å bruke dette til jobb/lekser spill og internett er svaret deffinitivt JA. Dog ikke til nye og krevende spill (vi snakker her av typen spill som følger med til windows når det er nyinstallert. selv om det finnes noen nye spill til linux).

Finnes det i dag distribusjoner som er brukvennlige nok ifht den vanlige manns behov, kontor, internett og litt spill.

Linux har idag fullgode og i mine øyne ofte bedre løsninger enn windows. Dette gjelder openoffice (OOo) og spesiellt det faktum at du slipper hijackinhere! og generellt virus og annen f**nskap i linux.

Vi er også på jakt etter en eller flere personer som kan hjelpe oss med selve linux distribusjon og skreddsøm av supportapparatet.

Vel dere finner sikkert brukere her på linux1.no som er mer en kompetente nok. Personlig vil jeg anbefale at dere velger en distro man betaler for slik at kommersielle drivere følger med (uansett billigere enn windows.) Dette være seg enten Mandrake powerpack eller SUSE pro.(her går jeg ikke inn på den evinnelige distro diskusjonen) Dere får da mengder med support og dokumentasjon tilgjengelig og slipper forhåpentligvis alt for mye konfigurasjon før systemet er brukervennlig nok for "gjennomsnitts Ola".

Nå må det noteres at mange er alt for vant til winodows og gir gjerne fortere opp i linux enn windows (mitt syn). Derfor er det vesentlig at dere har et system som tilbyr brukeren minimum de samme operasjoner som winodws. Jeg mener dette er mulig idag. Selv om spilldelen kan være ugunstig.
Men tiltaket er kjempeflott og vi trenger tilbud med pc'er som har linux forhåndsinnstallert.

Flott :D

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav action » tor 25.11.2004 15:08

Takker for et kjempeinformativt innlegg.

Dette er notert.

Takk for at du tok deg tid.



Njaal
medlem i 232 måneder
 

Re: Billig Pc med Linux Distro

Innleggav serviset » tor 25.11.2004 15:51

action skrev:Hei Jeg representer et norsk import selskap som selger til de store kjedene i norge.I den forbindelse har vi et ønske om å tilby en pc med linux distribusjon til menigmann.
Menigmann er vel Ola Nordmann, vil jeg annta?

action skrev:Hvor langt har linux kommet i forhold til brukervennlighet?
Finnes det i dag distribusjoner som er brukvennlige nok ifht den vanlige manns behov, kontor, internett og litt spill.
Desktop Linux har utviklet seg MYE de siste aarene, og har kommet paa ett nivaa tilsvarende Windows, om ikke lettere. Dette gjelder desverre for kun noen felt, og spill, som du nevner i ditt innlegg, kan det bli litt stoerre problemer med, med mindre dere velger en distro som kommer med drivere for Nvidia/ATI out-of-the-box. Distroer som Mandrake PowerPack og SUSE Professional kommer med Nvidia/ATI-drivere etter alt jeg vet, men jeg kan da godt ta feil. Mandrake er uten tvil den distroen som er lettest aa bruke av disse, og flere jeg kjenner som har konvertert fra Windows til Linux bruker/brukte nettopp denne distroen, fordi den er lett aa bruke, er pen aa se paa og har flere av verktoeyene/applikasjonene man bruker i Windows (Den har ikke Kabal da, noe jeg synes er trist). Mandrake vil jeg tro det ville vaere sikrest aa satse paa, grunnet lettheten ved aa bruke Mandrake og likheten med Windows. Snakk med de forskjellige LUGene (??Linux User Groups) og se om dere kan faa de til aa promotere deres bedrift, om ikke hjelpe dere, f.eks ved aa tilby stoette til kunder i deres omraader eller skrive dokumentasjon som dere kan shippe med PCene (en guide, vel aa si). Hadde det ikke vaert for at jeg er temmelig fresh med Linux (brukt det siden skolestart omtrent, startet med Red Hat 8) og at jeg er elendig til aa skrive, kunne jeg kansje bidratt litt med dokumentasjon. LUGet i mitt omraade (Trondheim LUG) virker noksaa greie og aerfarne, saa jeg kunne eventuelt spurt noen der om de var intressert i aa hjelpe.
medlem i 232 måneder
 

Innleggav duap » fre 26.11.2004 1:56

Dette hørtes svært positivt ut med tanke på å gjøre flere kjent med linux og fremme bruk av open-source.
medlem i 232 måneder
 

Innleggav serviset » fre 26.11.2004 12:34

duap skrev:Dette hørtes svært positivt ut med tanke på å gjøre flere kjent med linux og fremme bruk av open-source.
Ikke glem det at man kan faa billige PCer, enten med lik hardware og bedre prestasjon, eller mindre kraftig hardware med lik prestasjon. Linux utnytter ressurser mye bedre enn Windows, og siden man slipper aa betale disse ekle lisensene, blir PCene billigere, og da blir PCer mer tilgjengelig for de nordmenn med litt mindre penger, eller som ikke prioriterer saa mye penger til innkjoep av PC.

Forresten, hvor i Namsos bor du? Bor selv paa Bangsund annenhver helg hos faren min.
medlem i 232 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » fre 26.11.2004 21:43

Jeg vil si meg helt enig i at Mandrake må være det beste alternativet for nybegynnere. De problemene de fleste linuxbrukere klundrer med skyldes dessuten hardware som ikke er støttet i linux (og da krever det en del triksing for å få det til). Installerer man linux på hardware som er supportert så går det meste veldig greit :D (og er absolutt ikke tilbake for windows).

Tips: ta en titt innom linuxguiden.no kan hende det er mulig å få kvalifisert støtte der.

Personling kan jeg fortelle at jeg de siste to årene har kjøpt en stasjonær og en bærbar pc. I begge tilfellene lette jeg lenge og vel etter et alternativ som om de ikke nødvendigvis ble solgt med linux iallefall hadde 100% støttet hardware. Hadde det vært tilgjengelig et slikt tilbud hadde jeg antagelig kjøpt den ferdige pakka tvert :!: :!: (det meste av hardware er støttet, men ettersom produsentene velger med tanke på windows er det fort gjort å ende opp med støtte til 90% og en eller annen enhet som byr på problemer....)

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav ak » man 29.11.2004 0:18

Jeg er litt usikker på hva du mener med "de store kjedene", er dette Elkøp og Expert?

Som flere andre har sagt, det går veldig greit å installere Linux dersom man velger riktig hardware. Men jeg tror ikke det er her du finner den største utfordringen.

Jeg tror, uten å ha noen tall å basere dette på, at Elkjøp og Expert selger mye til uerfarne brukere. Jeg tror du vil få et tonn med spørsmål på et relativt lavt nivå. Det er viktig at selskapet som skal selge slike løsninger har et godt support-apparat når maskinene kommer på markedet, ellers vil Linux fort få et ufortjent dårlig rykte blandt disse kjøperne. Å sette opp et slikt support-apparat vil utvilsomt ha mye med erfaring å gjøre, så jeg ville lagt stor vekt på at folkene som setter dette opp har erfaring fra slike organisasjoner, ikke bare det tekniske.

Regn med klager på hvorfor ikke det siste spillet eller scanneren fungerer, selv om det spesifikt står på pakken at disse bare fungerer under Windows.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav (m) » man 29.11.2004 16:17

ak skrev:Jeg er litt usikker på hva du mener med "de store kjedene", er dette Elkøp og Expert?


Første jeg tenkte på var Rimi.. Gjorde man ikke no ligndende med Lindows-bokser som ble solgt på WalMart i USA? Rimi selger uansett både kamere, DVD-spillere og mobiler. steget opp til å selge en PC bør derfor ikke være så stort.

--- edit ---
Man kan kjøpe PC med Linspire hos Walmart, ja. kult..
medlem i 232 måneder
 

Innleggav eh22 » ons 02.02.2005 1:52

Ja, folk som kjøper PC hos Rimi (Og lignende), bør jo ikke forvente allverden av support heller, da.. -Akkurat som alt annet man kjøper der. :) Derfor kan man kanskje slippe unna en del av de mest grunnleggende spørsmålene.

Kan bare stille meg bak påstanden om at Mandrake er best egnet her. Har selv brukt Mandrake siden versjon 7.1 (Tror det blir fem år snart) Og brukte Turbolinux 6.0 før det. Har vært innom Caldera, Red hat, Fedora, Slackware, Debian, Yoper, Suse, Knoppix, Slax m.m. Men faller alltid tilbake til Mandrake, fordi det er enklest å bruke i det daglige. Lar seg oppdatere og utvide, uten at jeg trenger å vri hjernen min hver gang, liksom.. :oops: Veeeeldig lettvint løsning, med andre ord.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav lessthanjake » ons 02.02.2005 12:03

Dette høres jo i utagngspunktet, veldig bra ut. Er for all fremming opensource. Det vil ikke være noe problem å sette sammen en pc som er støttet 100% out-off-the-box med f.eks Mandrake. Og det er like lett å bruke som Windows.
f.eks: Mamma skulle ha en ny billig pc. Så jeg satte sammen en, og instalerte fedora, og satte opp systemet. Nå bruker hun det helt uten problemer (og 'det ser jo mye finere ut en Windows').
Men systemet må være skikkelig satt opp. Dvs at alle plugins til nettleseren må være på plass, det må og være mp3/wma/qt/avi/divx/osv.-støtte.
Så fordi en hver pc-pakke bør inneholde en instalasjonsCD bør man jo legge med en CD av distroen. Og i tillegg burde man legge ved en CD2 men et script som man bare kan dobbeltklikke på i filutforskeren og som instalerer allt ønsket ekstramatriell.

Det største problemet kommer nok når man skal kjøpe ekstrautstyr. Noe vil nok bli autodetectet, men få ting vil virke 100%. Det gjør det jo ikke i windows heller, men der har man jo drivercd'n og manualen! Dette er jo egentlig ikke Linux eller pc-leverandørens feil, men det skjønner jo ikke Ola. Så noe slikt kan jo fort føre til mye negativ omtale.

Men jeg tror at folk flest vil bli meget fornøyd med PC'n i seg selv.

Om spill: Her finnes det en hel haug enkle spill, som holder mye høyere nivå enn de som følger med Windows. Men det er stort sett 'slå i hjel tiden'-spill, ikke DOOM-alikes. Kan jo nevne.

Frozen Bubble
Battle of Wesnoth
SuperTux
PowerManga
TuxRacer
NeverBall
FooBilliard

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Oblix » tir 29.03.2005 15:23

Jeg er relativt fersk i gamet, men har etter hvert fått litt snøring på UNIX (kjører selv Fedora Core 3 og Debian) og det går som ei kule.

Synes dette høres ut som en kjempe ide. Linux banker Windows på de fleste måter. Det er billig (ofte helt gratis), stabilt og du har tilgang til masse fri programvare som f.eks. OpenOffice.

Når det gjelder brukervenlighet, så har jeg et levende bevis på at det ikke er noe problem. Gamlingen min er 50 og så neongrønn som det er mulig å få det innen IT. Jeg la inn Debian til han, og den dekker hans behov til det fulle. Han påstår selv at han aldri skal ha det "gamle ustabile systemet" (altså windows) tilbake.

Det eneste negative jeg kan komme på i farta er støtten for noen typer hardware. Har selv slitt mye uten å få til wlan.
medlem i 229 måneder
 

Innleggav jaboua » tir 29.03.2005 19:52

Det var jo en svært god idé, bare husk å inkludere nok programvare ettersom ola ikke alltid vet hvor han skal lete etter programmer... Sett kanskje også opp en nettside hvor man kan lete gjennom mandrake rpm-filer etter kategori og laste dem ned. Eksempler på programvare som burde følge med er en MSN-client, p2p-klient (apollon er grei når det gjelder kazaa), openoffice og koffice, etc. Som noen andre nevnte, lag en håndbok som forklarer hvordan man installerer programmer, kobler seg til MSN, bruker medfølgende nedlastingsprogrammer, kobler til internet med dial-up etc... Inkluder gjerne noen gratis spill for linux i tillegg til de gamle arcade-spillene, f.eks. supertux, Xevil, TuxRacer/PPracer, americas army(ikke testet, men finnes for linux), bztanks osv.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav trondd » man 18.04.2005 13:02

Å tilby alternativer til Windows til Ola Nordmann er i utgangspunktet en god idé, men jeg er nok litt skeptisk til om gnu/linux på skrivebordet er modent nok for lite datakyndige hjemmebrukere. Det er mange aspekter som kan gjøre

    Maskinvare: Støtte for billige blekkskrivere er et problem. Produsenters manglende vilje til å utvikle drivere gjør at man ikke har de samme valgmulighetene.

    Programvare: Til tross for all den flotte og frie programvare som finnes, så er problemet at brukeren ikke er kjent med denne. Og de mange brukere som ikke er interssert i data ser ikke noe poeng i å lære seg noen nytt, hvis det de allerede har fungerer tilfredstillende. Og hva sier man når brukeren spør hvorfor programmet som fulgte med iPoden ikke virker på maskina si?

    Support: Selv om det er mulig å få profesjonell support på gnu/linux-systemer, kommer nok det meste av supporten til hjemmebrukere fra venner og bekjente. Hva gjør man da når onkel Per har kjøpt seg en flott ny maskin på Rimi med MandrakeLinux ferdiginnstallert, og han ikke klarer koble seg til internett.

    Kulturelle forskjeller: En windowsbruker er vant med å ha full tilgang til alt i alle situasjoner (rootbruker hele tiden!). Dette er som kjent roten til alt vondt som har rammet plattformen, men det gjør også en del ting enklere. Hvordan skal man forklare en stor brukergruppe at det ikke er nødvendig med full tilgang til alt hele tiden, når de ikke får tilgang til dvd-spilleren eller skriveren pga feil gruppetilhørighet?


Mitt poeng er at gnu/linux og annen fri programvare kan tilby de samme mulighetene, og mer til, som andre systemer. Men jeg tror fortsatt at mangel på utbredelse og manglende kunnskap vil resultere i at mange får et negativt førsteinntrykk hvis man selger "billige" maskiner til hjemmebrukere uten at man er der i etterkant for å hjelpe dem. Husk at fri programvare i første handler om frihet, og ikke pris. Kostnaden av windows home er i den store sammenhengen ubetydelig ift totalkostnaden, så dette burde ikke bli det viktigste argumentet. Hvis gnu/linux skal lykkes må på skrivebordet, må dette skje gjennom innføring f.eks. i skoleverket, der brukerne få at systemet har noe å tilby som de ikke fikk på andre plattformer, samtidig som man har kompetente og engasjerte folk som står i bakgrunnen og drifter systemet. (les: skolelinux, sanns. den viktigste faktoren for utbredelse av linux på skrivebordet).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav marxleni » man 18.04.2005 13:16

Ja, det er ingen tvivel om at pc`n ville blitt billigere uten windows.
Er vel ikke nødvendig å påpeke hvorfor.
:wink:

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron