Kubuntu; blæh

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Kubuntu; blæh

Innleggav Quagmire » man 06.03.2006 20:19

Da krfb syntes at den hadde rett til alle cpusyklusene da jeg ikke var til stede bestemte jeg meg for å forsøke å løse problemet. En nyere versjon av krfb skulle hjelpe ifølge et tips. Lastet ned kildekoden og kompilerte denne. Checkinstall ble brukt slik at apt kunne ta seg av selve installasjonen.

Kynaptic ble brukt for å fjerne gamle krfb. trallallala kynaptic syntes dermed at hele KDE/x.org var unødvendig å ha samt en god del andre viktige programmer (uten å gi meg noen forvarsler) så den startet fjerningen av disse også. (Var ganske fortvilt da det ene etter det andre programmet forsvant). Dermed satt jeg der uten grafisk grensesnitt, gcc mm.

Dette var ikke første gangen..

Jeg gikk lei og skiftet til en annen distro.

Analogi; [Nokia - Disconnecting people] = [(K)ubuntu - frustration to others]

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav olear » man 06.03.2006 20:43

Shit happens ;)

Dette "problemet" gjelder for alle pakkesystem som har støtte for avhengigheter.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav gnuen » man 27.03.2006 23:49

olear: Eh, det er vel ikke vanlig at gcc forsvinner når man avinstallerer noe fra KDE ?
medlem i 234 måneder
 

Innleggav ak » tir 28.03.2006 0:18

gcc er ikke strengt tatt en nødvendig pakke, mange distribusjoner installerer dette kun hvis man sier at maskinen skal brukes til utvikling. Hvis det var en pakke som fulgte med KDE som hadde gcc som krav, og du fjerner en pakke som KDE er avhengig av, er det naturlig at begge to forsvinner. Måte man kommer seg rund dette på er å gi med en "one-shot" parameter, dvs endre dette uten å røre noe som helst annet.

Jeg tror GUIet har spilt deg et puss, du burde fått opp en liste med hvilke pakker som ville bli fjernet før den satte i gang. Har aldri brukt kynaptic, men vet at Synaptic gjør dette (lister dem under "changes") og ville blitt veldig overrasket om ikke Kynaptic gjorde det samme.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav gnuen » tir 28.03.2006 0:38

Der ser du min uvitenhet. Jeg trodde gcc var en helt sentral komponent. Jaja, man lærer så lenge man lever. Er det ikke det det heter?

Men jeg mener å ha lært (på den harde måten) at det ikke er noe lurt å avistallere glibc. (brukte --force-flagget) Eller surrer jeg igjen?
medlem i 234 måneder
 

Innleggav ak » tir 28.03.2006 0:40

glibc er litt kjedelig å miste ja :( de fleste programmene bruker en eller flere funksjoner i det biblioteket

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav MrKane » tir 28.03.2006 9:31

ak skrev: Hvis det var en pakke som fulgte med KDE som hadde gcc som krav, og du fjerner en pakke som KDE er avhengig av, er det naturlig at begge to forsvinne.


Nå er det ikke urimelig av en bruker å forvente at det kommer opp en forespørsel om:
"Vil du fjerne pakke xxxx?
Det medfører at også disse pakkene blir avinstalert:
sdfsdf
sdf
sdf
sdf
"

Jeg er vel ikke helt enig i naturligheten i dette nei (:)

cu / birger....

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Kubuntu; blæh

Innleggav MrKane » tir 28.03.2006 9:32

Quagmire skrev:Jeg gikk lei og skiftet til en annen distro.


Har du prøvd openSUSE?

cu / birger....

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Quagmire » tir 28.03.2006 12:54

Det er den jeg bruker nå og som så mange har sagt før meg er dette en mer voksen distro. Yast er jo bare fantastisk.

Har i min tid gått gjennom følgende:

Red Hat, Mandrake, Gentoo (likte denne distroen veldig godt men ble til slutt lei all ventingen med å installere pnye pakker), Kubuntu og nå OpenSUSE som til nå virker som den distroen som balanserer best mellom brukervennlighet og oppdaterte programmer.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron