Hvordan blir året 2006?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Hvordan blir året 2006?

Innleggav Are » tir 27.12.2005 21:02

Jeg leste kommentarene til God Jul meldingen her på Linux1 og tenkte at det hadde vært morsomt med en slik post som dette.
Hvordan tror du at året 2006 blir i forhold til Linux, åpne standarder og teknologi generelt? Får vi noen radikale endringer? Vil Linux endelig slå gjennom på skrivebordet?

Om et år, når 2007 nærmer seg, kan vi se om vi egentlig er så flinke til å spå som vi vil ha det til :)
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ak » tir 27.12.2005 21:06

Helt enig :) Jeg er også spent på hva andre tror, hva man mener om fremtiden reflekterer gjerne de erfaringer man har hatt tidligere. Kommer tilbake med hva jeg mener selv.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Wolfgang » ons 28.12.2005 12:12

kommer til å utvikle seg i riktig retning

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Are » ons 28.12.2005 18:32

Personlig tror jeg vi vil se en eksplosjon av HTPC bruk. Har så vidt sett at folk har begynt å anskaffet seg slike mediesenter, og har virkelig troen på dette kan bli noe stort.
Jeg håper (og tror) at Windows XP Media Senter utgaven ikke vil få like stor andel på HTPC markedet som XP har på skrivebord markedet. Linux baserte distribusjoner som kjører enten Freevo eller MythTV kommer det til å dukke opp flere av.
Når det gjelder de to forskjellige PVR systemene tror jeg Freevo vil få en større brukergruppe i tiden framover. Jeg synes det prosjektet har hatt en positiv økning den siste tiden, mens Myth egentlig har gått litt i motsatt vei.

Dette var nå i hvert fall mitt synspunkt på akkurat HTPC temaet.
Dette er framtiden! :P
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ak » tor 29.12.2005 3:36

Jeg tror desverre at vi heller ikke i år kommer til å overta skrivebordet. Det er rett og slett lite som har skjedd i året som har gått som tilsier dette. MIT laptopen til USD 100 har dog enormt med potensiale. Ikke 100% sikker på om jeg tror på den ideen heller, men den skaper et enormt marked hvor Linux vil være installert som standard. Dette er dog relativt uinteressant for de maskinvareprodusentene som ikke ble valgt.

Derimot har både AMD og Intel, og spesielt sistnevnte, vært veldig flinke til å støtte opp om Linux. Jeg har installert Linux på en del arbeidsstasjoner av forskjellige slag, men med det felles trekk at de kom fra store produsenter (Dell, HP etc). Det gikk faktisk mye raskere å installere Linux på disse maskinene enn Windows, fordi oppdateringene etter installasjon var mye raskere unnagjort og drivere for Broadcom-nettverkskort ble installert med en gang (det blir de ofte ikke under Windows, selv SP2). Jeg merket dog at distribusjonene fortsatt var svært ujevne, til og med Kubuntu viste seg å oppføre seg helt annerledes enn Ubuntu (samme versjon) på enkelte maskiner.

HTPC synes jeg høres spennende ut, og Linux har allerede blitt populært på modifiserte Xboxer som brukes til avspilling av film og lignende. Arkitekturen egner seg absolutt for dette, ser man bort i fra DRM og lignende uting som vil være tungt å svelge for Linux-brukere. Selv bor jeg i et hus hvor vi betaler kr 700 i måneden for kabeltv og internett, og vi har etter tre måneder enda ikke giddet å strekke kabelen den siste meteren frem til TVen som står i hjørnet. Man kan derfor trygt si at jeg er feil person å spørre om HTPC ;)

Men, jeg ser faktisk veldig lyst på kommende år. Lenge har .doc og .xls fått leve som de-facto standarder, uten at dette har skapt diskusjon på noe som helst nivå. Dette er ikke å si at det ikke finnes andre formater som man må lage åpne alternativer for, men i denne omgang vil jeg fokusere på disse to.

Microsoft vant en kjempeseier når de utmanøvrerte Lotus 1-2-3 og Word Perfect i sin tid. OpenOffice.org , KOffice, AbiWord, og mange andre, har gjort en meget god jobb når det gjelder å gjøre dette formatet tilgjengelig for resten av oss. Men kampen står nå om hvilke formater som skal kunne brukes i det offentlige rom, og Microsoft har virkelig fått merke presset. I Norge tok eNorge sikte på å gå over til åpne standarder for utveksling av informasjon i det offentlige, Massachusetts i USA tok dette et steg lenger, og EU har satt Microsoft under press for Windows Media. I Google har åpne standarder fått en fin støttespiller fordi de gjør det lettere å indeksere informasjon, uansett leverandør.

Jeg tror 2006 blir året hvor åpne standarder blir tatt på alvor, uten å glemme at mye av forarbeidet ble gjort i 2005.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav TommyT » tor 29.12.2005 11:04

2006 blir vel året hvor DVD oppfølgern kommer, og som sannsynligvis inneholder så mye kryptering og dill-dall at de ikke vil fungere for oss som bruker Linux. Ellers er vel også faren at mye av oppmerksomheten i 2006 vil dreie seg rundt MS -Vista.

Drømmen måtte vel være at Microsoft klarer å lage en såpass god kopieringsbeskyttelse at alle de som bruker MS produkter gratis, som sikkert er en rimlig høy prosentandel i den private sektoren som vil gjøre at de ser seg om etter alternativer ... da vil Linux for alvor kunne få et virkelig oppsving.
medlem i 202 måneder
 

Innleggav traume » tor 29.12.2005 11:10

TommyT skrev:Ellers er vel også faren at mye av oppmerksomheten i 2006 vil dreie seg rundt MS -Vista.

Njet .. - jeg tipper Apple (mac's) m/ Intel prosessorer vil overraske markedet ....
:)

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav moma » tor 29.12.2005 15:09

Jeg tror at Linux vil få flere tunge finansielle (ERP) applikasjoner. Mange bedrifter kjører allerede finans-relaterte databaser som Oracle og SAP på Unix/Linux servere, men på klientsiden har de nesten kun Windows og Windows-programmer.

Men jeg tror at året 2006 vil bli et vendepunkt. Leverandører kommer til å utvikle flere profesjonelle fagprogrammer på og for Linux-desktop.

Tenk deg f.eks Microsoft Axapta (et stort ERP/CRM system) som har tatt store markedsandeler i Norge og overalt i verden (også i tidligere østblokkland). Den har mange essensielle fag-moduler for Finans, Lønn, Logistikk og Eiendomsforvaltning (som 3.parts modul) osv og disse har stor betydning for mange bedrifter. Axapta er Microsofts "viktigste" våpen for å beholde {bedrifts}kunder og markedsandeler.

Det hjelper lite å snakke om Linux/Unix til kunder så lenge tunge Linux-baserte fagapplikasjoner mangler.

Men markedet og etterspørselen er til stede, så vi tror på fremtiden.

Gud vet om man har selv såpass kappasitet at kunne lage/kode/bidra med noe fornuftig fra dette ståstedet. ((But don't do it if you don't mean it !)). Kun det beste av beste er godt nok !

En stor fordel med opensource er at: En god begynnelse, et godt rammeverk, en god idè og #1 spesifikasjon er ofte alt som skal til fordi andre vil se muligheten med produktet og ønsker å bidra.
---
Likevel, flere postive ting skjer allerede nå. F.eks

Financial Institutions To Adopt Linux In Korea.
http://www.efytimes.com/fullnews.asp?edid=9015

Og Compiere...
Året 2006 måtte bli Compiere-konsulentenes og multiplattformitetens år.
Sist endret av moma den fre 30.12.2005 9:04, endret 5 ganger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav sturla » tor 29.12.2005 23:52

Enig i mye av det som sies her.

Men for at Linux skal få et fotfeste på desktoppen, tror jeg det er svært viktig å få med seg ungdommen. Det må bli OK å kjøre Linux hjemme på gutte og jenterommet.

Jeg overtalte "kørven" (les. guttungen) til å installere Linux på sin bærbare maskin. Han syntes det var masse bra, og likte programutvalg og mulighetene systemet gir. Men så begynte kameratene og venninene å mase; "er du ikke på MSN?!" Joda. Men i Linux, var svaret hans. Litt stolt. "ja men du kommer jo ikke på webcammen. Og den fila jeg sendte, fikk du den?"

Jeg kjører selv Gaim, og er strålende fornøyd. Men ingen av de MSN klonene (4 stk.) han forsøkte var visst helt slik han ville ha de. MS var vist endel bedre. Hans venner krevde; "slutt med den Linux driten, og kom deg inn i XP!"

Og her er litt av kjernen i det jeg mener.

Jeg tror at om du får med deg de unge, har du også dannet grunnlaget for fremtiden. Det vet Microsoft. Hvis GNU/Linux klarer å holde tritt her, kan mye vinnes.

MSN kan virke som en liten ting. Men hva er det de unge bruker pc'en til? MSN chatting kommer som en god nummer en! Spill er også viktig. Men MSN er mye viktigere, er min erfaring. Spille kan man gjøre på xbox og ps2/3.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav TommyT » fre 30.12.2005 10:32

sturla skrev:Jeg tror at om du får med deg de unge, har du også dannet grunnlaget for fremtiden. Det vet Microsoft. Hvis GNU/Linux klarer å holde tritt her, kan mye vinnes.


Helt enig. Det ser man også på hvordan Microsoft presser prisene nesten ned til nullpunktet så fort de føler trusselen for at skolene hopper over til Linux. Da er de straks på banen med særdeles gunstige avtaler for å beholde dette segmentet, som senere vil bli ansatte i bedrifter og der vil "forlange" den programvaren de er vant med.
medlem i 202 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]