Aftenposten - håpløst om linux

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Innleggav Are » søn 13.11.2005 13:33

Fint der er så mange som er med på dette. Men hva skal vi skrive, et brev til journalisten/avisen, eller et leserbrev til selve avisen?
Det er jo to ganske forskjellige "sjangere" med tanke på hva vi skal skrive...

corpus skrev:Er det ingen som har en link til artikkelen? Flaut nok finner jeg den ikke... :-[

Har heller ikke funnet den på nett. Prøvde å ta bilde av papirutgaven med et digitalt kamera, men det ble ingen suksess. Ingen som har scanner?
medlem i 235 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » søn 13.11.2005 16:34

Da anbefaler du original vare samt skriver sannheten om Linux - som fortsatt ikke er et alternativ for nybegynnere.


Uff. Maken til pølsevev. Har sjøl forklart sjefsamatører hvordan de laster ned og brenner linux (Fedora), og de har klart å få linux både installert og opp på nett uten problemer.

Kjenner at jeg blir skikkelig irritert når folk kan påstå sånt uten å argumentere for bakgrunnen for påstanden. Blir jo helt umulig å diskutere. Dessuten er det bare sprøyt.

Fyren veit jo simpelthen ikke hva han snakker om, men er likevel påståelig som ei ikke helt ukjent kjerring mot strømmen.

Sjøl om en argumenterer både saklig og grundig vil vel fyren påstå det samme.

Egentlig er det litt komisk, men er liksom ikke no morsomt heller når han får spre slikt umotsagt.

Når det gjelder artikkelen så tror jeg ikke det er nødvendig å ha den. Det en trenger er sitatet jeg starta tråden med. Dessuten diskutere det opp mot hva som kreves for å kunne bygge en pc og vanskelighetsgraden under en windows installasjon.

Vil vel si at om man er på nivået hvor man trenger "komme hjem support" så er ikke egensnekring av pc og sjøl-installasjon av windows uten pre-oppsett noe å satse på heller ;)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav corpus » tir 15.11.2005 13:25

Har mailet litt med Tore Røsvoll, og i site mail skrev han dette:
Jeg kan love en ting, ihvertfall. Jeg skal la en ukyndig person installere Ubuntu og se hvor enkelt det er. Hvis du har rett skal jeg lage en artikkel i Adresseavisen om det :-)


Flere enn meg som gleder seg til den artikkelen kommer på trykk? :-)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav corpus » tir 15.11.2005 13:29

Har mailet litt med Tore Røsvoll, og i siste mail skrev han dette:
Jeg kan love en ting, ihvertfall. Jeg skal la en ukyndig person installere Ubuntu og se hvor enkelt det er. Hvis du har rett skal jeg lage en artikkel i Adresseavisen om det :-)


Flere enn meg som gleder seg til den artikkelen kommer på trykk? :-)

Edit: Rettet trykkleif...
Sist endret av corpus den tir 15.11.2005 14:53, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav lessthanjake » tir 15.11.2005 13:39

corpus skrev:Har mailet litt med Tore Røsvoll, og i site mail skrev han dette:
Jeg kan love en ting, ihvertfall. Jeg skal la en ukyndig person installere Ubuntu og se hvor enkelt det er. Hvis du har rett skal jeg lage en artikkel i Adresseavisen om det :-)


Flere enn meg som gleder seg til den artikkelen kommer på trykk? :-)


Ja, hvis det skjer har det jo absolutt kommet noe positivt ut av dette, veldig bra jobbet !!! Hvis han skal la en person gjøre denne testen burde også denne personen instalere Windows!

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Are » tir 15.11.2005 18:23

corpus: Nydelig!

Dette var virkelig gode nyheter. Gleder meg til når (og jeg sier bestemt når) denne artikkelen kommer på trykk. Ubuntu er jo ti ganger enklere å installere enn Windows. Håper dette kommer fram i artikkelen.

Forresten et smart trekk corpus, var sikkert lurere og sende en personlig e-post til journalisten enn å gå ut med et aggressivt leserbrev som jeg muligens hadde kommet med.

Håper du holder oss oppdatert om du får flere e-poster fra Røsvoll angående den ukyndige personens Linux installasjon ;)
medlem i 235 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » tir 15.11.2005 19:14

Er siste Ubuntu med grafisk installasjon? Siste jeg installerte 5.04 var bare med tui installason. Isåfall kan vi gå i den fella at vedkommende får panikk simpelthen fordi det ikke er lov å bruke museklikk under installasjonen...

Jeg ville kanskje anbefalt Mandriva... I Ubuntu har du jo også den merkelige greia med at du må bruke sudo for å logge inn som root (administrator) uten hjelpe tekst under installasjonen?

Håper jeg tar feil, for når Ubuntu først er oppe så er den jo ganske lekker... og enkel.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Are » tir 15.11.2005 20:13

Du har rett, heller ikke 5.10 innholder dette.
Kanskje det ville vært lurt å anbefale en installasjon av Mandriva / Fedora istede?

Men ubuntu er den mest populære distribusjonen for tiden, og ferdig produktet er det lite og si på 8-)
medlem i 235 måneder
 

Innleggav olear » tir 15.11.2005 20:24

Folk liker GUI. Tror nok at Mandriva, Fedora eller SuSE er bedre for en nybegynner (når det gjelder installering). Ikke noe negativt mot Ubuntu, men siden målgruppen er nybegynnere så bør en GUI-installerer være et minimum.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav ZiPLe » tir 15.11.2005 22:23

i dag er alle kun vant til å jobbe i GUI på datamaskinen. hva tror du folk tenker om det første som møter de i forbindelse med linux er ett "gammelt" dos-grensesnitt.

Gi folket det de vil ha! 8-)

personlig bruker jeg Gentoo, men gjett om jeg får nerde-stempel når jeg sitter i console og skriver inn kryptiske koder (er en server, har ikke installert X) :) Heia Tufte!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Nieh » tir 15.11.2005 23:26

vil bare si at M$ xp ikke har bare grafisk install heller da.....

den har både grafisk og endel tekstbasert

sist jeg installerte en M$ versjon (på skolen) var iallefall partisjonreinga tekstbasert.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav corpus » tir 15.11.2005 23:34

Are skrev:corpus: Nydelig!

Takker :-D

Are skrev:Håper du holder oss oppdatert om du får flere e-poster fra Røsvoll angående den ukyndige personens Linux installasjon ;)

Det skal jeg gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav ZiPLe » ons 16.11.2005 8:31

Nieh skrev:vil bare si at M$ xp ikke har bare grafisk install heller da.....

den har både grafisk og endel tekstbasert

sist jeg installerte en M$ versjon (på skolen) var iallefall partisjonreinga tekstbasert.


Men i stede for da og slå seg til ro med at det er greit med en tekstbasert insatallasjon, anbefal heller en fullverdig gui-installasjon... "Windows XP har ikke dette, Linux har kommet vel så langt..." ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav corpus » ons 16.11.2005 10:49

Jeg tviler på at Ubuntu er så vanskelig å installere at det skal bli noe problem. Klart det er kjekt med GUI, men jeg har så pass tiltro til folk at de klarer å bruke tastaturet. I hvertfall piltaster og ENTER :-)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav EvenHolthe » ons 16.11.2005 11:15

Gleder meg virkelig til denne artikkelen kommer på trykk, og spesielt hvis den kommmer i Aftenposten... :D
medlem i 229 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron