Utdannelse/Jobb med Linux

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Utdannelse/Jobb med Linux

Innleggav pil » søn 12.03.2006 15:01

Hei
Jeg har flere ganger vurdert å etter utdanne meg innen Linux/Unix miljø, problemet er derimot at det er vanskelig og velge hva eller hvordan man kommer igang.

Hvor begynner man (skoler,kurs etc) og hva begynner man med (Linux generellt,server og nettverk etc)
Skal man satse på Linux helpdesk og generellt Linux, eller apache,perl,mysql m.m. og server/nett basert utdannelse. Programering eller system oppsett/hjelp !?

Spørsmål er (endelig) hvordan starter man og hva er behovet( hva får man jobbe med siden, hva trenger man i fremtiden av folk)
Kunne vært produktivt og fint om noen hadde noen synspunkter her :-)

(alder spiller vel kanskje ingen rolle her, men er 4o og har skummet linux distro'r siden skjermen var grønn og floppy var på str. som en singel vinyl plate :-) )

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav KMJ » søn 12.03.2006 15:46

Vanskelig å spå og gjette på fremtidige behov blir, men personlig synes jeg det er vel så viktig å se på hva en selv har lyst til. (Det ha ikke akkurat gitt meg en lysende kariere, så du får kanskje ta det jeg sier med en klype salt:-)

Når det gjelder utdannelse og hvor en skal starte, er det vel greit å se på hvor du vil ende først. Og velge en vei som vil passe med målet.

Ting som Linux helpdesk og slikt virker på meg som litt usikkert, det vil jo basere seg på større gjenomslag av Linux på desktoper. Kanskje en litt stor sjanse å satse på.

Web og databaseutvikling og slikt er jo populært for tiden, så satsing på det med apache,perl,mysql m.m. bør virke. Spørsmålet er jo om det er det du vil drive med.

Ellers er det jo alltid behov for folk som driver med nettverks drift og planlegging. Det blir jo en litt annen type arbeid, så spøprsmålet er det samme som over.

Men når en kommer til det egentlige spørsmålet ditt, så kan det være en god ide å titte litt i jobbanonsene for eksempel på finn.no. Det vil jo gi en bedre indikasjon på hva som er ettertraktet i dag, og gi en viss oversikt over jobboppgaver og kompetanse krav(Men ikke bli skremt, de fleste smører ganske tjukt på når de lyser ut stillinger). Og er du litt frempå kan du jo ringe noen av de som lyser ut stillinger å høre hva de tror situasjonen blir fremover, og hva de regner med å få brukt for av kompetanse etc.

Jeg tror ikke behovet vil endre seg radikalt på kortere sikt, som noen år. Og om en holder seg oppdatert på ny teknologi og slikt har en jo muligheter til å tilpasse litt underveis på utdanelsen.

Uansett du får ha lykke til:-)

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Innleggav pil » søn 12.03.2006 16:08

Takk for "dine tanker " :-)

Jobb skanning på nett er seff en glimrende måte å skanne litt rundt.

Jeg er generellt inntressert i det meste som har tilknyttning til Linux og web/server løsninger, men holder vel en knapp på bruker grensesnitt og utviklingen av distro'r og ditto systemer.

Men som du nevner bør jeg kanskje snakke med de som legger ut annonser i dag !

Per

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav android » søn 12.03.2006 23:34

For å "dokumentere" har du har utdanning innen Linux, kan det jo være greit å ta noen fjernundervisningsfag. Det finnes mange slike som er veldig grei å ta - feks Praktisk Linux, Linux systemdrift og Linux tjenestedrift. Sjekk ut http://tisip.no/ for mer info.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav pil » man 13.03.2006 1:07

Takk for tipset, har bestillt katalog nå :-)

Per

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav ak » man 13.03.2006 1:41

Det er viktig aa huske at Linux er en platform for aa levere loesninger, og ikke et maal i seg selv.

Jeg ser primaert fire innfallsvinkler:
1) Studer paa egenhaand og skaff deg en relativt hoey sertifisering, f.eks. Red Hat Certified Engineer. Dette tar litt tid og koster penger, og det er ikke dermed sagt at du faar jobb etterpaa, fordi det gjerne brukes som sertifisering paa toppen av erfaring.

2) Hvis du utdanner deg til nettverksingenioer, f.eks. noe innenfor Cisco, saa er du baade attraktiv i jobbmarkedet + du kommer til aa drive med Linux mer og mer. Igjen, dette koster tid og penger, og er relativt krevende.

3) Har du et kontaktnettverk kan du begynne aa drifte loesninger for venner og bekjente, f.eks. selge plass til hjemmesider, drifte web-applikasjoner osv. Det er ikke saa noeye hvor mye du tjener i foerste omgang, men du trenger litt erfaring. Det er en del forskjell paa aa sette opp Apache og MySQL en gang, og aa ha det kjoerende (mer eller mindre) uten stopp i noen aar.

4) Litt det samme som 3. Finn deg en jobb hvor du kan jobbe med IT generelt, hvor det naturlig nok blir mest Windows. Snik inn Linux-loesninger ved anledning. Folk venner seg fort til dem, og mister etterhvert smaken paa aa betale dyre lisenspenger.

Jeg tror den roede traaden er at det finnes ikke noen snarvei for aa begynne aa jobbe med Linux. Du maa bygge opp en del erfaring foerst.

Aa laere seg aa programmere er kjekt, men da som sagt for applikasjoner som kjoere paa toppen av Linux. Aa laere aa kode drivere og saant tar ganske lang tid, og det er ikke noe alle er egnet for uansett. PHP derimot... ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav pil » man 13.03.2006 9:58

Jupp... erfaring er viktig og jeg jobber med saken :-)

Per

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Utdannelse/Jobb med Linux

Innleggav MrKane » man 13.03.2006 12:18

pil skrev:Hei
Hvor begynner man (skoler,kurs etc) og hva begynner man med (Linux generellt,server og nettverk etc)
Skal man satse på Linux helpdesk og generellt Linux, eller apache,perl,mysql m.m. og server/nett basert utdannelse. Programering eller system oppsett/hjelp !?


Hva har du lyst til :-)

Et moment å tenke på er at om du utdanner deg innen administrasjon av systemer så vil mange kreve at du jobber on site selv om det ikke er nødvendig i alle tilfeller.

Har du lyst å utvikkle saker kan du skaffe deg "referanser" ved å delta i forskjellige open source prosjekter. De flest tar imot med åpne armer. En start i et slikt prosjekt kan være å delta i dokumentasjonsarbeidet først for deretter å rette feil og til slutt utvikkle selv. For å komme i gang er det bare å bli med på feks. en av KDE mailinglistene og si i fra om at du er interesert i å delta. Det kan være en innfallsmetode.


cu / birger....

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Utdannelse/Jobb med Linux

Innleggav olear » man 13.03.2006 12:45

pil skrev:Hei
Jeg har flere ganger vurdert å etter utdanne meg innen Linux/Unix miljø, problemet er derimot at det er vanskelig og velge hva eller hvordan man kommer igang.

Hvor begynner man (skoler,kurs etc) og hva begynner man med (Linux generellt,server og nettverk etc)
Skal man satse på Linux helpdesk og generellt Linux, eller apache,perl,mysql m.m. og server/nett basert utdannelse. Programering eller system oppsett/hjelp !?

Spørsmål er (endelig) hvordan starter man og hva er behovet( hva får man jobbe med siden, hva trenger man i fremtiden av folk)
Kunne vært produktivt og fint om noen hadde noen synspunkter her :-)

(alder spiller vel kanskje ingen rolle her, men er 4o og har skummet linux distro'r siden skjermen var grønn og floppy var på str. som en singel vinyl plate :-) )


Nå vet jeg ikke hva du kan fra før, men en god forståelse for systemet er en god begynnelse.

Når det gjelder behov så vil jeg nok påstå at det største behov for Linux/Unix-kunnskaper er innen server/drift. Det vil også alltids være behov for utviklere, men ikke spesifikt Linux/Unix.

Når det gjelder utdanning så er jeg litt usikker, selv er jeg en slik person som ikke lærer noe av skole/utdanning. Jeg satt meg bare ned med en NetBSD-manual rundt '96 og der begynnte det.

Begynn i det små, les howtos, docs osv. Eventuellt ta sertifisering senere (hvis du ser behov for det),

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav pil » man 13.03.2006 12:49

Jeg ser at det nå er mange muligheter og at fokusen bør ligge på egene proskjekter og deltagelse i andre . Videre så bør jeg selvsagt sette opp min egen server og evnt. drifte flere maskiner (har gamle maskiner som kan preppes litt ). Famillie , blandt dem min far ,kjører Ubuntu ! Og min bror er snart over på Ubuntu . da får jeg sikkert litt å bryne meg på etter hvert.

Har vært litt borti Perl og Mysql/apache så det er vel å ta de bøkene fatt igjen.....

Ellers så skal jeg melde meg opp på noen kurs/studie :-)

Per

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere