Aftenposten - håpløst om linux

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Innleggav kaffetrakter » ons 16.11.2005 18:43

corpus skrev:Jeg tviler på at Ubuntu er så vanskelig å installere at det skal bli noe problem. Klart det er kjekt med GUI, men jeg har så pass tiltro til folk at de klarer å bruke tastaturet. I hvertfall piltaster og ENTER :-)


ZiPLe skrev:i dag er alle kun vant til å jobbe i GUI på datamaskinen. hva tror du folk tenker om det første som møter de i forbindelse med linux er ett "gammelt" dos-grensesnitt.


Dere burde virkelig tenke på dette! (enig med ZiPLe) Jeg begynner faktisk å lure litt på hvor lang inne i nerdegensern folk har kommet når de mener at Linux skal bli regnet som et seriøst alternativ til Windows om det første nybegynnere, som trolig i utgangspunktet er skeptiske, møter på tekst grensesnitt!!!

(en annen ting ved GUI er dessuten at en får opp "hjelp" under installasjonen... en må huske på at her snakker vi om skikkelige amatører. Garantert med Konsoll-angst)

PS ikke meningen å støte noen, må vel sjøl regne meg som litt nerd ;-) men man bør tenke litt på at det er mange der ute som synes konsollmodus virker forferdelig komplisert og ikke minst gammeldags (uten at det nødvendigvis er det).

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav corpus » ons 16.11.2005 20:09

kaffetrakter skrev:PS ikke meningen å støte noen, må vel sjøl regne meg som litt nerd ;-) men man bør tenke litt på at det er mange der ute som synes konsollmodus virker forferdelig komplisert og ikke minst gammeldags (uten at det nødvendigvis er det).

Blir ikke støtt i det hele tatt. Er kanskje litt nerd, jeg óg :-) Uansett er det ikke akkurat konsoll-modus under installasjonen. Trenger ikke å skrive en eneste kommando. Kun bruke piltastene og ENTER for å gjøre valg. Hvor vanskelig kan det være?

Amatører, som min far, klarte seg helt fint (og mer til) den gang vi kun hadde DOS på vår første PC. Men jeg skal ikke nekte for at ting ble enklere da vi fikk Windows :rolls eyes:

Uansett; Jeg tror ikke noen skal ha problemer med å installere Ubuntu. Selv uten fancy GUI :-D

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Are » ons 16.11.2005 20:19

corpus skrev:Uansett; Jeg tror ikke noen skal ha problemer med å installere Ubuntu. Selv uten fancy GUI :-D

Neida, de får det alltids til, men det er hva gir et best inntrykk for en nybegynner vi bør tenke på?
Et ncursed basert GUI eller et mer "fancy" GUI som Mandriva etc støtter?

Alle klarer å gjennomføre D.I (Ubuntu er jo basert på den) men likevell så skal Linux her framstilles i sin skjønneste form. Dermed et lekkert GUI.
Vi snakker her om ukyndige personer som noen nevnte: kan rett å slett bli skremt.

Og om artikkelen får fram Linux installasjonen kontra en Windows installasjon så vil Linux få mange poeng vist den har en grafisk partisjonering osv, noe som ikke Windows XP har.

Nei, la personen installere Mandriva 2006 spør du meg! ;)
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Ole_Joergen » lør 03.12.2005 1:15

Hepp hepp, det er riktignok sant at folk som ikke har vært borti linux før ser ganske svart på det.

Ta foreksempel meg, det eneste jeg viste om linux at det var sikkert og ikke så bra til spill..

Og første distro'en min var ubuntu i vår ca 1 mnd etter tg. Fikk lyst til å prøve cd'en vi fikk fordi det såg så spennende ut, altså jeg hadde vært hos naboen min som hadde ubuntu.

Installasjonen var altså enklere for en nybegynner enn å installere xp - bortsett fra at jeg strevde en del med å mounte harddiskene som jeg hadde filene mine på..

Jeg trakk meg fra linux igjen, men hadde det på skole laptopen. Grunnet av en blåskjerm som gikk igjen 2 ganger var det googling etter en fin distro, det første som falt meg var mandriva og her sitter jeg fornøyd :)

PROBLEMET, til linux er for dårlig "reklame" og formidling.
En ting jeg "savner" er at pc'n vart "bedre" etter en reboot, men i windows ble pc'n dårligere selvfølgelig :p Nå trenger jeg ikke reboote i det heletatt.

Historien fra en uerfaren linux bruker
medlem i 220 måneder
 

Innleggav ak » lør 03.12.2005 1:58

All denne hylingen om grafisk / tekstbasert installasjon skjønner jeg ikke. Hva er det man sammenligner med?

Windows NT, 2000 og XP har alle krevd at man gjør installasjon av drivere for lagringsenheter og partisjonering i tekstbasert modus. Det er faktisk ikke mulig, uansett hvor ekspert man er, å gjøre noe særlig partisjonering med dette verktøyet. Men det er visst også greit at Windows bare overskriver MBR uten å spørre osv..

Installasjonsprogrammet til Ubuntu er etter min oppfatning meget bra, også for nybegynnere. Funksjonsmessig synes jeg det er tilnærmet identisk med Anaconda. Det stemmer at f.eks. SUSE sitt ser penere ut, men hvis du skal gjøre noe annet enn å bare klikke "Ja takk, ok" så er faktisk Ubuntu sitt langt bedre.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav sturla » lør 03.12.2005 2:37

Helt enig med ak. Selv som nybegynner burde det gå fint ann å installere Ubuntu. Klarer du ikke det, klarer du ikke installere Windows heller. Er selv ofte rundt om og hjelper folk med PC'ene deres. Stort sett kollegaer. Ingen av de jeg kjenner er egentlig kapable til å sette opp pc'en sin på nytt om hele "møkka" skulle gå i sirup. Og med Windows skjer det dessverre altfor ofte.

Jeg er ingen ekspert på it teknologi selv. Har hatt interessen for data og pc i mange år, men regner meg ikke som noen nerd (Ok. Kanskje litt da). Selv synes jeg Linux er klar for desktoppen i massevis. Hadde jeg kunnet legge inn GNU/Linux til mine kollegaer, hadde jeg hatt en mye enklere hverdag. Men ingen vil jo lære seg noe nytt, så da så... :-(

Men det det egentlig bunner ut i, er å få folk til å skjønne at for å få en så komplisert ting som en pc til å fungere, må du faktisk ta deg tid til å lære deg enkelte grunnleggende ting. Dette gjelder i Linux såvel som i Windows, og Mac for den sakens skyld. Nei, i stedet forlanger folk at den grå dingesten skal være like enkel å håndtere som en brørister eller et kjøleskap kjøpt på El-kjøp. Det sier seg selv at dette bare blir tull.

Jeg la senest i dag inn en Debian basert installasjon på pc'en min. Mye lik Ubuntu sin, da Ubuntu som alle vet har Debian i bunnen. Det aller meste er egentlig rett frem, og ikke noe værre å få til enn en installasjon av Windows XP. Ikke i det heletatt.

Ta ett eksempel. Hvor mange Win XP brukere er det ikke som har problemer med å få en slik boks på nett? I ubuntu (og GNU/Linux ellers) er du på nett i det du har fullført installasjonen. Kan ikke bli enklere? Kjenner mange jeg som sliter med Windows på dette punktet. Selv om det er aldri så enkelt.

Ubuntu mener jeg jobber med en grafisk installasjon. Som et moderne OS bør vel Ubuntu også kunne tilby dette. Men jeg tror ikke den tekstbaserte installasjonen blir borte med det første for det.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav hmartinb » søn 04.12.2005 17:57

Må bare støtte meg til AK jeg også. Er selv uerfaren i Linux, men har klart meg gjennom både grafisk og tekstbasert installasjon. Synes faktisk det er greiere å installere Linux enn windows. På Linux, velger man alt man trenger først og konfigurerer PC'en, etterpå kan man la det bare stå til og maskinen er ferdig på en 1 time. Med windows vil det stadig dukke opp spørsmål som gjør at man må sitte å overvåke hele operasjonen.

Må legge til at hvis hardware er støttet da, men det gjelder jo begge systemer.

Så tommelen opp for Linux installering :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » man 05.12.2005 11:14

hmartinb skrev:har klart meg gjennom både grafisk og tekstbasert installasjon.


sturla skrev:det det egentlig bunner ut i, er å få folk til å skjønne at for å få en så komplisert ting som en pc til å fungere, må du faktisk ta deg tid til å lære deg enkelte grunnleggende ting


ak skrev:Installasjonsprogrammet til Ubuntu er etter min oppfatning meget bra, også for nybegynnere. Funksjonsmessig synes jeg det er tilnærmet identisk med Anaconda. Det stemmer at f.eks. SUSE sitt ser penere ut, men hvis du skal gjøre noe annet enn å bare klikke "Ja takk, ok" så er faktisk Ubuntu sitt langt bedre.



Kanksje det er noen som burde ta seg tid til å lese hele tråden.
Denne her tråden handler ikke om hva man bør gjøre eller bør kunne før man begir seg ut på en operativsystem installasjon.

Kanskje det er noen som burde prøve å installere Windows XP :-P
Når en leser innleggene her skulle en tro det var noe av det mest kompliserte en kan gjøre, men nei. Du kan i prinsippet stort sett trykke eller klikke på "ja" noen ganger og vips så har du operativsystemet oppe. Og hvis de som vil diskutere dette tar seg tid til å lese hele denne tråden før de begynner å hyle, så kanskje de skjønner at denne tråden handler ikke om å få opp et vanntett pålitlig system hvor du har full oversikt. Men det handler om noe annet... nemlig:

Om en totalt data ukyndig person klarer å installere linux (legg merke til at det her ikke er medregnet ting som hvor stabilt og smart systemet er satt opp).

Om den godeste journalisten fra Adresseavisen skal bli fornøyd bør det gå ann å installere linux uten at den som skal installere trenger å lære seg hva et filsystem etc. er for noe! De som vil diskutere om det er bra eller dårlig at lite datakyndige bruker data får se og lage seg sin egen tråd!!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav aevin » man 05.12.2005 13:45

Jeg har lest hele tråden og er enig med kaffetrakter her.

Ikke at det er noe galt med Ubuntus installasjon, men når man først ønsker å poengtere for data-journalisten som kjenner "sannheten om Linux" at GNU/Linux faktisk går an - selv for nybegynnere - så vil jo en GUI-basert installasjonsprosess kun være et enormt pluss. Det kan faktisk bli et poeng som viser at GNU/Linux ligger FORAN Windows XP. Nybegynnere har ofte et mye mer anstrengt forhold til UIet enn mer erfarne PC-brukere.

Ellers synes jeg idéen om at nybegynneren som skal forsøke seg på en GNU/Linux-installasjon samtidig også bør prøve seg på en Windows(XP)-installasjon. "Konkurransen" blir da mest rettferdig. Har du mulighet for å hinte frempå slike idéer overfor journalisten, corpus?

Får håpe journalisten mente det han skrev og ikke bare glemmer det hele. Når kan vi forvente artikkel i avisa, tror dere?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav hmartinb » ons 07.12.2005 22:10

Beklager så meget Kaffetrakter og jeg er veldig enig med deg, men det er så lett å bli revet med i en diskusjon, selv om innlegget startet med noe helt annet.

Men du? er det ikke slik her inne da? .. hehe ;)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » tor 08.12.2005 0:35

Helt greit ;) Jeg er ikke så fryktelig sint.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Forrige

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron