Dedikert web-server

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Dedikert web-server

Innleggav sharke » fre 21.04.2006 18:48

Jeg er på jakt i hosting-jungelen, og tar gjerne imot noen pekere på veien.

Det jeg ønsker er en dedikert (virtuell) Linux-server trygt plassert i et maskinrom, med bra HD / minne, UPS, daglig backup, down-alarm, brannmur, antivirus og Plesk.

Til en fornuftig pris.

I første omgang er det snakk om å selv hoste tre bedriftssider (presentasjon, database) samt en nyhetsportal og et par privatsider m/ bilder / video.

Noen erfaringer fra hosting-firmaer som skiller seg ut i positiv retning? Vil jeg støte på trafikkflaskehalser om jeg f.eks velger en host i USA:

http://www.netrillium.com/servers.php

?
medlem i 216 måneder
 

Innleggav ak » fre 21.04.2006 19:01

Du får det du betaler for ( http://linux1.no/node/1708 , redundant strømforsyning -> det ligger en ved siden av). Sjekk ihvertfall hvor lenge leverandøren har eksistert.

Rackspace er kjent for å være ekstremt bra, og tar seg betalt deretter.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav sharke » fre 21.04.2006 19:16

:-D

Har vært innom der, fant ingen priser, men jeg aner Corporate -nivå.

Du mener altså at jeg ikke burde bekymre meg for hvor i verden serveren står fysisk, bare leverandøren er seriøs og har vært med en stund?
medlem i 216 måneder
 

Innleggav ak » fre 21.04.2006 19:55

De store internettleverandørene i Norge har i dag såpass gode linjer til USA at det ikke spiller så stor rolle om serveren står her eller der.

Unntaket er hvis du skal ha direkte tilgang til databasen med mange små spørringer, det vil si kjøre en SQL-klient lokalt på din maskin i Norge. Spill-servere og terminalservere bør også holdes i nærheten av klientene, men det er antageligvis ikke så aktuelt.

Du kan selv bruke traceroute for å måle responstiden.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav linux » lør 22.04.2006 0:41

sjekk ut mywebhost.no

lite nedetid + at det er det billigste jeg har funnet.
stabilt og bra service.

har også bare positive erfaringer med enterweb.no (gamle advicedata.no), de var litt dyre før, men nå har de senket prisene.. og der er det kjempebra service

Erfaren
medlem i 216 måneder
 

Innleggav sharke » lør 22.04.2006 12:10

Takk for innspill :-)

Jeg har nå en short-list på følgende norske leverandører:

Enterweb

Host-it

Hostean

Av disse er Enterweb tilsynelatende den mest solide, med total redundanse og oppegående stab, pris deretter. Hostean tilbyr AMD 64-bits servere og MYE båndbredde. Host-It er den desidert billigste, med AMD XP-servere og god båndbredde.

Så var det spørsmålet hvor mye kraft / båndbredde man egentlig trenger. Jeg får ta en intervjurunde med ovennevnte selskaper og gå videre derfra.
medlem i 216 måneder
 

Innleggav terjejh » lør 22.04.2006 13:34

sharke skrev:Jeg har nå en short-list på følgende norske leverandører:

Enterweb
Host-it
Hostean

Selv er jeg med i et prosjekt der vi bruker norske WebDeal:
http://www.webdeal.no/
De er Linux/Unix-orienterte/kabable og tilbyr også eZ publish, når det er av interesse.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav sharke » lør 22.04.2006 14:05

Jeg var innom Webdeal, men mistet oversikten pga. den voldsomme ezPublish-propaganden.

Ved nærmere ettersyn fører de en stiv prislinje, for prisen av deres bedre semi-dedikerte serverløsninger kan jeg få en kraftig dedikert server hos andre leverandører.

De får være med videre som en eksklusiv outsider. Takk for tipset :-)
medlem i 216 måneder
 

Innleggav ak » lør 22.04.2006 18:45

Litt morsomt: Bakgrunnsbildet på forsiden til Webdeal viser en telefonkabel... Det får da være måte på hvor mye de skal skryte av 56k oppkoblingen sin :-!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron