"Vil knuse Microsofts monopol"

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

"Vil knuse Microsofts monopol"

Innleggav Andykvakk » fre 07.04.2006 10:06

medlem i 218 måneder
 

Innleggav Lemen » fre 07.04.2006 10:12

Skal bli veldig spennende og se hva som skjer med dette fremmover.
medlem i 235 måneder
 

Innleggav sturla » fre 07.04.2006 11:23

Det gjenstår bare å se hvor opptatt hun virkelig er av disse tingene. Microsoft og andre store programvare firmaer "beskyttes" av at alt for få, også de som er valgt til å styre, kjenner til hvorfor det er så viktig med åpne standarder. Fri konkurranse kjenner de derimot til, men klarer ikke helt å ta de grep som sikrer slik fri konkurranse.

Ta bare EU's krav til Microsoft om at deres operativsystem ikke skulle inneholde mediaplayeren. Hva var det for noe? Tanken var kanskje god. Men hvis de virkelig skulle sørget for fri konkurranse, hadde de lagt press eller krav på programvare produsentene om at det ikke var lov å formidle åndsverk i formater som ikke var frie, eller i det minste støttet på ALLE plattformer, uten unntak.

At fornyingsministeren nå vil sette i gang en slik prosess er gledelig. Hvis staten kan forlange at deres dokumenter SKAL være i FRIE formater, eller i allefall formater som kan støttes av alle, vil dette sette presidens for resten av samfunnet. Men de kunne gått enda lenger og inkludert næringsliv og annen privat sektor også. Slike virkemidler bruker man da på andre områder i samfunnet, som f.eks likestilling.

- Jeg har ingenting imot Microsoft, så lenge de gjør programmene sine lesbare for andre og innfører såkalte åpne standarder, sier Grande Røys.


Det er mulig det er VG dette, men det viser vel litt av problemstillingen. De har egentlig ikke helt kontroll på hva de snakker om. Jeg regner med at hun (eller VG?) mener at det er dokumentene/filformatene som skal være lesbare, ikke selve programmene.

Vet ikke om jeg skal :'( eller :-D !

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav ak » fre 07.04.2006 13:25

http://linux1.no/node/1624

Hvorfor da velge Microsoft og to Microsoft-partnere til å representere alt norsk næringsliv i panelet?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav sturla » fre 07.04.2006 14:17

Det bare viser vel hvor lite de egentlig forstaar av det hele. Jeg tror ikke de roed groenne er noe daarligere her enn andre partier, dvs. de paa motsatt side i politikken.

Open Source og fri programmvare er ikke politisk i sitt vesen. Baade de roede og de blaa, vil finne mange gode argumenter for aa bruke slik programvare, som de kan begrunne ut fra sitt politiske staasted. Grunnen til at det ikke settes et sterkere lys paa disse sakene har utelukkende med uvitenhet aa gjoere. I tillegg har MS og andre store proprietaere tilbydere, et enormt apparat for aa fremme sin sak ovenfor myndigheter og andre. Et tilsvarende apparat har ikke tilbydere av fri og aapen programvare.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav ak » fre 07.04.2006 14:44

Her er jeg egentlig litt uenig. Fri programvare (OSI-godkjent) er sosialt i sin natur. Det betyr ikke at man maa vaere sosialist for aa se nytteverdien, men tanken bak er at flere gjoer en innsats som alle har glede av, ogsaa de som ikke bidrar.

Det som gjoer programvare spesielt, i forhold til andre goder, er at det er saa aa si gratis aa dele. Det som koster tid og penger er support og dokumentasjon, som utviklerne selv ikke trenger. Det siste blir ofte oversett.

Jeg synes det derfor er litt paradoksalt at partiene paa venstresiden ikke har traakket til mye hardere enn den forrige regjeringen gjorde, men dette kan ha med personlige kvaliteter aa gjoere, og det er vanskelig aa legge skylden paa en hel koalisjon for dette. Urelatert, men vanskelig aa la vaere aa nevne, Grete Faremo er litt av et troll i denne sammenhengen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav nc » fre 07.04.2006 15:56

Føler alle burde sende epost til Heidi Grande Røys <hgr@fad.dep.no> å ønske henne en god påske! :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav sturla » fre 07.04.2006 19:35

Fri programvare (OSI-godkjent) er sosialt i sin natur. Det betyr ikke at man maa vaere sosialist for aa se nytteverdien, men tanken bak er at flere gjoer en innsats som alle har glede av, ogsaa de som ikke bidrar.


Jeg ser helt klart poenget ditt. Men det at flere store aktører faktisk bruker GPL, og andre OSI godkjente lisenser, sier meg at dette er en idè, et konsept, som faktisk fungerer også selv om du tenker å gjøre penger på slik type programvare, og ikke bare lisensierer slik for å være snill og grei.

Selvfølgelig ser jeg hvordan fri programvare også har sosiale trekk. Helt klart. Det er vel mye derfor jeg liker fri programvare. Men jeg tror ikke IBM, Red Hat, Novell og liknende aktører er med i dette gamet, og deler kode, bare for å være snill og grei. De har sett mulighetene som ligger i fri programvare. Det at man kan spre utviklingskostnader, bruke av kunnskapen som finnes utenfor egne vegger, men samtidig dele tilbake. Det er bare fair.

Idèene som ligger bak fri programvare kan trekkes utover bare det å gjelde programvare. Deling av viten og informasjon er liknende områder. Men det er selvfølgelig det at internettet har gjort det mulig å dele slik informasjon "nesten" gratis, som danner grunnlaget for slik distribusjon.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav pil » lør 08.04.2006 0:58

Hmmmm
Jeg tror vi skal koke det hele ned på et brukernivå for «mannen i gata». Greia her er at man nå ser at enkelt personer og mindre institusjoner/bedrifter faktisk har problemer med og hente ned offentlige dokumenter fordi man ikke har den rette software.

Heidi Grande Røys er ikke interessert i å fremme Linux eller fri programvare, eller noe annet operativ system for den del. Hun vil at dokumenter og materiell skal kunne lagres,brukes eller på annen måte distribueres uten og være bundet opp til en fastlagt standard( i dette tilfelle Windows og da selvfølgelig filformater fra deres programmer). Altså bør vi klappe over at hun nå irriterer seg over at dette skaper problemer for ovenfor nevnte grupper. Hvis hun om et år eller to ser at ved fortsatt bruk av Windows og deres nåværende systemer kan lage en slik løsning og få løst problemet, ja da er hun selvsagt fornøyd med det (og har sikkert spart en del kroner).

Alle offentlig etater har også anbuds runder og kontrakter som må inngås via offentlige utlysninger og annonsering som selvfølgelig alle aktører kan delta i. Problemet er at disse løsninger har vært basert på Windows, dette igjen fordi man ikke har hatt nok kunnskap eller fra før har hatt Windows baserte løsninger. Det hele er også veldig enkelt ang. vårt forhatte monopol, Windows har vært et genial konsept med stor brukervennlighet og mange bruksområder med en fantastisk markedsføring.


Har man Linux baserte løsninger og software som passer inn eller løser de oppgaver som kreves i fremtiden så er man selvfølgelig velkommen også her.
Jeg tror at vi i fremtiden vil se flere mindre bedrifter som etter hvert vil komme inn i det offentlige med løsninger basert på en felles standard, på den måten vil monopolet i dag sakte bli oppløst og dette kan være starten på en liten «revolusjon» for oss.

Videre kan det også nevnes at forsvaret har under flere tilfeller har brukt og bruker Linux og Mac til sine spesielle formål, og studert utviklingen for eget bruk siden Linux kom på 4 floppy, derimot har de selvsagt vært tvunget inn i Microsoft verden via andre kilder og etater og det har fungert.

Det store her er jo selvfølgelig kroner og øre, man kan ikke bare lage tilleggs programmer og endre rutiner og strukturer over natten (lite trolig over et år heller) og vips så kan vi alle laste ned de formater vi vil ha. Derimot kan man begynne å lage rutiner for lagring og arkivering allerede nå, og kanskje sette en felles fil standard upåvirket av popularitet programmer og software.
Politikken er jo også bundet opp mot allerede inngåtte kontrakter og avtaler for x antall år, de må i så fall endres og det koster også penger (nye avtaler og kontrakt brudd med leverandører og aktører).

Andre ting er jo hvordan vi ser at barn har vokst opp med Windows, men nå sakte blir introdusert for Linux. Skolelinux er på frem marsj og viser at det finnes noe annet en den kjente desktopen hjemmefra. Dette gjør at barna gjerne får en type overbevisning om at det finnes alternativer foruten Windows og at man faktisk kan gjøre akkurat det samme på Linux. Har selv barn som kjører Linux på skolen og spiller på Windows. For meg virker det som de ser på Linux som det seriøse verktøy hvis du skal få ting gjort og samtidig kunne skape noe selv.Windows maskinen blir mer og mer sett på som en spille boks og avansert mediaplayer (og det gleder jo far :-) ) som brukes hjemme på rommet.

Nei...la oss atter klappe og glede oss over at ting kommer litt opp og frem i dagen, tross alt begynner et «opprør» alltid i det små. Vår oppgave blir vel da og være informative og spre budskapet via våre kanaler og fremme våre «små» krav i felles aksjoner (sånn som mot Norsk Tipping, og offentlige etater i hverdagen).

Per

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Promotere

Innleggav MrKane » lør 08.04.2006 9:11

Det er ikke til å komme unna at om man skal kunne få flere til å bruke Open Source så må flere vite hva Open Source står for.

Det er et skrikende behov for personer som er villige til å ta et tak, feks. linuxguiden.no er et fint sted å starte å hjelpe til.

En trenger ikke være programerer for å hjelpe til. Feks. http://l10n.kde.org/stats/gui/trunk/nb/ viser at det er en del oversetter oppgaver som trenger hjelp. Al programvare på eget språk er en av Open Source viktige oppgaver. Store aktører gir en lang en i mindre språk.

Selv prøver jeg å hjelpe til litt i KDE promo. Jeg ble først veldig fasinert av Qt. Strålende norsk cross platform bibliotek. Og derette smittet det over på KDE. Det betyr ikke at jeg fanatisk bare bruker KDE applikasjoner. Min foretrukkne WEB leser er Opera og Eclipse er et glimrende utvikklingsmiljø feks.

cu / birger....

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav tactus » søn 09.04.2006 10:30

Regjeringen burde være åpne for åpne standarderer fordi det stimulerer arbeidsplasser og kompetanse innlands framfor å sende skattepengene til Redmond eller andre fjerne himmelstrøk. Egentlig skulle man tro åpne standarder var på agendaen til SP, men istede er det ikke borgelige SV som står på såpeboksen og svartmaler monopoler. Blir litt iPod-Giske over dette, men det er likevel positivt det Heidi Grande Røys kommer med for oss som ikke bruker Windows. Er veldig enig med flere her om at regjeringen antagelig ikke vet helt hvorfor man skal støtte om åpne standarder.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Supert

Innleggav teroedni » man 10.04.2006 15:03

Dette er velldig bra og vil føre til at det blir lettere å migrere til linux:)

Skal sjølv sende en email og takke:)
Trur neppe Bondevik, frp eller høyre ville gjennomført dette, so eg meiner det fortjener skryt for denne saken.


Det var også ein sak her for ein stund tilbake om å sende oppfordringer til departemanget http://linux1.no/node/1624


Kan det tenkes at dette er frukten av det
Dvs at det hjelper å sende email og forespørseler slik som linux1 har gjort:)
medlem i 218 måneder
 

Lite tillit i det store politiske hjulet

Innleggav Mithrandir » ons 12.04.2006 14:03

Jeg må si at det forfriskende å høre slike nyheter og jeg ønsker dem alltid velkommen. Men jeg har svært lite tillit i det en politiker, være det statråd eller rådgiver, sier. Jeg har mistet tellinga på hvor mange ganger prosjekter eller reformer har vært 100% sikkert, men endt opp som sløsing av tid og penger og tilslutt ført til en "Dead end". Jeg beklager hvis dette høres ut som pessimisme, men sannheten er at politikere blir betalt for å snakke og ikke handle. Det er mer hva de sier som er viktig å ikke hva de gjør. Så unnskyld meg hvis jeg velger å tro at ingenting kommer til å skje og at dette kommer til å bli glemt i løp av noen få dager.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]