olear skrev:Grei nok eyecandy, men hvor er bruksområdet?
Så lenge XGL muliggjør bruk av andre skjermkort en nVIDIA så ønsker jeg XGL velkommen.
Bruksområdene er mange, og jeg ønsker denne teknologien velkommen.
1) Avlastning av CPU, da tegning av 2D og 3D på skrivebordet blir akselerert av GPU.
2) Usability og bedre tilrettelegging for folk med dårlig syn (zoom f.eks). Er nok mye her som bare venter på å bli funnet på.
3) Et fancy desktop. Dette er jo ikke så viktig, men det bidrar også til å gjøre skrivebordet mer brukervennlig (se Mac OS X).
Angående ytelsen, så vil XGL og Compiz (ikke compwiz
) fungere på skjermkort som har støtte for OpenGL og PixelShader >= 1.1.
Det vil si at det vil fungere på mye mer enn bare nVidia. Så vidt jeg kan se ble pixelshader 1.1 støttet fra og med GeForce 4, og sannsynligvis tilsvarende kort fra ATi.
Selv har jeg testet systemet på min laptop med Intel i915-chipsettet (Intel 900 GMA grafikkprosessor), og det fungerte brukbart. Det skal nevnes at denne driveren ikke akselerer bytte mellom buffere, noe som gjør det tregt. Dette vil dog bli implementert i driveren straks.
Det skal nevnes at XGL sannsynligvis er et av de mest skalerbare systemene for akselerert desktop. Om vi ser på Microsoft sitt Aero, som vil komme i Windows Vista, kommer dette til å kreve DirectX 9.0c støtte, noe som ikke ble implementert før GeForce 6 og tilsvarende fra ATi.
Edit:
Legger ved tre bilder jeg tok da jeg kjørte XGL + glxcompmgr (ikke compiz):
Litt vel heftig flytting av konversation-vinduet med "wobbly" effekten
Litt mindre heftig flytting av kmplayer-vinduet med "wobbly" effekten
Her ser man "ekte" skygger
PS: Bildene er 1280x800.