Skatteberegning

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Skatteberegning

Innleggav hanspb » fre 28.04.2006 10:03

Lurer på om ikke dette passer best her...
Jeg leverte selvangivelsen i går kveld med Ubuntu-laptopen min. det gikk greit, men Skatteetatens skatteberegningsprogram måtte jeg bare gi opp, måtte inn i Windows for å få beregnet skatten min. Det er et Java-program, så det burde jo være plattformuavhengig, og det lille jeg har vært borti Java i Ubuntu tidligere har virket helt prikkfritt. Men altså ikke hos Skatteetaten. Skriften var for stor, det jeg fylte inn i diverse felter på den første siden ble ikke synlig pga for stor skrift, og på neste side, der alle postene fra selvangivelsen skulle fylles inn fikk jeg ingenting til å virke. det var en skikkelig frustrerende opplevelse. er det noen andre som har prøvd det samme? Kanskje Skatteetaten burde få en påminnelse om at ikke alle bruker Windows...

Jeg har forresten Ubuntu Breezy og Java er Blackdown Java 2 Runtime Environment, 1.4.2.02-1ubuntu3.

Hans Petter

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav moma » fre 28.04.2006 10:27

Jeg kan bekrefte saken
Bilde

Teksten i felter er så stor og malplassert at den kan ikke leses. I bildet er alle felter oppfylt.

Min distro er
$ cat /etc/issue
Ubuntu 6.06 "Dapper Drake" Development Branch.

og Java er Sun Microsystems'
$ java -version
java version "1.5.0_05"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.5.0_05-b05)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.5.0_05-b05, mixed mode, sharing)
--------------------------------------------

Jeg sender en melding til "skattedirektoratet@skatteetaten.no" og "tilbakemelding@skattedirektoratet.no"
Kan jeg referere til din tråd "hanspb" ?
Sist endret av moma den fre 28.04.2006 10:47, endret 4 ganger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Ogger » fre 28.04.2006 10:34

er også slik når du skal teste internett hastgheten din på digi.no :(

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav hanspb » fre 28.04.2006 11:08

moma skrev:
Jeg sender en melding til "skattedirektoratet@skatteetaten.no" og "tilbakemelding@skattedirektoratet.no"
Kan jeg referere til din tråd "hanspb" ?


Selvfølgelig!
:-)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » fre 28.04.2006 17:05

http://www.skatteetaten.no/applikasjone ... 022006.htm

Fungerer helt greit hos meg.
Jeg kjører Fedora Core 5
jre-1.5.0_06-fcs
firefox-1.5.0.2-1.2.fc5

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav TheHand » fre 28.04.2006 17:11

Ser bra ut her også:
Debian Etch
Firefox 1.5.0.2
java version "1.5.0_06"
medlem i 232 måneder
 

Innleggav kaffetrakter » fre 28.04.2006 17:25

Blackdown java = trøbbel. Installer Sun Java
Les: Ubuntu Restricted Formats

Ellers er min nye teori at Skatteetaten kun har testet mot nyeste Sun Java versjon jre-1.5.0_06

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav moma » fre 28.04.2006 19:36

Jeg gjorde skatteetaten oppmerksom på at det var problemer med Java-appleten i skatteberegningsprogrammet på etatens webside.

Brev til skattedirektoratet@skatteetaten.no og tilbakemelding@skattedirektoratet.no.

Hei,

Jeg vil bare gjøre Dere oppmersom på at skatteberegningsprogrammet på
skatteetatens webside fungerer dårlig i Linux OS med Firefox nettleser.

Jeg prøver å beregne skatten på
http://www.skatteetaten.no/applikasjone ... 042006.htm

men teksten i feltene er komplett uleselig. Mange andre opplever det
samme så feilrettelsen HASTER VELDIG !

Vennligst se bilde av feilen her
http://linux1.no/forum/viewtopic.php?t=3052
Teksten er uleselig eller helt borte.

Kjører Ubuntu Linux med Java fra Sun Microsystems.
Nettleseren er Mozilla Firefox 1.5.0.2.

Vennligst
Moma
Oslo

----------------------------------------------------------------------------------------------

Svar fra Lars Simonsen, IT-avdelingen, Skattedirektoratet ( forskudd@skatteetaten.no )
Kopi til: tilbakemelding@skattedirektoratet.no og torill.stenberg@skatteetaten.no

Hallo!

Det er beklagelig at du har hatt problemer med å bruke skatteberegningen vår.

Det er utvilsomt en sannhet at Java-applet'er kan oppføre seg forskjellig på forskjellige plattformer (maskin, operativsystem og nettleser og forskjellige versjoner av disse). Vi må bare innrømme at vi ikke har kapasitet til å teste programmene våre på alle de forskjellige kombinasjonene som eksisterer; vi har vært nødt til å konsentrere oss om de mest utbredte plattformene, og dermed blir det lett til at Windows-verdenen med de nettleserne som finnes der (Opera, Netscape, Internet Explorer) blir de mest testede. På den annen side fungerer programmene brukbart i disse nettleserne, og derfor burde de også fungere i andre nettlesere som følger Java-standarden. Hva det konkrete problemet er i forhold til Blackdown Java, er derfor vanskelig å si.

Vi må vel også innrømme at vi har valgt feil arkitektur for skatteberegningsprogrammene våre på internett, nettopp fordi de ikke fungerer på alle plattformer. Derfor vil vi i fremtiden går over til å kjøre programmene på applikasjonsservere ("internett-maskiner"), og kommunisere med brukers nettleser vha rein html. På den måten vil man ikke være avhengig av at nettleseren har støtte for Java. Beklageligvis vil denne overgangen ta noe tid, og noen ny versjon av den eksisterende skatteberegningen som fungerer på din plattform, og som er klar innen 30/4 (fristen for innlevering av selvangivelsen; jeg antar det er dette du sikter til med HASTER VELDIG), vil derfor ikke la seg gjøre.

(Jeg ser imidlertid av postingen din på http://linux1.no/forum/viewtopic.php?t=3052 at du har brukt Windows til å kjøre programmet, så da har du forhåpentlig fått beregnet skatten.)

Mvh
Lars Simonsen,
IT-avdelingen,
Skattedirektoratet


Men hva betyr dette??
(Jeg ser imidlertid av postingen din på http://linux1.no/forum/viewtopic.php?t=3052 at du har brukt Windows til å kjøre programmet, så da har du forhåpentlig fått beregnet skatten.)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav hanspb » man 01.05.2006 21:10

Kanskje han sikter til min posting. Jeg brukte Windows til å beregne.

;)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron