Hjelp til valg av server

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Hjelp til valg av server

Innleggav illuminated » fre 12.05.2006 15:08

Hei.

Jeg skal bygge en server har godt budsjett.

Det som er viktig er lagrings plass, vi snakker TB begynner på 1,5 TB men, trur jeg trenger mer en 10TB innen et År eller to.

Så det jeg lurer på om hvilket hovedkort, CPU, (AMD INTEL?) ram, RAID kontroller og linux dist ?

Har dere noen innspill ?

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav ak » fre 12.05.2006 17:28

Faktorer du ikke nevner er:
1) Ytelse? (Hva brukes maskinen til, hvor mange klienter)
2) Forventet oppetid?
3) Sikkerhetskopiering?

Budsjettet ditt begrenser alle disse, så et ca tall hadde også vært nyttig.

De tingene du spør om er egentlig ikke så nøye, men RAID vil du antageligvis ha.

Edit:

Selv liker jeg diskmatriser. Dette gir deg plass til en rekke disker, og kan raskt kobles over på en annen server dersom du har maskinvarefeil.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav illuminated » fre 12.05.2006 17:40

Oppetid 99,9% KRITISK
Skal brukes til data lagring.
100 brukere LAGRING Store PDF dokumenter etc.

Sikkerhets koppiering er viktig..

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav ak » fre 12.05.2006 17:53

Redigerte innlegget mitt før du sendte inn svar, men ikke siter tekst som står rett ovenfor likevel.

Sikkerhetskopiering må du da ordne med tape eller på en annen måte som gir historikk, det vet du sikkert nok om selv.

Ytelsen blir ikke noe stort problem hvis den skal kjøre Samba, AFS eller NFS.

Jeg holder på rådet om diskmatrise, spesielt fordi oppetiden er kritsk. Jeg ville ha kjøpt to servere som kan kobles til denne diskmatrisen, en billig (som godt kan brukes til andre ting i det daglige) og en til vanlig drift.

Med 5-6 disker (1.5TB) bør RAID 5 duge, men utover dette vil du kanskje vurdere en mere avansert løsning. Dette krever kun at RAID-kontrolleren blir rekonfigurert. De fleste matriser har plass til 12 - 14 disker, og man kan ha flere matriser.

Distribusjon er en smaksak. Debian fungerer bra, men siden du spør så ville jeg vurdert en distribusjon hvor du kan få komersiell support, eksempelvis enterprise-versjonene til Red Hat eller Novell / SUSE.

EMC er spesialistene på slik lagring, men de av løsningene deres som jeg har vært borti har ikke overbevist meg. De er relativt store investeringer og det er vanskelig å bytte ut deler av systemet etter 2-3 år.

Server-delen er ganske uproblematisk egentlig, kjøp en dual-core eller SMP maskin med 4GB minne og plass for å sette inn mer. 4 kjerner tror jeg ikke er verdt pengene nå, med mindre du får det billig. Hastigheten på minnet er en flaskehals på de fleste maskiner i dag. Du er bedre tjent med å bruke 35k i år og 35k om to år enn å bruke 50 nå.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav illuminated » fre 12.05.2006 18:35

Beklager.

Applikasjonene krever lite ram og CPU.
Det som er vanskelig for meg å få helt klart er valg av, hovedkort, kabinett og
kontrollere. Jeg må helt klart ha en raid løsning. Med 12 x 500 GB disker etc,
men som nevt over hvilket hovedkort og kontroller?

Børe kjøre serveren alene med et eget diskskap med fiberchannel ?

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav ak » fre 12.05.2006 18:46

Ikke noe problem.

Men som sagt, hovedkort og kabinett er ikke vesentlig for det problemet du prøver å løse. Jeg ville ikke prøvd å bygge dette selv, selv om det ikke er vanskelig, men gått til favoritt-leverandøren din (HP, Dell eller hva det måtte være) og kjøpt en hel pakke, inklusive matrise, gjerne med service-avtale på Linux inkludert.

