Å kjøpe PC med Windows. Kan jeg få pengene tilbake?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Innleggav ak » ons 31.08.2005 9:41

Mange produsenter selger arbeidsstasjoner med Linux, men de er nok for kostbare for den jevne bruker.

Dell:
http://www1.euro.dell.com/content/produ ... l=no&s=bsd

HP:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm ... 37315.html

Fujitsu-Siemens:
http://www.fujitsu-siemens.no/products/ ... ius_v.html
(Står at den er sertifisert for gamle versjoner av Red Hat og SUSE, men vet ikke om den kan leveres med disse).

IBM:
Klarte ikke å finne informasjon på deres egne sider. Husk at IBM nå bare er er merkenavn, den biten som produserer maskiner for sånne som deg og meg ble solgt til et konsern i Kina.

Flere?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav hmartinb » ons 31.08.2005 10:37

Har fulgt med debatten en liten stund, og synes at Microsoft haten har tatt overhånd i en ellers interessant tema. Jeg vil si meg enig med "olear" at man kan jo kjøpe PC som ikke har windows ferdig installert. Men det er markedkreftene som rår, og så lenge at de fleste hjemme-pc brukere kjører windows vil de store pc produsenter som oftes tilby windows på sine pc'er. Elkjøp har en del ganger tilbudt pc'er med linux, men salget av disse er visst nok ikke så veldig imponerende.

Jeg for min del bruker helst Linux, men på grunn av jobben er jeg nødt til å ha windows også. I tillegg må jeg nok innrømme at jeg liker å spille en gang i blant, og da er som regel windows eneste alternativet. Ikke alle har råd til å ha flere pc'er så de fleste velger en dual-boot når de skal ha Linux/windows. De største windows hatere har som regel en windows partisjon, så jeg tror at utgangspunktet i problemet ligger i at de må betale for systemet.

Linux begynner å bli veldig enkelt å installere og bruke (og det passer mitt lille linux kunnskap veldig godt), men så lenge spill og programvare produsenter ikke følger opp med linux support, blir dette en begrenset bruker gruppe. Så i stedenfor å rette hatet mot Microsoft, burde vi kansje begynne å rette hatet mot produsenter av programvare?? Det er jo til syvende og sist de som bestemmer hvilket platform du som bruker skal ha.

Misforstå meg rett, men jeg ville helst sett at alt var gratis, men da er det vel ingen som gidder å lage noe til slutt?

Til slutt må jeg si at jeg liker Linux best, det hersker det ingen tvil om :D

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav marxleni » ons 31.08.2005 11:18

"hmartinb Nyklekket" har så rett, så rett. Til og med dette:
"Men det er markedkreftene som rår" Kan man forvente seg at noe blir bedre? :roll: 8) :wink:
Ser dere snart igjen :P

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav ak » ons 31.08.2005 11:22

Folk blir fort litt irritert når de må betale for noe de i utgangspunktet ikke har lyst på ;) Forøvrig er jeg enig i at Windows egner seg meget bra til spill, og ikke så mye annet (selv om du fortsatt må bruke det til en del annet).

Det som er litt rart er at man ser en del Linux-maskiner i det øverste segmentet, og, som du sier, Elkjøp og andre har prøvd seg på en del billige maskiner hvor noen hundrelapper i lisenser faktisk utgjør er en merkbar forskjell i sluttprisen.

Men det er sjeldent man ser PCer bli solgt uten operativsystem eller med Linux i det viktigste segmentet, nemlig maskiner mellom 7 og 12 000.

Litt på siden: Jeg tror de fleste typer programmer kan utvikles under Open Source-modellen (ikke nødvendigvis GPL). Unntakene er spesial-programvare der brukerne er konkurrenter og spill. så lenge programmene har tilstrekkelig lang levetid og utviklerne selv har behov for denne type programvare så er det gode sjanser for at det kan fungere. Om noen har lyst til å diskutere så start en ny tråd, eventuelt siter dette.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Bygg en selv!

Innleggav trondd » tor 04.05.2006 19:11

marxleni skrev:[...] Se etter tilbud, hele veien, ha litt tollmodighet og følg andvisningene nøye, samt pass på å avmagnetisere deg hele tiden underveis som du bygger, så går alt som smurt. [...]


Saksopplysning: Det er statisk elektrisitet du vil bli kvitt. CMOS halvledere som man finner i moderne elektronikk er svært følsomme for høye spenninger, og statisk elektrisitet kan ofte ha potensialer på flere kilovolt. Måtte bare nevne det :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav fiksve » fre 05.05.2006 1:01

Whitebox.no ser jo ut til å pushe ut noen gromme laptoper til en rimelig penge da. Og du kan velge om du vil ha med fxxxnskapet fra William Gates III (Å ha romertall i navnet er fett!)
medlem i 235 måneder
 

Innleggav dODo » fre 05.05.2006 20:27

http://www.multicom.no selger også laptopper uten windows, og de fungerer helt grei.

I følge hva jeg husker fra mine grunnleggende jus-kurs, så er det faktisk ikke sikkert at MS sin EULA gjelder i Norge uansett. Lenge siden jeg har lest den, men Google sin Picasa EULA hadde mange punkter at forskjellige lands forbrukerkjøpslover skulle gjelde over EULAen osv..
medlem i 217 måneder
 

Forrige

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]