Avinstallere Apache

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Avinstallere Apache

Innleggav ask » fre 05.05.2006 7:33

Dett gjelder Mac, men siden ingen visste noe om det på Mac1.no prøver jeg her også:

Det viser seg nå at jeg har brukt feil options når jeg bygde/installerte Apache 2. (Skulle hatt med enable-module=most). Hvordan kan jeg nå avinstallere Apache? Er det bare å slette Apache-mappa (i mitt tilfelle /usr/local/apache)? Eller kan jeg bare installere Apache på nytt uten å fjerne noe?

Og har det noe å si i hvilken rekkefølge man installerer Apache og PHP for at de skal virke sammen? (Om PHP må installeres sist, må jeg også vite hvordan jeg kan avinstallere PHP...)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav ak » fre 05.05.2006 7:45

Prøv "make uninstall" i katalogen hvor du bygget henholdsvis Apache og PHP, det bør ihvertfall fungere på sistnevnte. Ellers kan du bare slette relevante directoryer, burde være lett å finne med locate eller find.

Jeg tror ikke du må ha installert Apache før du kompilerer PHP, men du må uansett oppgi source-directoryet for Apache til configure for at Apache-modulen skal bygges.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav ask » fre 05.05.2006 7:57

Make uninstall fungerer ikke på Apache. Holder det at jeg sletter /usr/local/apache? Eller lagrer den filer andre steder på harddisken også?

ak skrev:Jeg tror ikke du må ha installert Apache før du kompilerer PHP, men du må uansett oppgi source-directoryet for Apache til configure for at Apache-modulen skal bygges.

Det skjønte jeg ikke helt.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav ak » fre 05.05.2006 8:02

1) Ja, det er der det pleier å ligge. Eventuelt søk etter apache og se om filer ble lagt andre steder, men hvis du ikke brukte ./configure i særlig grad så tror jeg ikke det.

2) PHP-modulen må kompileres mot den versjonen av Apache du skal kjøre for at Apache skal kunne laste den ved oppstart. Derfor må kildekoden være tilgjengelig, prøv ./configure --help i PHP-directoryet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav ask » fre 05.05.2006 8:22

ak skrev:1) Ja, det er der det pleier å ligge. Eventuelt søk etter apache og se om filer ble lagt andre steder, men hvis du ikke brukte ./configure i særlig grad så tror jeg ikke det.

Joda, vet hvor jeg la det, tenkte bare på om det lå noe noen andre steder

ak skrev:2) PHP-modulen må kompileres mot den versjonen av Apache du skal kjøre for at Apache skal kunne laste den ved oppstart. Derfor må kildekoden være tilgjengelig, prøv ./configure --help i PHP-directoryet.

Jeg brukte en ferdig-kompilert versjon av PHP. (Entropy.ch sin PHP 5.0.3 for Apache 2.)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]