En av årsakene til dette er at hvis du får problemer så er det uansett en leverandør sitt ansvar, og du slipper diskusjon om det skyldes hovedkortet ditt eller matrisen osv.

Skal du absolutt bygge selv ville jeg vurdert et AMD socket 940 hovedkort og 667 MHz minne. Med dette faller CPU (Opteron) og en del andre ting på plass. RAID-kontroller kjøper du basert på hva de som selger matrisen anbefaler. Siden du skal ha eksternt disk-kabinett uansett kan du velge et hvilket som helst E-ATX kabinett. Men hvis du skal helt opp til 10Tb så synes jeg rack høres mere fornuftig ut.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav illuminated » fre 12.05.2006 18:52

Tusen takk for hjelpen..
Rack må jeg ha.. Den skal stå på 1GB aksess linje :)

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Jon » lør 13.05.2006 3:58

Serveren din høres ut som enhvers warezkiddies våte drøm. 12 x 500 GB og gigabitlinje. :)

Var det første som poppa opp i hodet mitt når jeg leste denne tråden. Totalt offtopic, beklager det, men får skylde på en litt fuktig kveld.

Ta noen bilder når du får den opp å kjøre, og fortell litt om hva slags løsninger du valgte. Alltid interessant. :)

God natt!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Innleggav illuminated » lør 13.05.2006 20:16

Jon skrev:Serveren din høres ut som enhvers warezkiddies våte drøm. 12 x 500 GB og gigabitlinje. :)

Var det første som poppa opp i hodet mitt når jeg leste denne tråden. Totalt offtopic, beklager det, men får skylde på en litt fuktig kveld.

Ta noen bilder når du får den opp å kjøre, og fortell litt om hva slags løsninger du valgte. Alltid interessant. :)

God natt!


Jeg skal komme til bake med bilder og info..
Det er nok ikke en Warez server. Biligere å kjøpe programvaren enn å innvistere i en slik sak ;).
Mulig jeg kjører på Apple sine Xserve løsninger.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav ak » lør 13.05.2006 20:34

Anbefales ikke, med hånden på hjertet. Men du må jo velge hva du er mest komfortabel med selv.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav illuminated » lør 13.05.2006 20:43

Hvorfor anbefaler du ikke xservere med xserver raid?

Har ikke noe med konfertabelhet, jeg ser ikke noen andre som tilbyr det samme.. Nærmeste jeg finner er Sun men, de er mye dyrere..

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav ak » lør 13.05.2006 20:48

Relativt dårlig ytelse og så snart du skal gjøre noe som ikke GUIet støtter (skjer fortere enn du skulle tro) er du ute på veldig tynn is. Enten må du droppe å bruke GUIet og Apples oppdateringssystem, eller så risikerer du at ting plutselig slutter å fungere, og det tar ganske lang tid å debugge fordi du ikke vet hvilke endringer som ble gjort.

Edit: Hvis du skal støtte Mac-klienter fungerer dette sikkert bra nok.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav illuminated » lør 13.05.2006 20:54

Dårlig ytelse ? på serveren eller raid?

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav ak » lør 13.05.2006 21:01

RAIDen har jeg ikke vært borti, men G5ene kan ikke hamle opp med moderne prosessorer fra Intel eller AMD. G5ene er/var bra på flyttall, som videoredigering etc, men ikke så mye utover dette.

Diskene i RAIDen er vanlig ATA. SCSI-disker er bygget for å gå 24/7 i et par år, erfaringsmessig går flere ATA-disker til helvete etter to-tre år enn SCSI når de blir belastet jevnt og trutt. Ytelsen til IDE/ATA er noe dårligere, men det er ikke så mye.

Prisforskjellen er hovedsakelig SCSI vs. IDE skulle jeg tro.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav illuminated » søn 14.05.2006 1:14

Kanskje en ide å vente på at de kommer med Xserver med intel chip.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]