Mitt og ditt valg av Linux distro og hvorfor?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Innleggav Roberth » man 17.04.2006 15:16

Jeg prøvde først Mandriva, debian, suse og fedora, jeg kom fram til fedora var den rette for meg!

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Chris » man 17.04.2006 19:18

Jeg bruker Mandriva 2006 free. Begynte selv med mandrake 9.1. Har vært innom fedora som jeg var veldig fornøyd med, men som dessverre ikke lar seg installere på denne maskinen (noe med at partisjonene ikke var ledig, husker ikke helt. Ganske ny maskin (januar)).
Suse brukte jeg, men fikk en del feil i yast osv, så da røk den ut. Men pent var det.

Ubuntu likte jeg også. Veldig bra dokumentert distro. Selv foretrekker jeg KDE av vanesak, så prøvde også kubuntu, men de er ikke så glad i mit geoforce 6600 skjermkort. Fikk en feilmelding om at sessjonen varte mindre enn ti sekunder etter å ha konfigurert maskinen slik jeg ville ha den.

Hva jeg liker med mandriva:
- kan installeres som basis system eller mer bloated system
- mange pakker
- urpmi og masse herlig GUI
- funker out of the box på min maskin
- stabilt (gleder vel alle distroer)

Av andre jeg har prøvd i mindre skala er: Arch, slack og xandros.

Så pga jeg ikke er så avansert bruker og ikke liker å rote med conf filer så landet jeg igjenn på mandriva. Funker out of the box hos meg.

Har vel egentlig ikke møtt en distro jeg har hatt et negativt syn på ennå.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Ogger » tir 18.04.2006 12:34

ikke prøvd ubuntu eller gentoo ? hva med slackware

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav linux » tir 18.04.2006 13:52

Er det ikke sånn at det første en bruker litt over tid, blir det beste for en.
Jeg begynte med Suse 7.3 i sin tid, og jeg kommer altid tilbake til suse, etter å ha vært litt "utro" med andre distroer.
Ble positivt overrasket over kubuntu (ikke særlig tilhenger av gnome, men det er en vanesak.).
Savnet etter yast2, sax2 etc ble for stort etter en stund inni conf-filer etc.
Been there, done that. Og veit at jeg får det til hvis jeg må.

Erfaren
medlem i 217 måneder
 

Innleggav ak » tir 18.04.2006 16:34

Gentoo på servere og Ubuntu på skrivebordet

Gentoo:
Ekstremt fleksibelt. Det hender at jeg må låse en pakke på en spesifikk versjon, spesielt glibc, men at jeg ønsker at andre pakker skal være oppdatere. Å installere programvare fra source er også ekstremt enkelt, for all koden ligger tilgjengelig uten at man må begynne å lete etter -dev pakker.

Ubuntu:
Liker egentlig Gentoo best, men siden jeg lever på laptop er det uheldig at maskinen stadig kompilerer. Det er litt vanskelig å si når det er trygt å begynne eller avbryte en kompilering, for jeg sitter sjelden veldig lenge på samme sted. Ubuntu har nye nok pakker, finner absolutt all maskinvare jeg har (Dell XPS Gen 2) og gjør det relativt enkelt å hjelpe andre. I tillegg kommer det nok oppdateringer til at jeg ikke begynner å kjede meg ;)

Tror ikke det er så mange distribusjoner jeg ikke har vært borti på dette stadiet. Har sansen for FreeBSD og OpenSolaris også.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Arch Linux

Innleggav filoktetes » ons 19.04.2006 0:29

Jeg var en gang en distrohopper, som gikk fra distro til distro i håp om å finne den rette. Slackware, Redhat, Debian, Mandrake (den het det den gangen) Suse, Gentoo, om og om igjen, ja til og med LFS. Så fant jeg Arch Linux.
Det var i desember 2003. Har ikke hatt et snev av behov for å bytte siden. Faren min bruker det og er fornøyd, og mange av vennene mine. Jeg har selvfølgelig satt det opp for dem.

I påska byttet jeg ut harddisken i laptoppen min til 100Gb. Da lot jeg det bli igjen en liten 5Gb parisjon til å prøve ut ting. Så jeg lastet ned Ubuntu Dapper, bare for å se hva alle snakket om, for jeg hadde jo aldri prøvd Ubuntu. Jeg skal si det var en slags god og myk følelse ved den, men det er jo uhyre komplisert å forandre på oppsettet, og jeg fikk ikke velge noe i innstallasjonen. Dessuten virket ikke 3G-kortet mitt, selv om driverene var innstallert. Det synes jeg var merkelig. Ja jeg er jo klar over at Dapper ikke er ferdig ennå, men i Arch Linux virker alle de nyeste versjonene av programmer så og si med en gang.

Bra med Arch Linux:

* Alt bare virer
* Veldig hyggelig miljø, lett å få hjelp
* Full kontroll over hva som blir innstallert og hvordan det blir satt opp
* Enkel konfigurasjon, som gir deg oversikt over hvordan Linux egentlig virker.
* Ekstremt godt pakkesystem (pacman + abs)
* Godt sett med pakker, og lett å lage egne for programmer man trenger
* Lett å ta del i utviklingen av distroen

Så for å si noe negativt, selv om jeg stort sett synes disse tingene er bra også:

* Man må kunne eller vill lære en del om Linux for å innstallere og konfigurere Arch Linux
* Litt trist å miste lysten på å skifte distro annenhver uke

Så da vet dere det :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav zirener » ons 19.04.2006 16:32

Jeg syns egentlig ikke det har så mye å si hvilken distro jeg bruker. Har prøvd Knoppix, Gentoo, Slackware(bare såvidt), Arch og Ubuntu (og Kubuntu).

Det jeg stort sett gjør på PCen er å browse internett, sitte på MSN, laster ned stuff, IRC, og programmering, så da er det ikke så farlig hvilken distro jeg bruker. :)

Uansett så kjører jeg Gentoo på laptopen, og dualboot Ubuntu på den stasjonære.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Joakim610 » ons 19.04.2006 17:51

Ubuntu ikke ta det elle Kubuntu ikke ta de eg syns de er det dårligste distro noen gang eg har prøvd.
de eg er fornøyd med er Fedora core 4. fedora core 5 skal eg prrøve i dag laster det ned no.
Mandriva 2006 gir den en terning kast 6
Fedora core 5 tror eg kommer gi 6 og.
de er de beste eg har prøvd:

suse masse feil i det
Anbefaller MAndriva eller fedora 5

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Forrige

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]