Debian - endelig?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Debian - endelig?

Innleggav sledgehammer » tir 31.05.2005 19:10

Se her!

http://bugs.debian.org/release-critical/

Det kan se ut som om det faktisk helt seriøst begynner å lukte av release :D
medlem i 234 måneder
 

Innleggav ak » ons 01.06.2005 1:14

Undres på om de vil klare å ta brukere tilbake fra Ubuntu, eller om de som har byttet er "permanent" tapt?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav olear » ons 01.06.2005 9:17

Tror nok ikke Sarge kommer til å ta tilbake noen av "avløperene". Tror mange har mistet troen på Debian Stable (som et desktop alternativ). Ser bare fler og fler som går over til Ubuntu.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav ehh » ons 01.06.2005 10:33

olear skrev:Tror nok ikke Sarge kommer til å ta tilbake noen av "avløperene". Tror mange har mistet troen på Debian Stable (som et desktop alternativ).

Når skal folk forstå at Debian Stable ikke er et desktop-alternativ?
Debian stable skal være nettop det - stabilt. Når en sysadmin installerer Debian Stable skal han vite at ting skal fungere, og at konfigurasjonsfiler og formater ikke kommer til å endre seg. Når han oppdaterer Apache skal han vite at det alltid fungerer, og at det garantert ikke brekker konfigurasjonen han har kjørende nå. Dette er funksjonalitet mange sysadmins setter stor pris på.

For desktop bør en bruke Debian Unstable, som til tross for navnet er en stabil distro, minst like stabil som andre «desktop-distroer», og har alt av de nyeste programmene.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav olear » ons 01.06.2005 10:53

Jepp, Debian Stable er veldig godt egnet til servere. Har aldri prøvd unstable, men den er sikkert stabil nok. Selv kjører jeg Slackware Current på desktop og Slackware Stable på server.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav ak » ons 01.06.2005 10:55

olear: unstable (sid) -> testing (Sarge) -> stable (Woody)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » ons 01.06.2005 10:56

Hvor "utdatert" på skrivebordet er egentlig Sarge? er det 2.4 kjerne og kde 3.0? osv.

EN slipp av Debian 6. juni er litt artig. Det er nemlig samme dag som Fedora Core 4 skal slippes. VIser hele spekteret av Linux...

I Debian terminiologi ville vel Fedora Core 4 havne i kategorien "dangerous" eller noe sånt. MEN den er iallefall Bleeding edge :lol:
Og for de fleste av oss er vel det viktigst.

Utrolig bra at det finnes en distro som Debian som er 100% ikke kommerisell og som ikke setter noen fast release dato, kun forholder seg til ABSOLUTT stabil. Uansett om det skulle ta 4 år :D

Kritikken av Debian for at releasene av stable tar lenger og lenger tid er kanskje litt urettferdig? Nå har ikke jeg en oversikt over antallet pakker som skal verifiseres, men vil tro at det øker på ganske kraftig... mao. det bør ta lenger tid for hver release, en har jo uansett "testing" og "unstable" som for de fleste fungerer utmerket.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav TheHand » ons 01.06.2005 16:27

Jeg har kjørt Sarge i et år, og har sjeldent hatt problemer med ustabilitet(det jeg har hatt tror jeg heller skyldes noe dårlig minne eller en annen defekt hardwaremessig).
Jeg syns det er veldig positivt at Debian Sarge blir stable nå, jeg tror jeg vil la min desktop forholde seg slik det er nå. Jeg trenger ikke bleeding edge av noe. Evilwm, xfree86 og de andre nåværende pakkene duger utmerket.

Jeg tror Debian har et av de største pakkearkivene, hvilket også kan forklare at det tar lang tid før ny stable-release.
Pluss at Debian støtter mange arkitekturer, Linux sitt svar på NetBSD :)

Jeg må bare si at jeg digger Debian.
medlem i 232 måneder
 

Innleggav sledgehammer » ons 01.06.2005 19:39

Hovedårsaken til forsinkelsene skyldes først og fremst antall arkitekturer. Dette har man også tatt konsekvensen og antallet skal reduseres før neste release:
http://lists.debian.org/debian-devel-an ... 00012.html

Som ehh påpeker er stabilitet viktigst for Debian. Etter min mening utelukker ikke dette Debian for desktop, men fordrer spesielle behov for stabilitet og/eller langsiktighet, egenskaper som ofte passer bedre for servere.

Ubuntu har etter min mening fylt et behov som har vært i markedet over lengre tid: En gratis kvalitetsdistro med fast releasefrekvens, basert på Debian unstable. Til tross for at temaet ofte diskuteres, har Debian-prosjektet aldri selv vært interessert i å fylle dette tomrommet. Å snakke om at Ubuntu stjeler desktopbrukere fra Debian, blir derfor lite interessant.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav axentrix » ons 01.06.2005 20:11

TheHand skrev:Jeg må bare si at jeg digger Debian.

Agreed! :)
Ubuntu kan bare gå å brenne isofilene sine, debian helt klart bedre. Jeg har ca 20 cder med ubuntu, om noen vil ha? :P

Eneste jeg ikke har fått til i debian, er ATI skjermkortdrivere..

Fint at sarge snart kommer stable. :)
Eneste negative med Debian er at de absolut ikke opdaterer apt-sources før pakkene er 103,5 % gjennomtestet, og uten feil. Det er jo positivt for dem som vil ha det helt stabilt, men negativt i henhold til å holde seg opdatert med feks firefox1.0.4 med en gang.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]