Novell XGL demo

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Novell XGL demo

Innleggav nc » man 13.02.2006 12:46

Virker ganske tøft dette her! http://www.freedesktop.org/~davidr/xgl-demo1.xvid.avi :-D

Er det denne teknologien Novell nettopp gjorde tilgjengelig som open source?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav olear » man 13.02.2006 12:56

Grei nok eyecandy, men hvor er bruksområdet?

Så lenge XGL muliggjør bruk av andre skjermkort en nVIDIA så ønsker jeg XGL velkommen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav lessthanjake » man 13.02.2006 13:01

Ja det er xgl og compwiz som begger er under frie lisenser og tilgjengelig via cvs. Hvis du kjører gentoo finnes det visst ebuilds for det allerede, arch har nok snart pakker de og, og andre distroer kommer nok etter snart. Slik jeg ser det er dette både nyttig og kult, så jeg håper det blir allment tilgjengelig om ikke for lenge.

xgl skal med tiden bli integrert i xorg, og compwis er bare en composit manager ala xcompmgr, bare mye mere avansert og bedre.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav lessthanjake » man 13.02.2006 13:05

olear skrev:Grei nok eyecandy, men hvor er bruksområdet?

Så lenge XGL muliggjør bruk av andre skjermkort en nVIDIA så ønsker jeg XGL velkommen.

XGL skal nå fungere på alle kort. Bruksområder er mange, zoom funksjonen kan jo bære meget bra i grafikksammenheng. GPU kan avlaste CPU. Litt mere levende desktop vil gjøre ting mere intuitivt, og naturlig å jobbe med. Men gjennomsiktighet, det er å langt jeg kan se bare eye-candy!

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav filoktetes » man 13.02.2006 13:22

lessthanjake skrev: Men gjennomsiktighet, det er å langt jeg kan se bare eye-candy!


Så lenge hastigheten er god, så gjør faktisk gjennomsiktighet det mye mer behagelig å jobbe med mange vinduer på en gang. Det ideelle er hvis det vinduet man jobber med ikke er gjennomsiktig, men at det enkelt kan bli det.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Candy

Innleggav MrKane » man 13.02.2006 13:49

olear skrev:Grei nok eyecandy, men hvor er bruksområdet?

Så lenge XGL muliggjør bruk av andre skjermkort en nVIDIA så ønsker jeg XGL velkommen.


eyecandy er viktig av flere grunner.
1. Tiltrekke nye brukere. Førsteintrykk er viktig.
2. Siden alt går i den rettningen er det flere brikkedesignere som ser på muligheten for å gjøre alt via 3d calls. Frigjør silicon.
3. Muligjør nye brukergrensesnitt som vi kanskje ikke en gang kan se konturene av i dag.

Det er ikke naturgitt at mus og flat skjerm er eneste mulighet. Det er vel ikke helt naturlig anlagt for mennesket heller.

cu / birger....

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Skrot » man 13.02.2006 15:09

olear skrev:Grei nok eyecandy, men hvor er bruksområdet?

Så lenge XGL muliggjør bruk av andre skjermkort en nVIDIA så ønsker jeg XGL velkommen.


Bruksområdene er mange, og jeg ønsker denne teknologien velkommen.

1) Avlastning av CPU, da tegning av 2D og 3D på skrivebordet blir akselerert av GPU.

2) Usability og bedre tilrettelegging for folk med dårlig syn (zoom f.eks). Er nok mye her som bare venter på å bli funnet på.

3) Et fancy desktop. Dette er jo ikke så viktig, men det bidrar også til å gjøre skrivebordet mer brukervennlig (se Mac OS X).

Angående ytelsen, så vil XGL og Compiz (ikke compwiz :p) fungere på skjermkort som har støtte for OpenGL og PixelShader >= 1.1.
Det vil si at det vil fungere på mye mer enn bare nVidia. Så vidt jeg kan se ble pixelshader 1.1 støttet fra og med GeForce 4, og sannsynligvis tilsvarende kort fra ATi.
Selv har jeg testet systemet på min laptop med Intel i915-chipsettet (Intel 900 GMA grafikkprosessor), og det fungerte brukbart. Det skal nevnes at denne driveren ikke akselerer bytte mellom buffere, noe som gjør det tregt. Dette vil dog bli implementert i driveren straks. :)

Det skal nevnes at XGL sannsynligvis er et av de mest skalerbare systemene for akselerert desktop. Om vi ser på Microsoft sitt Aero, som vil komme i Windows Vista, kommer dette til å kreve DirectX 9.0c støtte, noe som ikke ble implementert før GeForce 6 og tilsvarende fra ATi.

Edit:
Legger ved tre bilder jeg tok da jeg kjørte XGL + glxcompmgr (ikke compiz):
Litt vel heftig flytting av konversation-vinduet med "wobbly" effekten
Litt mindre heftig flytting av kmplayer-vinduet med "wobbly" effekten
Her ser man "ekte" skygger

PS: Bildene er 1280x800.
medlem i 220 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron