Aftenposten - håpløst om linux

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Aftenposten - håpløst om linux

Innleggav kaffetrakter » tor 10.11.2005 19:19

I en artikkel om å bygge pc som sto i Aftenposten i går står dette under punktet OS:

Kjøp originalt operativsystem. Piratkopier av Windows XP kan blant annet gjøre at du ikke får utnyttet hele harddisken din. Linux er fortsatt for viderekomne.


Det blir ikke en gang diskutert.
-bygg din egen pc > bruk Windows. Linux er for avansert (punktum)
Veldig synd med sånne artikler. Problemet er vel at den som står bak artikkelen prøvde linux for 3-4 år siden og tror det fortsatt gjelder...

Hva skal man gjøre med sånt!? :-! Ærlig talt ikke at jeg mener at å bygge pc er ekstremt vanskelig, men om du klarer det så klarer du å installere Linux også. Eller for å snu det på hode. Om du ikke klarer å installere Linux så klarer du ikke å installere Windows eller bygge pc heller.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav nc » tor 10.11.2005 20:09

Piratkopier av Windows XP kan blant annet gjøre at du ikke får utnyttet hele harddisken din.

Hva??? Jeg har aldri hørt om at en piratkopiert versjon av Windows XP kan forursake at du ikke får brukt hele harddisken. Dette er jo helt latterlig.

Videre så er jeg helt enig med kaffetrakter; greier du ikke å installere f.eks. SUSE Linux v10 (e.l.), så greier du heller ikke å installere Windows, og på langt nær bygge din egen PC!

Har faktisk hørt at personer som aldri har rørt en PC før, synes at KDE eller Gnome er minst like enkelt i bruk som Windows XP.

Kaffetrakter: har du en link til denne artikkelen?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Are » tor 10.11.2005 20:16

Er denne artikkelen tilgjengelig på nettutgaven for Aftenposten?
Jeg synes noen burde skrive et leserinnlegg til avisen og prøve å forklare situasjonen nøytralt, samtidig som forfatteren burde få litt kjeft for sitt utsagn basert på ren vrøvl.

Det er i slike medium vanlige mennesker får viten sin fra. Hvem tror du en uvitende person tror mest på? En nasjonal avis som legger fram slike fakta i en informativ artikkel, eller slike personer som oss, som ofte blir framstilt som "blinde Linux fanatikere"?

Journalisten bør få høre vår mening om dette, ellers kommer det til å fortsette.
Selv om jeg tviler på at vedkommende kommer til å ta oss særlig seriøst... :-[
medlem i 236 måneder
 

Innleggav nc » tor 10.11.2005 20:50

hehehe, det var så bra at jeg må kommentere dette utsagnet igjen.
Piratkopier av Windows XP kan blant annet gjøre at du ikke får utnyttet hele harddisken din.


Det blir jo det samme som om hvis du stjeler en bil, så er det ikke like mange sitteplasser i bilen som om hvis du betaler for den!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav duap » tor 10.11.2005 20:55

Synes dette er skummelt, når en velkjent avis som aftenposten klarer å lire ut av seg slike utspill lurer jeg på hva annet de uttaler seg om som de rett og slett ikke har peiling på.
medlem i 232 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » tor 10.11.2005 22:45

Artikkelen er faktisk skrevet av en ansatt hos adresseavisa i Trondheim (så det kan jo tenkes at den står der og da). Epostadresse: tore.rosvoll@adresseavisen.no

Kode: Merk alt
Uskikkelige unger! Om dere ljuger så dør 1000 hjerneceller!! Og da blir du dum!


Skikkelig bra trussel :-D

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Are » tor 10.11.2005 23:24

kaffetrakter skrev:Artikkelen er faktisk skrevet av en ansatt hos adresseavisa i Trondheim (så det kan jo tenkes at den står der og da).
Interessant. Jeg bor i Trondheim, og abonnerer på Adresseavisen. Når ble denne artikkelen publisert i Aftenposten? Kanskje jeg kan finne den i papirhaugen med de siste dagers aviser.
I så fall skal sannelig Adressa motta et leserbrev fra meg!

Edit: Her er det ja, den er skrevet i Adresseavisens Økonomi utgave fra Onsdag 9 Nov.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav KloA » fre 11.11.2005 2:30

nc skrev:Hva??? Jeg har aldri hørt om at en piratkopiert versjon av Windows XP kan forursake at du ikke får brukt hele harddisken. Dette er jo helt latterlig.


Dette stemmer nok ganske bra, om du ikke har XP servicepack 1 kan ikke windows lese det som er etter 120 (eller var det 130?) gb på disken din, og en piratversjon med ugyldig lisensnøkkel som er kjent for MS er nå sperret fra å oppdatere til sp1 ... det finnes jo såklart omveier rundt dette, men om du klarer DET , så klarer du iallefall å smekke inn ubuntu på disken din ;)
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Fiskepudding » fre 11.11.2005 13:05

Samme artikkel stod også i Stavanger Aftenblad for et par dager siden.
Tipper også i Bergens tidende da Adressavisen, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Aftenposten samarbeider.
Den hjemmebygde makinen kom på ca 9000kr uten sjjerm, mus og tastatur...
Tror heller jeg ville brukt de pengene på en ny iMac og bruke den gamle til en Linuxserver til :-)

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Are » fre 11.11.2005 18:10

Hva sier dere til at vi som brukere på dette forumet skriver en felles mail til jounralisten, evt et leserinnlegg i en av avisene?
Jeg kan gjerne starte på en mal, som vi sammen kan arbeide videre på, og til slutt sende inn.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav LuiGi » fre 11.11.2005 19:21

Are : det høres genialt ut, for da kan vi som bruker linux ta "rotta på de som skjeller ut Linux"..
For jeg har hørt mye dritt oppover tidene med Linux, etter at jeg begynnte å bruke det, har jeg holdt meg til det i noen år. (men bruker desverre hoved-pc`en med windows. Dette er pga av spilling.)

Så si fra når denne "siden" er ferdig skrevet, så kan jeg prøve også å få lagt inn i avisen på Møre :P (kjenner noen som jobber på trykkeriet der:P)

Er det noen som har en link til denne siden eller kan ta ett bilde, og legge ut her??

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav corpus » lør 12.11.2005 0:49

Are: Jeg er med :-)

Er det ingen som har en link til artikkelen? Flaut nok finner jeg den ikke... :-[

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav nc » lør 12.11.2005 2:54

Virker som om artikkelen bare kom i "papirform". :-P

Sendte inn en kommentar til journalisten som skrev artikkelen, og fikk følgende svar:

Meningen var nok ikke å skremme noen vekk fra piratkopiert programvare. Her støttet vi oss bare på ekspertisen som hevder at enkelte tidligere "builds" av XP ville hindre deg å utnytte all kapasiteten av harddisken.
Dessuten var denne artikkelen ikke ment på alle erfarne som bygger pc i blinde, men forsøke på gjøre det mulig for noen flere å komme til selvbyggermiljøet. Da anbefaler du original vare samt skriver sannheten om Linux - som fortsatt ikke er et alternativ for nybegynnere.


Her skriver han det jo igjen, at Linux ikke er et alternativ for nybegynnere.
Han har tydeligvis ikke prøvd SUSE v10 e.l.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Bo » lør 12.11.2005 3:07

Are: Count me in :)

Hva mener moderatorene om at et slikt brev, som selvsagt må skrives saklig og godt begrunnet, evt blir assosiert med linux1.no?
medlem i 221 måneder
 

Innleggav christofferraa » søn 13.11.2005 3:28

KloA skrev:
nc skrev:Hva??? Jeg har aldri hørt om at en piratkopiert versjon av Windows XP kan forursake at du ikke får brukt hele harddisken. Dette er jo helt latterlig.


Dette stemmer nok ganske bra, om du ikke har XP servicepack 1 kan ikke windows lese det som er etter 120 (eller var det 130?) gb på disken din, og en piratversjon med ugyldig lisensnøkkel som er kjent for MS er nå sperret fra å oppdatere til sp1 ... det finnes jo såklart omveier rundt dette, men om du klarer DET , så klarer du iallefall å smekke inn ubuntu på disken din ;)


Du trenger ikke SP1 eller 2 for å klare det. Trenger bare å legge inn en registernøkkel.

Edit: Greit det kan være litt vanskelig.
medlem i 225 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]