Ram bruk og Linux?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Ram bruk og Linux?

Innleggav sturla » ons 24.05.2006 0:34

Sitter å lager web. I den forbindelse har jeg oppe ganske mye samtidig. Kjører to skjermer og 4 virituelle desktops (pagers).

Jeg har oppe Gimp med et uttall av bilder og utklipp. Så har jeg oppe Inkscape hvor jeg har relativt tunge tegninger oppe. Xmms durer i bakgrunnen med musikk, og så redigerer jeg i Bluefish. Firefox viser resultatet av arbeidet, og hele tiden er det minst 5-10 sider lastet.

Jeg vurderte en gang å skjøpe mer ram til maskinen. Men jeg kan ikke helt se behovet når jeg "bare" bruker omlag 400 mb mens alt dette er oppe. Har jeg rett i dette, eller er det noe jeg ikke "ser"?

Maskinen, en AMD Athlon 64 på 2 ghz, virker kjapp mens jeg driver på. Bare enkelte tegninger i Inkscape, med mange noder, kan imidlertid virke litt tregt. Men det har sikkert ingenting med mengde ram å gjøre?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav olear » ons 24.05.2006 0:48

Hvis du ikke har behov (maskinen bruker ikke SWAP) så er det vel ikke noe grunn til å kjøpe mer minne.

Selv ser jeg ingen grunner til å gå over 512mb. Har en maskin på jobb med 1gb, men jeg greier ikke en gang å bruke opp 512 ;)

Inkscape er generelt treigt uansett maskin, vector er veldig krevende.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav TuppY » ons 24.05.2006 8:41

bruker 1.5gb minne jeg. så bare behoved i den tiden jeg spillte. nå kan jeg godt kvitte meg med ene brikken før å si det sånn :)
eneste du gjør når du får deg mer minne det bare gir deg muligheten til å gjøre flere ting. det er alt.
medlem i 215 måneder
 

Innleggav moma » ons 24.05.2006 10:03

Jeg vil bare repetere følgende:

Cached minne:
Kode: Merk alt
 $ free

            total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:        905568     668968     236600         0      42660     351348
-/+ buffers/cache:     274960     630608
Swap:      2048276          0    2048276

Mange nye brukere lurer på hvorfor Linux-kjernen tilsynelatende bruker så mye minne.

Kjernen vil ikke nødvendigvis frigi minne selv selvom prosess eller program er avsluttet og filer er stengt. Kjernen pleier å holde tilbake minne (=cache data) for å øke ytelsen når samme program startes på nytt eller samme filer åpnes om igjen.

Den øvre verdien i "used" kolonnen viser 668968 bytes som er summen av faktisk brukt minne + cached + buffret minne. Jeg tror at buffret minne er det som brukes av i/o og filer. Cached minne er forhenværende programmer lest fra harddisken.

Faktisk brukt minne er da: used - cached - buffret = 274960 bytes.

Altså 668968 - 351348 - 42660 = 274960 bytes
.


Men merk at kjernen vil aldri cache "alt" slik at ledig minne blir helt 0. Den vil alltid holde ca. 100MB ledig for nye, ikke cachede programmer og data. Den kan selvfølgelig også forkaste cached og buffret minne ved behov.
-----------------

F.eks gjør
$ watch free

og start OpenOffice.org Writer flere ganger. Du ser at den lager en nokså stor cache og henter programmet derfra ved neste kjøring.

Kan man tømme cachen og bufferet ?
-----------------
Se også:

$ top
$ vmstat

$ man top
$ man vmstat

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav (m) » ons 24.05.2006 12:06

Kode: Merk alt
free -m
gjør det litt mer leselig ;)
medlem i 232 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]