Gratis for kvinner, men ikke for menn...

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Gratis for kvinner, men ikke for menn...

Innleggav corpus » tir 05.07.2005 14:22

Ta en titt her...
http://www.linpro.no/sommerkurs/
Noen flere enn meg som misliker kjønnsdiskriminering? Nå har da Linpro funnet ut det sikkert er greit så lenge det er menn som diskrimineres :shock: Personlig synes jeg det er like ille begge deler! Jeg kunne selvsagt godt tenkt meg gratis sertifisering.

--
Corpus

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav ak » tir 05.07.2005 16:50

Det er ikke snakk om sertifisering, kun et intro kurs på laveste nivå såvidt jeg kan forstå?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav phunk » tir 05.07.2005 21:59

De kunne heller oppfordret kvinner til å delta. Diskriminering av menn er ikke noe bedre enn diskriminering av kvinner.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

!?

Innleggav gnuen » tir 05.07.2005 23:18

Øh.. diskriminering? Av hvem? Jeg setter ihvertfall stor pris på flere av det motsatte kjønn i mine omgivelser... (Nå studerer jeg på SV-fakultetet ved UiO da. Er fornøyd :P)

Jeg ser på dette som et tiltak for å bedre trivselen blant deltakerene. Alle tjener på det. Dessuten er det ikke tvil om at noe må gjøres for å rekrutere kvinner. Til denne næringen.

Hurra!! sier jeg :D

Det skal sies samfunnet er dårlige til å ta i bruk liknende midler for å rekrutere menn der de/vi/jeg trengs... Men det kommer seg (tror jeg).
medlem i 234 måneder
 

Innleggav phunk » tir 05.07.2005 23:48

Dette har mye med holdninger å gjøre.
Noen kvinner tror at kun menn kan kunne datating, og noen menn tror det samme. Når det gjelder den lave mannlige rekruteringen til kvinneyrkene vil jeg si at det spiller på nesten det samme. her er det nok mange menn som ikke tørr å prøve seg på slikt. Jeg hadde en kompis som begynte på Helse og sosial, folk lo av ham..

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav corpus » ons 06.07.2005 12:47

ak skrev:Det er ikke snakk om sertifisering, kun et intro kurs på laveste nivå såvidt jeg kan forstå?

Begge kurspakkene er sertifiseringskurs som leder mot LPI-sertifisering på nivå 1 og 2

Mulig at det ikke inkluderer sertifiseringen, men dog...

Til gnuen:
Diskriminering av menn vel... Altså deres mannlige kunder, som må betale hhv kr 20.000,- og kr 18.000,- for kursene, mens kvinner får dem gratis. Det har i hvertfall ikke jeg råd til. Og sikkert mange med meg... Her er det jo heller ikke snakk om kvotering, kun et tilbud med betingelser til kundens kjønn.

--
Corpus

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav ak » ons 06.07.2005 14:31

Begge kurspakkene er sertifiseringskurs som leder mot LPI-sertifisering på nivå 1 og 2


De har endret beskrivelsen ettersom gratis-kurset er fulltegnet, men hvis jeg leste riktig så gjaldt det bare "Linux/UNIX grunnkurs", altså bare det mest grunnleggende av den første kurspakken, ikke hele pakken.

Legger meg ikke oppi selve diskrimineringen, det eneste jeg påpeker er at tilbudet ikke var så bra som det kanskje hørtes ut som. De fleste har på Linux1.no, som kan litt om data fra før, vil ikke har særlig glede av det uansett. Motivasjonen er selvfølgelig at disse deltagerne skal betale og bli med på resten av kurset også.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav moma » tor 07.07.2005 9:04

Er det tenkbart at LUG (Lokale Linux grupper) gir f.eks 1 eller 2 kvelds gratis innføringskurs. Gjerne sponset av bedrifter eller at man tar et lite symbolsk beløp, kr. 200 pr. kveld.

Èn kveld = 2.5 timer undervisning + 1 time øvelser med guru'er tilstede.

Å gi kurs er nokså krevendes tror jeg.

= Må ha passe mengde kunnskap selv.
= Hva er målet med kurset? LPI eller bare generell innføring i Lx.
= Ha kursmateriell.
= Kursrom og maskiner (kan Knoppix eller UbuntuLive brukes?).
= Må kunne levvere kunnskapen på en behagelig, organisert måte.
Og på riktig nivå.
-------------------------------

Tenk videre:
Jeg tror at man kan leve godt av å levere proffe Linux-kurs til riktig pris og kvalitet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav corpus » tor 07.07.2005 10:16

ak skrev:De fleste har på Linux1.no, som kan litt om data fra før, vil ikke har særlig glede av det uansett.

Sant nok 8)

Mitt poeng var egentlig bare at tilbudet om gratis kurs burde gjelde alle. Ikke bare en utvalgt gruppe (som nok er den minste). Jeg har ikke noe imot at man prøver å rekruttere kvinner til databransjen. Det er jo helt topp. Men det hadde gjerne vært en ide å tilby gratis kurs også til menn (som kanskje trenger å få avlivet myten om at Linux er vanskelig/farlig( :lol: )/etc). Altså: Likhet for alle.

Kan gjerne legge denne tråden død nå, hvis det er ønskelig :roll:

--
Corpus

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav moma » tor 07.07.2005 12:04

Satser du på LPI eksamen ?

Alex har skrevet ned noen lenker og dokumentasjon for nybegynnere. Du finner'n her.
http://www.itavisen.no/services/phorum/showTopic.php?topicId=38600

Hvor kan man ta LPI (prøven) i Norge og hva koster det ?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav corpus » tor 07.07.2005 12:17

moma skrev:Satser du på LPI eksamen ?

Alex har skrevet ned noen lenker og dokumentasjon for nybegynnere. Du finner'n her.
http://www.itavisen.no/services/phorum/showTopic.php?topicId=38600

Hvor kan man ta LPI (prøven) i Norge og hva koster det ?

Hadde ikke gjort noe å bli sertifisert :wink: Stiller jo kanskje litt sterkere ved jobbsøking da...

Man kan vel ta eksamen hos Linpro. Men jeg vet ikke mye det koster.

--
Corpus

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav moma » tor 07.07.2005 14:10

Ref. angitt lenke.

Ser ut som Alex har lagt til litt bedre forklaring og priser.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]