Programvare i skolen

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Programvare i skolen

Innleggav phunk » fre 31.03.2006 9:40

Jeg som går elektronikk og sansynligvis kommer til å jobbe med dette en stund fremover har blitt litt frustrert over hvor vanskelig dette med elektronikkprogramvare kan være i *nix/mac systemer. På skolen og ellers i arbeidslivet innenfor produksjon og feilsøkning av elektronikk brukes programvare som Protel og Altera Quartus. Mye av elektronikkprogramvaren finnes kun tilgjengelig for windows systemer. Altera quartus og andre store og komfattende programvare pakker for utvikling av elektroniske kretser og CPLD/mikrokontrollere finnes tilgjengelig for linux. Problemet er at man da må betale en full professjonell lisens. Dette vil si at jeg faktisk måtte betalt nermere 80 000 NOK for å programere en CPLD krets i Linux. Som student får jeg samme programvaren gratis for Windows. Det er jo helt forskrudd. Konklusjonen blir at alle som går (nye navn pr neste år) VG1 elektro, VG2 Data og elektronikk, VG3 dataelektronikk, VG2 automasjon eller liknende MÅ BRUKE WINDOWS. Jeg skal ta en prat med klasseforstanderen min om dette ved en senere annledning (han er open-source venlig, som de fleste elektronikere). Det hadde vert flott om elektronikklærerene mine hadde sendt klagebrev til produsentene av programvaren vi bruker. jeg oppforderer dere som er i en liknende situasjon til å gjøre det samme. Mas på lærere, ikke gi deg! Datalæreren min har i det minste fått gjennomgå. Jeg er lei av å bli opplært i Microsoft programvare som Exel og Word når vi har OpenOffice. Jeg som student har ikke råd til å kjøpe en Office programvare pakke eller Windows XP. datalæreren min måtte faktisk til slutt innrømme at han forventet at vi lastet ned og piratkopierte Office/windows programvare dersom vi ikke eide lisens fra før. I læreplanen står det ikke "Microsoft" en eneste plass såvitt jeg vet..
Fortell gjerne om liknende situasjoner og husk å presse lærerene deres så godt som dere kan til å gå over til OpenOffice/firefox i skoletiden. Vi trenger ikke være slaver av microsoft i skoletiden. Dessuten er det umoralsk og nesten ulovlig å oppfordre til piratkopiering av programvare.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

vel....

Innleggav Roberth » fre 31.03.2006 9:49

....det mest lettvindte er jo pirat kopiering i denne sammenhengen :-(

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav trondd » fre 31.03.2006 10:58

Utvalget av verktøy for elektronikk som kjører på *nix er ikke så ille som du tror. Har selv både rutet kretskort, programmert uC'er og simulert verilog-kode helt uten windows. Her er en liste med ting jeg vil anbefale deg å ta en titt på:



Du finner også noe om Avr her: http://www.trond-danielsen.org/wiki/moin.cgi/AtmelAvr

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav KMJ » fre 31.03.2006 19:54

Som trondd sier programmer for elektronikk er faktisk veldig bra på Linux. Og som du selv sier alle de store tunge profesionelle verktøyslevrandørene har Linux versjoner(Ikke Cadstar desverre). For eksempel Mentor og Synopsis, men det blir jo i en ganske brutal prisklasse:-)

Skal du programeree microkontrollere bør du også ta en titt på SDCC, som har støtte for 8085 varianter, PIC og lingnende.

Og for FPGA/CPLD kretser bør du sjekke ut Xilinx sitt tilbud, jeg tror de er mye greiere med student/gratis versjoner en Altera.(Du må antagelig maile/fylle ut et webform først).

Er du interesert i simulering kommer jo de fleste distribusjoner med Spice, uten sånne teite node begrensninger som tilsvarende programer på den andre platformen ofte har. Og du slipper de klønete og tungvinte grafiske brukergrensesnittet du som regel må slite med der. Det går både raskere og er mer fleksibelt å skrive nettlister for hånd(Skisere kretsen gjør du raskere på papir).

For en del oppgaver for VK1/VK2, som enkel simulering og eventuelt litt PIC programering, virker KTechlab som en enkel og oversiktlig løsning.
http://www.kde-apps.org/content/show.php?content=18943

Erfaren
medlem i 220 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]