modprobe

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

modprobe

Innleggav sturla » ons 29.03.2006 14:58

Når jeg legger til driverstøtte som modul til kjernen via modprobe. Vil dette "feste" seg, eller må jeg modprobe for hver gang jeg starter Linux på nytt? Jeg vet dette er elementært, men stort sett har jeg vært heldig med drivere og slikt... Kan noen forklare meg dette. Og hva må jeg evt. gjøre for at driveren skal lastes ved hver oppstart?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: modprobe

Innleggav moma » ons 29.03.2006 16:12

Nei, moduler vil ikke feste seg av seg selv. De må lades inn ved oppstart.

Debian/Ubuntu har sk. /etc/modules fil der du kan legge til modulnavn slik at de lades inn (modprobes) ved neste start.

$ cat /etc/modules

# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

lp
mousedev
ide-cd
ide-disk
ide-generic
ivtv
fglrx

------------

Fedora (sikkert også Debian og Mandriva) har /etc/modprobe.d/ katalog. Der kan du legge til en fil (med modulnavnet i) slik at den lastes inn ved neste start. Alle filer i under /etc/modprobe.d/ leses.

Der finner du også en /etc/modprobe.d/blacklist fil. Den svartelister, forbyr innlasting av moduler (mener jeg).
------------

Relatert:
$ modprobe
$ modprobe -r
$ lsmod
$ rmmod = modprobe -r

Se også:
$ man modules
$ man modprobe
Sist endret av moma den ons 29.03.2006 18:13, endret 2 ganger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav sturla » ons 29.03.2006 18:02

Ja selvfølgelig er det slik. Kom på at jeg har kikket på /etc/modules ved en tidligere anledning. Tenkte kanskje at modprobe kommandoen la til modulen i conf fila av seg selv. Men nå vet jeg bedre. Takk for svar. :-)

EDIT':
Grunnen til at jeg begynte å lure er at "alltid" når en howto eller artikkel beskriver dette, så utelates det å fortelle at du faktisk må editere denne fila eller iallefall å gjøre noe mer enn bare kjøre modprobe. Litt irriterende. Dette viser bare hvor blind man kan bli når man skal prøve å forklare dette til nye i Linux. Noen ganger må man bare ty til teskjea. Der er du flink moma! :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]