Blu-ray vs. HD DVD - Pest eller kolera?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Blu-ray vs. HD DVD - Pest eller kolera?

Innleggav kaffetrakter » tir 28.02.2006 18:44

Noen som veit åssen dvd fremtiden blir med linux? Har lest litt om Blu-ray og HD DVD. Har funnet ut at HD DVD er det beste alternativet både mht. platenes holdbarhet og forbrukerrettigheter (med Blu-ray vil en kunne risikere og måtte kaste dvd samlinga om dvd-spilleren går føyken). Til og med Bill mener Blu-ray går for langt mht. kopibeskyttelse og støtter HD DVD. Den paranoide platebransjen derimot ser vel trolig dollartegn og kjenner lykkehormonene trenge på med tanke på alt en kan gjøre med Blu-ray.

MEN hvordan er situasjonen i forhold til Linux, blir det omtrent som med DRM? Dvs. noe som aldri vil bli tilgjengelig for Linux? Isåfall synes jeg fremtiden ser litt mørk ut. Bla. skal Blu-ray kunne endre krypteringen etterhvert slik at å hacke krypteringen vil bli helt håpløst.

Vil det bli mulig å spille Blu-ray eller HD DVD plater i Linux?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav olear » søn 05.03.2006 7:15

Filmer på HD-DVD/Blu-ray vil garantert ikke fungere i Linux, på samme måte som dagens DVD'er. Grunnen til det er at alle som lager avspillere må betale en lisens for å ha muligheten til å spille av slike media. Det sier seg selv at dette da ikke er mulig med fri/åpen programvare.


Det eneste vi får håpe på er at noe lager en workaround slik at det blir mulig å spille av HD-DVD/Blue-ray filmer (på samme måte som DeCSS gjør det mulig å se krypterte DVD'er i dag).

Det er kanskje en mulighet for at Cyberlink (PowerDVD) gir ut en versjon til Linux med støtte for HD-DVD/Blu-ray.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » søn 05.03.2006 17:14

olear skrev:Det er kanskje en mulighet for at Cyberlink (PowerDVD) gir ut en versjon til Linux med støtte for HD-DVD/Blu-ray.


Det var igrunnen noe slikt jeg lurte på. Kan tross alt akseptere å måtte betale et par tre hundre kroner for et slikt program. Håper ikke PowerDVD for Linux er basert på Wine...

Tok en titt på greiene. Den PowerDVD versjonen som er kommet for linux er en oem versjon knyttet til TurboLinux sin nye desktop distroTurbolinux 10 F... Den kommer til og med med lisensiert avspilling av Windows Media Audio, dog uten DRM. DRM ligger nok et langt støkke fram tid.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav GuruGunk » lør 18.03.2006 23:28

Men PS3 skal vel kunne ha Linux, og PS3 skal bruke Blu-Ray.
Så det må vel bli mulig på en måte?

Ikke at jeg veit noe egentlig .. (:)

Gunk
medlem i 220 måneder
 

Innleggav olear » lør 18.03.2006 23:35

Om PS3 har Linux eller ikke er vel kanskje ikke så relevant da det ikke er OS'et som er problemet, men programvaren.

En annen ting er hvordan Linux er integrert på PS3. Er det hoved OS'et? Eller blir det på samme måte som på PS2 (ekstra OS)? Hvis det er Linux som styrer alt så vil fremdeles videoavspilleren var lisensiert teknologi.

Nå er jo også Sony veldig kjent for å like DRM osv, så jeg tror nok at Linux ikke blir det primære OS.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

hmmm

Innleggav Roberth » søn 19.03.2006 0:17

jeg tror det er stor sannsynlighet for at formatene vil bli støttet av linux, utviklerne er jo veldig dyktige så jeg tror de får det til, personliug holder jeg med HD DVD, selvfølgelig ikke fordi microsoft har utviklet det, men fordi jeg synes blu-ray har helt unødvendige funksjoner som for eksempel at en blu-ray plate ødelegge en spiller på en pc hvis man prøver å rippe fks en dvd film...

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Blu-ray vs. HD DVD - Pest eller kolera?

Innleggav admin » søn 19.03.2006 2:22

kaffetrakter skrev:Til og med Bill mener Blu-ray går for langt mht. kopibeskyttelse og støtter HD DVD.


Det er vel fordi Blu-Ray ikke bruker noe av MS sin teknologi og dermed låser Bill ute av det gode selskap om kampen for et nytt medie. Som overskriften hinter så er valget mellom Blu-Ray og HD DVD et valg mellom pest eller kolera. Begge formatene er pakket med DRM.

Ser du på listen over folk som står bak og støtter Blu-Ray formatet
http://www.blu-raydisc.com/general_info ... Index.html

i forhold til HD-DVD
http://www.hddvdprg.com/about/member.html

så tror jeg nok Blu-Ray allerede har vunnet denne kampen, selv om det blir spennende å se. Med Blu-Ray som standard i alle Playstation 3 modeller vil det i løpet av 2006 bli millioner av Blu-Ray spillere i haugevis av hjem. At omtrent alle Hollywood filmselskapene (Walt Disney, 20th Century, Warner, Sony) står bak Blu-Ray styrker jo også dette formatet vesentlig. Det hjelper også at Samsung, Panasonic, LG, Hitatchi, Pioneer, Sony, Thompson, Apple, HP, Sharp og Philips er på Blu-Ray sitt lag.

For forbrukeren er dog både HD-DVD og Blu-Ray en dårlig deal.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav geirergoy » søn 19.03.2006 4:29

Jeg skal ikke kjøpe verken BluRay eller HD-DVD.
Jeg klarer meg med Azureus så lenge disse DRM-folkene krangler...

Slike naziplater skal ikke inn i min PC!

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav phunk » søn 19.03.2006 5:52

playstation 3 vil komme med blue-ray såvitt jeg forstår. HD-DVD blir tidligere tilgjengelig og mye billigere. Det betyr jo at mange vil ende opp med begge deler i sine hjem. Mulig at blue-ray blir enda en Sony-flopp, slik som mini-disken.
jeg for min del har ikke cd-rom engang...

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » søn 19.03.2006 18:31

phunk skrev:jeg for min del har ikke cd-rom engang...


Hæ? Er det mulig?

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron