Å kjøpe PC med Windows. Kan jeg få pengene tilbake?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Å kjøpe PC med Windows. Kan jeg få pengene tilbake?

Innleggav gnuen » lør 27.08.2005 15:16

Ikke alle mennesker bruker Windows. Likevel leveres nesten alle ferdigmaskiner med windows forhåndsinstallert. Dersom jeg ikke har tenkt å bruke denne, kan jeg da få pengene tilbake?

Slik som bl.a denne fyren gjorde.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav olear » lør 27.08.2005 15:26

Selv om det skulle vært mulig så er det nok ikke det. Windows er en del av hele pakken, man kan ikke levere tilbake f.eks tastaturet fordi du ikke liker det ;) .

Husk at du vet at Windows følger med...

Det står i EULA'n til Windows at man må levere den tilbake hvis man ikke godtar det som står der, men dette har vist seg å være vanskelig. Microsoft skylder på produsent og produsent skylder på Microsoft.

Kjøp heller en maskin som ikke bundler Windows :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav gnuen » lør 27.08.2005 15:59

Det står i EULA'n til Windows at man må levere den tilbake hvis man ikke godtar det som står der, men dette har vist seg å være vanskelig. Microsoft skylder på produsent og produsent skylder på Microsoft.

Så det er Microsoft jeg burde gå til hvis jeg vil prøve?
Selv om det skulle vært mulig så er det nok ikke det. Windows er en del av hele pakken, man kan ikke levere tilbake f.eks tastaturet fordi du ikke liker det.

Microsoft er en stor, nærmest monopolistisk aktør på operativsystem-markedet. Det at Windows tvinges på meg fra de fleste store maskin-leverandørenes side, er konkurranseødeleggende. Siden vi lever i et land der fri konkurranse er vår viktigste verdi, overasker det meg litt at konkurransetilsynet ikke tar afære. (dvs. de har jeg null tillit til. Altså lyver jeg når jeg sier at jeg er overasket)

Et tastatur har ingen lissensavtale jeg må signere før jeg bruker den.

Microsoft sin lisens blir ikke forevist meg før etter at jeg har kjøpt maskinen. Derfor kan det ikke forventes at jeg tar stilling til den før maskinen er kjøpt.
Kjøp heller en maskin som ikke bundler Windows :)

Det er høyst usikkert om jeg skal kjøpe maskin, men jeg drømmer om en bærbar. Der er maskinutvalget ganske begrenset hvis man skal ha uten OS.

EDIT: Jess! Jeg har blitt yngling!! :D
medlem i 233 måneder
 

Bygg en selv!

Innleggav marxleni » man 29.08.2005 21:57

Ja, faktisk så kan man spare uhorvelig med penger dersom man bygger er datamaskin selv. Om det er vanskelig, nei, det er enklere å lære seg det enn å bygge.Det finnes mange norske nettsider om dette, samt bøker å få kjøpt. Det tar ikke lang tid å forstå hvordan man skal gå til veie. Når vi snakker om i underkant av halv pris, dette avhengig av hvem du kjøper de løse delene. Se etter tilbud, hele veien, ha litt tollmodighet og følg andvisningene nøye, samt pass på å avmagnetisere deg hele tiden underveis som du bygger, så går alt som smurt. Se til å opplyse leverandøren om hva slaga operativsystem du tenker å bruke på pc n. Jeg skal ikke fremheve noen her, men "komplett.no" har jeg hatt stor hell med, og billig er de også med svært mange tilbud. Men ting kan forandre seg, så surf litt rundt på nettet å sjekk priser, det lønner seg.Nøkkelordet til fremgang i denne sammenheng er: Tollmodighet og atter tollmodighet, samt å høre på de som har peiling før man gjør noe man er usikker på.Avslutningsvis sitter man da med en maskin som er spesialtilpasset ens egne behov, Linux og uten å ha betalt et rødt øre for Windows frustasjoner. man kan sette på maskinen hver dag uten å måtte restarte, reparere og rydde opp i hytt og pine i Windows. Ja, min erfaring etter alle disse år, Linux bare går og går, F, det rimte jo! :lol: :wink: :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav ak » man 29.08.2005 23:04

Jeg skulle også gjerne sluppet å betale lillemyk-skatt, men at det skal være så mye billigere å bygge selv må jeg si meg uenig i. Skal man ha en billig maskin så velger man en pakke som er på tilbud og supplerer med ekstra minne eller harddisk fra en nettbutikk dersom det trengs. Har hatt et par dårlige opplevelser med Infocare, så jeg unngår leverandører som bruker dem for garanti-spørsmål, men det kan jo hende at jeg har hatt uflaks.

Man bør alltid Google litt først for å se om andre folk har fått Linux til å gå på maskinen rimelig greit, ihvertfall de komponentene som man planlegger å bruke. Da er det som regel ikke noe stort problem, samtidig så støtter man produsenter som er kompatible med Linux (enten det er takket være egen innsats eller ikke). Går man i det litt øvre sjiktet kan man også få ganske mange arbeidsstasjoner levert med Red Hat eller Novell / SUSE.

Å bygge selv er kjekt dersom man har helt spesielle krav, gjør det av politiske årsaker*, eller for å lære om PCer. Men det er sjeldent mere enn 10% å spare dersom man bruker moderne komponenter.

*: Industrien generelt har vel ganske mange lik i skapet, både når det gjelder arbeidsvilkår, bruk av ressurser og utslipp av giftige kjemikalier. Jeg har ihvertfall alltid noen kvalmer når jeg bestiller meg et nytt leketøy, men de gamle går jo gjerne i arv og brukes i 6 år ellere mere så..... ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav marxleni » man 29.08.2005 23:19

Jeg kunne kanskje lagt til at man da ikke var ute etter det aller siste skrik, men litt eldre lagervare. Beklager den missen. Har man ikke altfor store krav, så kan det nemlig lønne seg å bygge.Hvor mye! avhenger av krav og leverandør.
Man bør gå litt inn og ut av butikker, kjøpe litt her og litt der. Vel, det høres ut som du har hatt litt uflaks, ja. :oops: :roll:

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav gnuen » tir 30.08.2005 0:12

Joda jeg har bygget pc før jeg... om det er så mye billigere har jeg ikke tenkt å diskutere, men er man først kontrollfreak så er det ingen vei utenom. Dessuten er det gøy.

Beklager at jeg ikke pressiserte det bedre, men tråden ble starta fordi jeg sikkler på bærbar. Og det vil jeg IKKE bygge selv, men jeg irriterer meg over at jeg stort sett er låst til maskinene fra PSdata (Tundra=Aopen) og Komplett (Komplett Notebook=MSI) hvis jeg skal ha uten OS
medlem i 233 måneder
 

Innleggav ak » tir 30.08.2005 0:22

Vel, hvis det er noen trøst, kjøper du XP Home fra en av de virkelig store så vil det neppe gi mere enn kr 100 i kassa til Bill. Hvis du da begynner å sende et par brev til PC-produsenten og/eller Microsoft Norge, og disse må svare, så vil de lett svi av noen tusenlapper i saksbehandling ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav gnuen » tir 30.08.2005 0:37

Hovedgrunnen til at jeg ikke vil ha med Windows, er ikke pengene. Jeg har rett og slett ikke samvittighet til å være med på de greiene til Microsoft. Jeg sikter til Makt(miss)bruken, der de etterhvert har tilrevet seg enorm makt over store deler av verden(mener jeg), nå sist med DRM, og senere når "Trusted Computing" slår til for alvor. Som igjen kan ha stort potensiale innen overvåking...

Jeg har egentlig forkasta begrepet forbrukermakt. Jeg mener det hører hjemme på høyresiden, og der er ikke jeg. Slik jeg ser det er det ikke forbrukerene som skal ha ansvaret for produksjonen og i dette tilfellet maktbruken til selskapet, bak produktet. Men selskapet selv. Av og til klarer jeg likevel ikke å la være å boikotte (eks. Coca Cola, Microsoft) Jeg er likevel ikke riktig like langt til venstre som MarxLeni :)

Nå er det ikke meningen å skape noen politisk debatt her, ville bare redegjøre for "problemet bak problemet".

BTW: Jeg elsker å være yngling! Så søt har jeg ikke vært siden første skoledag i 1989. :lol:
medlem i 233 måneder
 

Innleggav gnuen » tir 30.08.2005 0:39

ak skrev:Vel, hvis det er noen trøst, kjøper du XP Home fra en av de virkelig store så vil det neppe gi mere enn kr 100 i kassa til Bill. Hvis du da begynner å sende et par brev til PC-produsenten og/eller Microsoft Norge, og disse må svare, så vil de lett svi av noen tusenlapper i saksbehandling ;)

Åh, ja det hadde vært noe :D
medlem i 233 måneder
 

Innleggav marxleni » tir 30.08.2005 11:48

Jeg er enig med "Yngling" selv om han ikke er medlem av landets eneste reelle (arbeiderparti) på venstresiden.
Noen politisk debatt, passer ikke på dette forum, helt enig.
Det eneste man kan diskutere politisk her mener jeg er, alt som har en viss tilknytning til data. :wink:
100 Kr for xp???????? Ja, det vil jeg vite, hvorfra da :?: :shock:

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav ak » tir 30.08.2005 13:52

Ikke for deg som privatkunde, men produsenter som Dell, HP og den slags som kjøper OEM-lisenser i store kvanta. Nøyaktig pris er naturligvis bedriftshemmeligheter, men hvis de tallene jeg har hørt stemmer (kr 100 var grovt avrundet) så er marginene på XP Home ekstremt små.

På XP Pro tjener derimot både produsenten og Microsoft en liten slant hver gang.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav axentrix » tir 30.08.2005 17:17

YOU AGREE TO BE BOUND BY THE TERMS OF THIS EULA BY INSTALLING, COPYING, OR OTHERWISE USING THE PRODUCT. IF YOU DO NOT AGREE, DO NOT INSTALL OR USE THE PRODUCT; YOU MAY RETURN IT TO YOUR PLACE OF PURCHASE FOR A FULL REFUND.


Dette er et lite utdrag fra windows xp pro sin EULA.
Dette skal egentlig bety at du skal kunne returnere windows, om du ikke godtar dette, men tviler sterkt på at det går.

Men, om du IKKE får returnert det, betyr det at Microsoft bryter sin del av EULA og, den er dermed ikke gjeldene... hmm :lol:

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav LuiGi » ons 31.08.2005 0:25

er det ikke slikt at Dell selger pc`er med Linux på marskinene eller var det IBM kansje?
jeg har hørt noe slikt såfall :D

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav marxleni » ons 31.08.2005 7:54

For andres del er det fint at diskusjonen ble vridd til: hvor man kan få kjøpt PC med installert Linux. Mulig Linux1 kan samle disse dokumentene til en howto, til andres glede.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron