E-handels løsninger.

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

E-handels løsninger.

Innleggav sturla » fre 16.12.2005 13:05

Jeg vet ikke om dette hører hjemme her, men der så mange kloke hoder her inne, med peiling ikke bare på GNU/Linux, så jeg prøver...

Har en kollega som skal starte en liten nettbutikk. Arbeidsklær, spesialklær mm. Han kikker på Mamut sin løsning. Den er sikkert god. Veldig mange som bruker mamut. Men er det noen her inne som vet om andre slike løsninger? Som er bedre eller billigere? Finnes det noe fri programvare å bruke i denne sammenhengen?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Xelar » fre 16.12.2005 14:21

medlem i 234 måneder
 

Innleggav olear » fre 16.12.2005 14:23


Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav sturla » fre 16.12.2005 20:40

Dette så jo veldig så bra ut. Likte godt Joomla og VirtueMart.

Jeg har ikke sett så veldig nøye over sidene deres. Men er dette vanskelig å få til? Er dette noe man kan anbefale? Jeg kunne ha hjulpet ham med å få det opp å gå, men da kan det ikke være for vanskelig, eller innbefatte at jeg må lære meg PHP eller MySql. Hvis man alikevel må ha profesjonell hjelp til å sette opp og administrere dette, kan man like godt gå for en ferdig løsning slik som Mamut tilbyr. Det vil vel bli billigere da. Men er det rimelig overkommelig å sette opp dette, hadde det vært skikkelig gøy da! Vet du noe om dette, olear (eller Xelar)?

Hvilket av de to burde jeg i så fall gå for?

edit:
Og en ting til... Hvor mange av web hotellene der ute kan "hoste" dette?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav olear » fre 16.12.2005 20:49

Oppsett av Joomla er simpelt, GUI-installer og hele pakka. VirtueMart er en komponent (og moduler) som installeres med noen museklikk etter at Joomla er installert.

Joomla krever et par MB ledig plass på server og en dedikert bruker og database (MySQL).

Joomla kan kanskje virke litt "avansert" til å begynne med, men etter et par timer så får de fleste til å bruke Joomla.

Jobber innen web og drifter for det meste Joomla-løsninger, kursing av kunder tar vanligvis 1-2 timer og da greier de seg vanligsvis selv.

Edit: Joomla krever PHP og MySQL.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav sturla » fre 16.12.2005 21:07

Dette høres jo veldig bra ut. Absolutt.

For min kollega som tenker på å starte egen butikk på nettet, er en slik løsning fullgod med f.eks Mamut sin løsning. Mamut reklamerer med gratis bruk første året (vet ikke om det gjelder mer enn programvaren, web plass må du vel betale for regner jeg med). Men vil Joomla og VirtueMart kunne tilby samme muligheter som f.eks Mamut? Vil man kunne betale til hans firma på vanlige måter, slik som oppkrav og Visa/Mastercard osv...

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav olear » fre 16.12.2005 21:23

Nå har jeg ingen erfaring med Mamut så jeg kan ikke utale meg om det.

VirtueMart støtter nok alle de behov du/han har. VirtueMart støtter også de fleste betalingsmuligheter, _men_ kortbetaling krever litt mer arbeid og er ikke å anbefale uten erfaring, du er også avhengig av en kortleverandør, som koster penger.

Anbefaler at du leser litt på siden til VirtueMart, installerer det lokalt og prøver deg fram.

Du finner demo av VirtueMart her:
http://mambo-phpshop.net/index.php?opti ... &Itemid=97

Demo av Joomla:
http://demo.joomla.org/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: E-handels løsninger.

Innleggav admin » fre 16.12.2005 23:20

sturla skrev:Men er det noen her inne som vet om andre slike løsninger? Som er bedre eller billigere? Finnes det noe fri programvare å bruke i denne sammenhengen?


OsCommerce som ble nevt over er meget bra, det samme gjelder ZenCart. For OsCommerce finnes det blant annet kredittkortmodul til Cardia (http://cardia.no). Cardia har også modul til ZenCart.

http://macspil.dk/shop er basert på ZenCart f.eks.

Forøvrig er Linux1 om all fri-programvare og temaet ditt passer godt inn her.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav sturla » fre 16.12.2005 23:36

Lastet ned Joomla 1.0.4, og lastet inn index.php i nettleseren. Trodde firefox og Epiphany skulle klare php filer?! Men jeg ble kastet videre inn i gedit. Men da jeg dro fila inn i Opera fungerte det. Det vil si. Siden vises ikke slik den burde :-(
Jeg får masse feil. Virker nesten som om det er feil i koden til siden. Hva kan de skyldes.

F.eks når installeren sjekker for avhengigheter, kommer det fra både grønn "available", og rød "not available", og en del av php koden vises innimellom. Hva kan jeg gjøre feil?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav olear » fre 16.12.2005 23:52

Hvilken versjon av PHP har du?

Kan du ta screenshot av siden med avhengigheter?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav sturla » lør 17.12.2005 0:05

Jeg mener å ha lagt inn php 5. Når jeg sjekker synaptic finner jeg at jeg skal ha lagt inn php5-common (5.0.5-2ubuntu1).

Når det gjelder den siden med avhengigheter, sier ikke den stort, fordi alle avhengigheter er listet med både available og unavailable...

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav olear » lør 17.12.2005 0:10

Anbefaler at du bruker PHP 4.

Vil gjerne se screenshot :) (iallefall post hva som er tilgjengelig eller ikke)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav sturla » lør 17.12.2005 0:18

php4 virker ikke å inngå som en støttet pakke fra Ubuntu. Men den ligger i lista mi, både php2,3,4 og 5. Mener du jeg skal avinstallere php 5 og erstatte med versjon 4?

Når det gjelder å poste bilder her på forumet må jeg si at jeg ikke er helt sikker på hvordan :-[

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav olear » lør 17.12.2005 0:22

Du kan prøve med PHP5 først, men skulle gjerne ha vist hva som feiler. Vet ikke hvordan man laster opp bilde. Kanskje under 'opprett innhold''?

EDIT: Send meg bildet i mail: olear at slackforge dot net.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav sturla » lør 17.12.2005 3:50

Har mailet deg olear...

Joomla! er open source. Men er det fri programvare. Hvordan er det lisensiert. Fant ikke ut av det...

Det hele virker nesten for godt til å være sant. Er det noen skulte utgifter vedrørende bruk av Joomla! og evt. VirtueMart.

Og så lurer jeg på en annen ting. Leste litt i en start bruker veiledning her. Det sise at man kan nyte godt av å kunne xhtml og php. Jeg kan litt av det første, men ingenting av php. Kan jeg lage templates selv i (x)html og css?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]