100% kontroll.

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

100% kontroll.

Innleggav LuiGi » ons 01.02.2006 18:25

God kveld/morgen alle..

No har jeg ett spm som er sikkert det letteste..
Hvist en kar er innlogget via SSH på min pc, hvordan kan jeg sjekke Akkurat hva han holder på med, og hvor han har vært inne på systemet?
Jeg vet om en kode samt "w", der kan jeg se hvem som er logget inn, men jeg vil ha noe som er Mye medre utfyllende :)

(Kjører distroen Mandrivie/mandrake, men skal over til Ubuntu på min bærbare snart :) )

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ak » ons 01.02.2006 18:57

Detalj-overvåking av brukere er en uting, men anyway:
Du kan bruke ps -ef |grep brukernavn for å se hvilke prosesser han kjører, eller sjekke .bash_history for å se hvilke kommandoer som kjøres. Basert på disse kan du trace deg frem til hvor han har gjort hva.

SELinux gir deg en del flere muligheter til å sjekke hva som skjer på systemet og logge dette, men å sette opp SELinux skikkelig er et kapittel for seg som du må lese om selv.

Du vil ikke få tilgang til f.eks. hva han skriver på keyboardet med mindre du hacker i kernelen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav LuiGi » ons 01.02.2006 19:07

Ok, takker for svaret.
Har hørt litt om SELinux, men har ikke satt meg inni det. (kansje noe som har vært artig og lest om)

Vist du vet om flere enkle ting samt ps osv, så gjærne si fra :) (eventuelt script som logger alt, liker å ha litt kontroll på hva andre driver med på mitt system, samt folk som ikke har noe der å gjøre. :P )

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav TheHand » ons 01.02.2006 19:41

Det enkleste (og beste) er jo å ikke slippe inn folk du ikke stoler på :-)
medlem i 232 måneder
 

Innleggav LuiGi » ons 01.02.2006 19:56

hehe..ja selvsagt.. men uvedkommende kan komme inn, (noe som jeg ikke tror) men alt kan hende..

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav lahgoon » fre 03.02.2006 7:25

Du kan jo kjøre kommandoen(e) :

who
eller
ps aux|grep 'pts'

for å se hvem som er innlogget, og via hva .. (ssh, lokalt)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]