Joomla hjelp...

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Joomla hjelp...

Innleggav sturla » tor 22.12.2005 1:31

I et forsøk på å sette opp Joomla, CMS system opp, har jeg i annen tråd fått stor hjelp av olear (spesiell takk til ham for oppsett av Slackware) og ak. Da denne tråden ble på 7 (!) sider etter hvert, starter jeg nå en ny tråd omkring selve Joomla!

Mitt første spørsmål er hvorfor jeg, når jeg laster joomla fra annen maskin i nettverket, bare får opp tekst. Ingen bilder, css formatering osv... Hva er grunnen til dette? På maskinen som kjører serveren, vises sidene som de skal?

Neste spørsmål, er om jeg kan redigere fra en hvilken som helst pc i nettverket? Forutsatt at sidene vises riktig selvfølgelig. Jeg må vel kunne det vel? Normalt sett, når Joomla er lastet inn på en web server, skal jeg vel kunne gjøre dette fra hvilken som helst pc med internett tilgang.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav olear » tor 22.12.2005 2:45

Joomla er innstilt for å fungere med urlen localhost, når du kjører fra en annen maskin så blir addressen IPen til serveren, dette gjør at CSS ikke vil fungere. Dessverre er dette den eneste funksjonen som ikke kan administreres i GUI.

Logg inn gjennom SSH eller åpne en terminal lokalt på serveren, åpne filen configuration.php.

Gå ned til du finner denne linjen:
$mosConfig_live_site = 'http://localhost';

Bytt ut localhost med IP til serveren.

Alt det andre kan gjøres som sagt i GUI. Joomla er delt opp i to deler; frontend og backend. I frontend er det mulig å redigere artikkler/sider og opprette nyheter/blogger og evt andre ting avhengig av hvilke moduler du har. I backend gjøres alt det andre, for å få tilgang til backend legger du til administrator i urlen, med andre ord urlen blir http://ip/administrator

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav sturla » tor 22.12.2005 21:59

Funket det gitt :-)

Driver og prøver meg fram her med å legge inn innhold. Men hvordan legger jeg til bilder? Prøgrammet spør etter URL. Kan man ikke laste opp bilder, inn i databasen på noen måte?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav olear » fre 23.12.2005 0:08

Sjekk 'Media Manager'

Standard editoren i Joomla er etter min mening ganske dårlig, det finnes flere alternativer. Av de frie så anbefaler jeg en modifisert FCKeditor Denne har sitt eget system for bilder og fungerer mye bedre en det som er standard i Joomla.

http://developer.joomla.org/sf/projects/joomlafck

Dette er en mozbot, du velger install moz under installasjonsmenyen i backend. Du må også sette denne som standard editor pr. bruker, eller globalt for alle (se global settings, eller user settings).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav sturla » fre 23.12.2005 1:45

Mozbot? Mambots, det ligner litt. Men finner ikke Mozbot? Har lastet ned FCKeditor 2.1.1.tar.gz, men jeg får den ikke til å installere noen plass...

Har jeg lastet ned rett? Var flere å velge mellom?

EDIT:
Jeg har forresten lastet ned en liten howto på norsk (PDF). Denne beskriver de mest grunnelgende prinsippene. Men slike ting som det over, er den ikke innom. Vet du om noen gode sider, eller dokumenter, norske eller engelske, som går litt mer i dybden?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav olear » fre 23.12.2005 1:57

Sorry, mente mambot. Du har lastet ned den "vanlige" FCK. Du skal ha JoomlaFCK.

EDIT: Har dessverre aldri lest noe dokumentasjon ang. Mambo/Joomla, men kan se om jeg finner noe som er relevant.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav sturla » fre 23.12.2005 2:06

Ok. Fant ikke den. Men jeg skal lete litt mer.

Fant forresten ut at hvis du lager html i en annen editor, f.eks bluefish, NVU, eller liknede, og viser denne i en nettleser, kunne jeg bare ta resultatet og klippe og lime dette inn i tiny editoren i Joomla. Fungerte godt det :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav olear » fre 23.12.2005 2:07


Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav sturla » fre 23.12.2005 2:17

Success ;-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav sturla » fre 23.12.2005 3:30

Har ikke trent nok ennå. Men ting kommer seg.

VirtueMart, er det en modul til joomla eller? Hvordan legger man til dette. Vil dette forandre joomla totalt? Burde jeg vente til jeg har god kontroll på joomla?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav olear » fre 23.12.2005 11:09

Virtue er en komponent og har også flere moduler.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav sturla » lør 24.12.2005 0:45

Prøver å finne noen gode templates. I første omgang frie, men også professjonelle for salg. Vet du om noen god side.

Kan du noe om hvordan templates er bygd opp. Selv kan jeg noe html og CSS, nok til å få til endel. Men ingen php dessverre. Kan man klare å lage egne templates uten å kunne php?

EDIT:
Har ikke studert templatene jeg til nå har lastet ned særlig inngående. Men html koden og css koden, må jo være laget innenfor et relativt strengt rammeværk, eller?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav olear » tir 27.12.2005 20:56

Ble litt seint svar, men har hatt ferie og da kutter jeg alt :)

Når det gjelder template så er det bare å søke i Google (joomla templates) så finner du mye.

Du trenger ingen PHP-kunskaper for å lage templates, men som du sikkert har sett så må du legge inn en del koder, disse tar du bare fra andre templates. Kodene sier bare hvor innholdet skal komme.

Det er ikke så strenge regler når det gjelder templates, det er såklart definert en del divs som du må bruke til teksformatering og "bokser", men ellers så er du fri til å gjøre hva du vil.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere